Forum: Ubuntu,DualScreen,Big-desktop,Xinerama

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Ubuntu,DualScreen,Big-desktop,Xinerama

Sidor: 1

Till botten

Hetzz 23:59 - 12:a April 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
Så nu har man ramlat tillbaka till linux igen, den här gången har jag stött på lite problem med 2 skärmar. Har fått lite hjälp i kanalen men tänkte att det skulle gå smidigare om jag visar lite hur min config ser ut och dyl.


först så hade jag en "ren" installation av ubuntu, som hade uppdaterats med hjälp utav de automatiska uppdaterings systemet. Redan då fungerade båda skärmarna, fast det var klonade.

config:
http://www.blinkenlights.se/?p=upload&do=download&id=356

Detta fungerade ju inte, vad skulle vitsen vara med 2 skärmar som visar exakt samma sak.
Någon i kanalen tror jag kastade denna tråden till mig

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=221174&page=21

Där läste jag lite och kom fram till att Big-Desktop verkade vara vad jag ville ha:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=301941

jag gjorde vad som stod i tråden, men ingen skillnad.

insåg då att jag glömt byta drivrutiner, vilket var ett krav.

innan drivrutinbyte:
http://www.blinkenlights.se/?p=upload&do=download&id=357

när drivisarna var klara så tänkte jag att det borde lösa sig, självklart inte. Nu hade jag klonad skärm, men ena skärmen verkar lite konstig, själva bilden som "kommer till skärmen" verkar större än själva upplösningen, därav syns inte hela bilden och det scrollas när man drar muspekaren till områden som inte syns(men allt är okej på primärskärmen)

läste runt lite och kom ihåg att xinerama nämts på olika ställen. så jag hittade en sida om det.

http://www.paralipsis.org/2006/01/enabling-xinerama-in-ubuntu/

Det jag inte lyckats med enligt vad han skriver är att jag inte kan ange BussID på den platsen han vill, då vägrar X att starta pga att den inte anser att jag får använda BussID på den platsen.
Utan BussID så får jag en skärm helt enkelt som fungerar.

configen som den ser ut nu:
http://www.blinkenlights.se/?p=upload&do=download&id=355

Nu har jag säkert missat små fixar och dyl, men allt som jag gjort ska finnas i de länkar som jag paste:at.

Ska kolla mer på detta imorn och hoppas någon vet vad jag gjort för fel, chansar på att det är som vanligt när jag leker i linux att jag glömt nått trivialt.

Chip chip!

-------------------------



Senast redigerad 00:14 - 13:e April 2007


Independence 21:34 - 13:e April 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Löste det sig sedan?
Eller slutade det med att du fick välja på 3D-prestanda och dubbla skärmar?Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





nibbo 00:23 - 14:e April 2007 | Post #3
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
Tydligen har ati-kort svårigheter med för höga upplösningar blandat med 3D i form av XGL och dubbla skärmar. Se slutet på denna tråden: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=2421572

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



ozamosi 00:42 - 14:e April 2007 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
XGL är det väl ändå ingen som använder..?

-------------------------
Ljusblå



nibbo 03:10 - 14:e April 2007 | Post #5
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
XGL är det väl ändå ingen som använder..?

Jo, jag... Den howto:n jag följde sa att det var mitt alternativ.. Jag tror det hade att göra med att jag körde ati med open source drivisarna

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



ozamosi 03:26 - 14:e April 2007 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Men det är ju drivrutinerna som Inte är open source som är trasiga, väl?

Ush, tacka vet jag intel. Allt annat får mitt huvud att göra ontSmiley

-------------------------
Ljusblå



sdac 03:39 - 14:e April 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
    Citat av nibbo:
    Citat av ozamosi:
XGL är det väl ändå ingen som använder..?

Jo, jag... Den howto:n jag följde sa att det var mitt alternativ.. Jag tror det hade att göra med att jag körde ati med open source drivisarna


Jag har alltid kört öppenkällkod-drivrutinerna för radeon, aldrig haft något problem med varken beryl, aiglx, composite eller annat? Det fungerar alldeles utmärkt, multipla desktops, film på ena skärmen, olika upplösningar genom Xinerama, och blanda det hela med lite skuggor genom Beryl. Men att blanda Xinerama med XGL och Beryl låter helt vansinnigt. Dumpa XGL istället, det är en temporär skitlösning som knappast fortfarande är aktuell.

Det går till och med att köra Beryl och hela kitet på nyare radeonkort med öppenkällkod-drivrutinerna, men då med indirekt rendering och en femtedel av maximal prestanda.

Bort med XGL bara!




Hetzz 21:25 - 15:e April 2007 | Post #8
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
Jag fick det att "fungera" sen.

Nu har jag dock upptäckt att allt som är "renderat"(skärmsläckare,bilden i VLC,wow) är förskjutet, halva bilden är utanför skärmen åt vänster. Jag misstänker att det även är detta som gör att wow crashar.

Jag tolkar sdac som om du kör med "radeon" i config:en, eller syftar du på "ati"?

Sista utvägen blir att skrota 2 skärmar och köra med den större bara. Känns dock som att ge uppSmiley

-------------------------





nibbo 21:38 - 15:e April 2007 | Post #9
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
    Citat av sdac:
    Citat av nibbo:
    Citat av ozamosi:
XGL är det väl ändå ingen som använder..?

Jo, jag... Den howto:n jag följde sa att det var mitt alternativ.. Jag tror det hade att göra med att jag körde ati med open source drivisarna


Jag har alltid kört öppenkällkod-drivrutinerna för radeon, aldrig haft något problem med varken beryl, aiglx, composite eller annat? Det fungerar alldeles utmärkt, multipla desktops, film på ena skärmen, olika upplösningar genom Xinerama, och blanda det hela med lite skuggor genom Beryl. Men att blanda Xinerama med XGL och Beryl låter helt vansinnigt. Dumpa XGL istället, det är en temporär skitlösning som knappast fortfarande är aktuell.

Det går till och med att köra Beryl och hela kitet på nyare radeonkort med öppenkällkod-drivrutinerna, men då med indirekt rendering och en femtedel av maximal prestanda.

Bort med XGL bara!

Får jag vara lite jobbig och be dig lägga upp relevanta configfiler någonstans? hade varit helshysst om det gick att lösa.

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



sdac 22:19 - 15:e April 2007 | Post #10
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
    Citat av Hetzz:
Jag tolkar sdac som om du kör med "radeon" i config:en

Korrekt

    Citat av nibbo:
Får jag vara lite jobbig och be dig lägga upp relevanta configfiler någonstans? hade varit helshysst om det gick att lösa.


Har tyvärr inte kvar dem, men har precis installerat om Gentoo och ska just sätta mig ned och konfigurera X igen. Så jag återkommer väl med en fungerande konfigurationsfil...

Edit: Eller nej förresten, jag tänker inte börja försöka konfigurera och hålla på igen, jag blir alltid fast och ibland spenderar jag flera dagar på att endast hålla på med det. Det får bli någon annan gång... Men jag kan säga såhär: Vissa saker måste vara kompilerade med stöd för Xinerama för att det ska funka ordentligt, och jag tror att GTK ingår bland dem. Självaste X måste hursomhelst kompileras med stöd för Xinerama. Egentligen ska det inte vara mer svårigheter än att koppla in skärmen, sätta MergedFB, AIGLX och Xinerama till enable. Sen sköts resten automatiskt. Har man RandR ska det gå att ändra upplösning och allt inne i gnome och så vidare.

Mitt förslag blir alltså att köra en källkodsbaserad distribution (dvs, en distro i vilken du måste kompilera paketen) där du har kontroll över hur och med vad saker är kompilerade. Annars uppstår bara oönskade problem.


Senast redigerad 22:25 - 15:e April 2007


nibbo 22:57 - 15:e April 2007 | Post #11
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
    Citat av sdac:
    Citat av Hetzz:
Jag tolkar sdac som om du kör med "radeon" i config:en

Korrekt

    Citat av nibbo:
Får jag vara lite jobbig och be dig lägga upp relevanta configfiler någonstans? hade varit helshysst om det gick att lösa.


Har tyvärr inte kvar dem, men har precis installerat om Gentoo och ska just sätta mig ned och konfigurera X igen. Så jag återkommer väl med en fungerande konfigurationsfil...

Edit: Eller nej förresten, jag tänker inte börja försöka konfigurera och hålla på igen, jag blir alltid fast och ibland spenderar jag flera dagar på att endast hålla på med det. Det får bli någon annan gång... Men jag kan säga såhär: Vissa saker måste vara kompilerade med stöd för Xinerama för att det ska funka ordentligt, och jag tror att GTK ingår bland dem. Självaste X måste hursomhelst kompileras med stöd för Xinerama. Egentligen ska det inte vara mer svårigheter än att koppla in skärmen, sätta MergedFB, AIGLX och Xinerama till enable. Sen sköts resten automatiskt. Har man RandR ska det gå att ändra upplösning och allt inne i gnome och så vidare.

Mitt förslag blir alltså att köra en källkodsbaserad distribution (dvs, en distro i vilken du måste kompilera paketen) där du har kontroll över hur och med vad saker är kompilerade. Annars uppstår bara oönskade problem.

Jag som precis hade blivit nöjd med min ubuntu setupSmiley

Får se hur jag gör...

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



ozamosi 23:07 - 15:e April 2007 | Post #12
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Fördelen med Ubuntu är såklart att man vet att det redan är rätt kompileratSmiley

-------------------------
Ljusblå



Hetzz 18:59 - 16:e April 2007 | Post #13
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
jag har nu "gett upp" som jag tidigare uttryckte mig. Jag har gått över till en skärm med fglrx drivisarna, ändå lyckas jag inte få wow att fungera som det ska. (d0h!)
Men jag har ändå insett att jag inte behöver 2 skärmar i linux. I framtiden ger jag mig kanske på att få det fungera men för nu duger det med en.

-------------------------





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Ubuntu,DualScreen,Big-desktop,Xinerama
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen