Forum: text (unicode) to html, behöver hjälp.

Forum huvudsida -> Webbdesign -> text (unicode) to html, behöver hjälp.

Sidor: 1

Till botten

stening 13:30 - 14:e April 2005 | Post #1
Medlem

Skicka PM
Tjena!
håller på att försöka få in dessa tecken som är med i text filen nedanför in till en html fil... har inte klarat det så nu behöver jag hjälp, undrar om det är nån som skulle kunna skriva en html kod där jag vara kan klistra in dessa tecken i mellan, och när man då startar html filen så ska det se lika dant ut som i text filen. text filen är sparad i unicode och texten ska ha dessa egenskaper:
Font: Lucida Console
Style: Regular
Size: 10

Länk till text filen: http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/test.txt

nån som skulle kunna hjälpa mig med detta?
Tack!
/Stening

-------------------------
Ingen signatur!

Independence 19:27 - 14:e April 2005 | Post #2
Administratör

Skicka PM
Har du tillgång till PHP kan du skriva såhär:
  1.  
  2. header("Content-Type: text/html; charset=utf-8");

Vi är riddarna som säger fiskbulle!

Senast redigerad 19:33 - 14:e April 2005

stening 09:01 - 15:e April 2005 | Post #3
Medlem

Skicka PM
ohh tack för svaret. ända svaret jag har fått, har postat på 5 olika forum Smiley men tyvärr kan jag inte så mcyket när det gäller php men jag ska försöka ta tag i det senare... men jag undrar om du skulle kunna lägga upp en liten test sida så jag får se hur det ser ut med de tecknena från text filen? om du har tid asså? Smiley

Ingen signatur!

madah 09:58 - 15:e April 2005 | Post #4
Medlem

Skicka PM
-ppna textfilen i notepad och spara om den som UTF-8.

Sedan kan du lägga in den i en html-fil som vanligt, se till att välja lucida console som font bara.

I värsta fall får du nog konvertera alla tecken till &#xxxx;, det finns nog program som fixar detta men annars är det lätt att skriva ett eget.

Senast redigerad 09:58 - 15:e April 2005

stening 12:00 - 15:e April 2005 | Post #5
Medlem

Skicka PM
ok har testa det förut å det blir lite fel, men det kasnke finns något enkelts sätt att fixa det?

gå in å kolla på de som jag frösökte med:
http://medlem.spray.se/partyzone01/test2.html
http://medlem.spray.se/partyzone01/test22.txt

nu när jag ladda up grejerna på spray så skrev dom om koden, så dukan kolla på test22.txt å spara som html dokument å starat på din data.

om man jämnför den med koden eller test.txt så blir den missvisande... så hur löser man det på ett bra sätt?
det största felen är att mellan slagen försvinner, man måste stoppa in br taggen och att det är för stort mellanrum mellan raderna... Smiley
vad tror ni?

Ingen signatur!

Senast redigerad 12:04 - 15:e April 2005

madah 18:19 - 15:e April 2005 | Post #6
Medlem

Skicka PM
Pröva lägg hela texten inom <pre></pre>.

Annars får du nog escape:a hela texten, dvs att å blir &aring; osv. Kan slänga ihop ett litet program senare som konverterar utf-8/16 till asii med html-entities (eller vad det nu kallas).

stening 04:12 - 16:e April 2005 | Post #7
Medlem

Skicka PM
hm har för mig att jag redan testat med <pre> Smiley å det funka inte.. skulle inte bara kunna testa att få in dom i en html kod så det vissas som jag vill...? skulle vara kul om nån klara det Smiley börjar nästan ge upp nu egter en veckas test Smiley

Ingen signatur!

Independence 16:17 - 16:e April 2005 | Post #8
Administratör

Skicka PM
Du kan ju också göra ett PHP-script som ser ut såhär typ:

1.  
  2. <?php
  3. echo utf8_decode(file_get_contents("filen_med_utf8_text.txt"));
  4. ?>

Vi är riddarna som säger fiskbulle!

madah 17:20 - 16:e April 2005 | Post #9
Medlem

Skicka PM
Slängde ihop ett litet program som omvandlar UTF-16 till ASCII+HTML här (inkl källkod i c):

http://home.vxu.se/mdati00/cpconvert.zip

I zippen ligger även din text.txt du postade i första inlägget och motsvarande html-fil som programmet spottar ur sig.

Kör programmet såhär (i konsollen):

cpconvert.exe in.txt ut.txt

stening 10:01 - 18:e April 2005 | Post #10
Medlem

Skicka PM
Independence - ska försöka med det där under veckan, men jag måste lära mig php först å tanka lite program, sen ska vi se om jag får någon rätsida på problemet. Har du testat å sätt om det funkar? skulle vara kul å veta, för funkar det inte behölver jag ju inte lära mig php denna vecka allafall Smiley

madah - grymt program Smiley ska labba lite med det under veckan oxå. men htm filen som var med var det fortfarande samma problem med att mellanrummet mellan raderna e för stort? finns det ingen kod man kan skriva som gör det mindre?

tack för alla förslag grabbar Smiley

Ingen signatur!

Senast redigerad 10:03 - 18:e April 2005

Paxinum 19:53 - 26:e Augusti 2006 | Post #11
Medlem

Skicka PM
Hej!

du kan väl använda metataggen
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

det fungerar bra för mig, har kodat ett hemsideprogram i D, och D stödjer bara utf och inte windows skumma format, så jag var tvungen att byta.

"...hence I'm not a Turing machine..."

Sidor: 1

Forum huvudsida -> Webbdesign -> text (unicode) to html, behöver hjälp.
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen