Forum: Python, hur?

Forum huvudsida -> Programmering -> Python, hur?

Sidor: 1

Till botten

Gnerf 15:24 - 7:e April 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
Sysslade med C++ förut men insåg att jag aldrig kommer orka börja med det, så jag slog mig in på Python istället som verkar lite mer luftigt.
Men i alla fall, i C++ skriver man ju in allting i sitt block och kompilerar det sen, men i Python så har man ju en slags Promt som man skriver in. Jag har kollar runt på nätet men har inte lyckats hitta hur man kompilerar Pynthon kod till .exe filer (eller kanske .py i det här fallet).Någon som har koll på det här som kan hjälpa mig? All hjälp upskattas =)
/Gnarf

-------------------------
Ingen signatur!



ozamosi 15:36 - 7:e April 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Python är ett skriptspråk. Man kompilerar det inte. Det finns vissa fulhack som låtsas göra det, men det är bara lur. T ex py2exe, som zippar ihop en tolk och .py-skriptet till en självexekverande zip-fil, eller IronPython skapar CLI-filer som heter .exe, men tolkas av .Net).

-------------------------
Ljusblå



Gnerf 16:03 - 7:e April 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
ursäkta om jag inte riktigt förstod, men om man inte kan kompilera det, innebär det att koden bara existerar så länge jag köra Python Promten? (Om jag nu inte har några listiga programm)

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 16:03 - 7:e April 2007


Oscar 16:24 - 7:e April 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 15


Skicka PM
    Citat av Gnerf:
ursäkta om jag inte riktigt förstod, men om man inte kan kompilera det, innebär det att koden bara existerar så länge jag köra Python Promten? (Om jag nu inte har några listiga programm)


Du kan inte kompilera python på samma sätt som du kan med C++. Du kan använda py2exe för att zippa ihop en pythontolk som sedan tolkar och kör ditt python-skript utan att användaren märker det, men inte ens då handlar det om en riktigt .exe-fil.

-------------------------
"Söker FSF-pinnar på Fil.Fak."



44pixels 16:47 - 7:e April 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 24


Skicka PM
Skriv din python kod i notepad eller någon annan text editor, och spara sedan filen som .py.




Oscar 17:11 - 7:e April 2007 | Post #6
Medlem
Inlägg: 15


Skicka PM
Om du vill köra ditt program lite som en .exe-fil kan du köra tolken på skriptet, dvs:

python mitt_skript.py


Kanske det du var ute efter?

-------------------------
"Söker FSF-pinnar på Fil.Fak."



Smygis 17:22 - 7:e April 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 90


Skicka PM
"prompten" använder man bara för att testa kod.

Sedan då du är nöjd med koden tar du och flyttar in den i ett textdokument med filändelsen .py.

-------------------------
Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS!



Gnerf 14:14 - 8:e April 2007 | Post #8
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
Jo, det var det jag försökte säga tror jag. Tack så mycket för hjälpen =)

-------------------------
Ingen signatur!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Python, hur?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen