Forum: mobil spel C++??

Forum huvudsida -> Programmering -> mobil spel C++??

Sidor: 1

Till botten

Cpp_skater 14:19 - 22:a April 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 43


Skicka PM
jag har googlat lite men kan inte hitta nge svar på min fråge
men går det att göra mobil spel i C++ lr måsta man kunna java??




ozamosi 14:32 - 22:a April 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det beror på telefonen - oftast är det java som gäller.

-------------------------
Ljusblå



Aderyn 15:47 - 22:a April 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 27


Skicka PM
C++ i mobiltelefoner är en rätt dålig idé eftersom man isf låser sig till en och samma plattform (såvida du inte spenderar massa tid med att utveckla specifika frameworks för varje). Fördelen med j2me är just att eftersom det är en standard så fungerar det på i stort sett alla modeller, oberoende av märke.

-------------------------
Ingen signatur!



Belsebubben 17:59 - 22:a April 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 76


Skicka PM
Prova skriv lite Java, det kan inte suga supermycket på mobiler. Det är inte nära optimalt, men det funkar tydligen.

Annars om du har en Windowstelefon borde du kunna skriva C++/CLI till den tillsammans med .NET, det håller ju på att ta över världen.

Ps. Jag hatar Java, men det betyder inte att du måste göra det

-------------------------
Das Blinkencomp, jag väljer dig!



Aderyn 18:14 - 22:a April 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 27


Skicka PM
,,h. Java är missförstått och missanvänt.Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



ozamosi 18:16 - 22:a April 2007 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av Aderyn:
Java är [...] missanvänt.Smiley

Sant. Alla tillämpningar är fel tillämpning för java, så alla fall där java används är ju faktiskt en felanvändning.

-------------------------
Ljusblå



Belsebubben 18:27 - 22:a April 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 76


Skicka PM
Nja, en mobil skulle nog vara en korrekt användning av Java.

Har dock bara skrivit två program i Java, mitt första och mitt sista.

Prova någon gång att skriva en Raytracer i Java, man får blåsor på fingrarna efter alla vector1.innerproduct(vector2), I alla riktiga språk(tm) så kan du fixa overloading på +- etc. Det blir LISP av alla parenteser också

Ne, ska man ha ett RAD språk till en riktig dator så kan man skriva C#. Microsoft är inte uber, men de har i alla fall programmerare som inte är sadomasochister(sp?).

-------------------------
Das Blinkencomp, jag väljer dig!



ozamosi 18:36 - 22:a April 2007 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Anledningen till att mobiler är relativt rätt är ju att hela plattformen är cripplad åt helskotta, vilket gör den fel som sådan.

-------------------------
Ljusblå



Belsebubben 19:21 - 22:a April 2007 | Post #9
Medlem
Inlägg: 76


Skicka PM
Jag tycker att mobiler är ganska bra utformade, men ett C api och GNU/Linux hade ju förbättrat situationen. Jag hade gärna skrivit mobilprogram om jag hade kunnat i ett seriöst programmeringsspråk.

Sen hade en .Net wrapper och mono inte suttit fel heller, eller ruby.

-------------------------
Das Blinkencomp, jag väljer dig!



Cpp_skater 19:53 - 22:a April 2007 | Post #10
Medlem
Inlägg: 43


Skicka PM
så om jag vill göra mobilspel så ska jag lära mig java??






Independence 19:56 - 22:a April 2007 | Post #11
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av Cpp_skater:
så om jag vill göra mobilspel så ska jag lära mig java??



Ja

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> mobil spel C++??
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen