Forum: Hjälp Win32 Console FULLSCREEN

Forum huvudsida -> Programmering -> Hjälp Win32 Console FULLSCREEN

Sidor: 1

Till botten

Silent Nerv 20:21 - 13:e April 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 15


Skicka PM
Tja !

Har kommit en bit på mitt FULLSCREEN projekt som inget har kunnat svara på! Det ligger respekt i att få fullscreen i konsoll alltså ...

så här lång har ja kommit >.



#include <iostream>
#include <windows.h>
#define _WIN32_WINNT 0x0501
#define WINVER 0x0501
using namespace std;


main()
{




    SetConsoleTitle("Timpans KEWL way to set fullscreen");




    HANDLE Handle,OHandle;

OHandle = GetStdHandle(STD_OUTPUT_HANDLE);
    Handle = GetStdHandle(STD_INPUT_HANDLE);

COORD BlipLarg;

BlipLarg = GetLargestConsoleWindowSize(OHandle);

    short ScreenHX = BlipLarg.X;
    short ScreenHY = BlipLarg.Y;

    const SMALL_RECT sRect = {ScreenHX,ScreenHY,0,0};

    const SMALL_RECT *pRect = &sRect;


    SetConsoleWindowInfo(Handle,false,*pRect);
    cout <<" no fullscreen " << endl;
        Sleep(2000);

    cout << " Hello fullscreen " << endl;

    Sleep(4000);

    

}


Men men ... det går ej ; så jag vänder mig till blinkenlights !!!
Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



sdac 14:55 - 14:e April 2005 | Post #2
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
Lägg ner konsol-tjaffset. Det finns inget mer meningslöst.




Silent Nerv 15:34 - 14:e April 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 15


Skicka PM
Jaså ... är det så värdelöst !? Jo det var mycket till hjälp, nu råkar det vara så att när man är en nybörjare som är ganska kräsen och vill ha allt så kan man inte godta en sån sak :: Kallas drivkraft !

Annars är lösningen som jag fick ?censur? och den
funkar bra, men inte super ...


--------------------------------------------------
void FullscreenConsole()
{
keybd_event(VK_MENU,0x38,0,0);

keybd_event(VK_RETURN,0x1c,0,0);

keybd_event(VK_RETURN,0x1c,KEYEVENTF_KEYUP,0);

keybd_event(VK_MENU,0x38,KEYEVENTF_KEYUP,0);
}
--------------------------------------------------

Hoppas att någon anna person som inte nöjer sig med ett lite console fönster bara för att någon tycker att det är trams;

Shigeru Miyamoto - "There was a time when I thought Super Mario 64 lost to Tamacutchi"

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 15:35 - 14:e April 2005


sdac 15:41 - 14:e April 2005 | Post #4
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
Vad jag säger är att konsol-programmering är mycket meningslöst, du behöver inte ta det så hårt. Smiley Det enda konsol-programmering är bra för är när man ska lära sig vad skillnaden på en integet och en float är och dylikt. Att lära sig interagera med konsolrutan är definitivt oerhört meningslöst och tidsätande i min mening.




Silent Nerv 17:31 - 14:e April 2005 | Post #5
Medlem
Inlägg: 15


Skicka PM
Jo jag förstår vad du menar ... och heh jag tog det inte hårt, jag har bara svårt att ta en sak som att jag inte kan göra det jag vill. ( Jag går efter ens tutorial; Så jag har inte mycket o bestämma över) men när jag kan så försöker jag sticka in lite quirks lite här o där; Ohhh hey konsol !? kan användas till mer än, det är bra för en som inte vill slänga ur sig en mass grafiska fönster och gå igen om kod som han/hon inte förstår när man ändå bara vill lära sig hur saker fungerar intern; Utan en mass tjo-grafik kod. Jag kommer inom ... få se här 36/120 tutorials börja koda med en massa "Windows Programmering" och grafiska saker, men tills dess vill jag inte lägg näsan i sånt som bara gör att jag har svårt och se meningen i koden.

Nu tycker jag vi avslutar denna diskution om värdelösheten i konsol - jag vet redan; MEN tyvärr så kan jag inte ge mig bara för att något suger !

Det var sist ordet / från mig: Jag tycker du har all rätt att säga imot och berätta din orsikt, men kanske i en annan tråd: :-)

Okay jag är fortfarande sugen på information om SetConsoleDisplayMode() som jag inte kan hitta!?
eller mitt VS.NET 2003 kan inte hitta funktion i värken windows.h eller Wincon.h : OBS jag har tästat och #define _Win_Ver 203x0 eller vad det är .. men det funkar ändå inte.

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 17:33 - 14:e April 2005


sdac 18:40 - 14:e April 2005 | Post #6
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
Har du problem med en funktion så rekommenderar jag GetLastError() - väldigt användbar.




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Hjälp Win32 Console FULLSCREEN
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen