Forum: c++ made simpel

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Paket -> c++ made simpel

Sidor: 1

Till botten

wildlife 00:29 - 7:e April 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
En enkel övning i c++. Kanske kommer fler delar.

Sorry om något blir fel, jag försöker ladda upp en artikel.Om tråden är låst kan det vara för att paketet inte har blivit godkänt.

1.    Inledning
2.    Hello World


Inledning:
De flesta programeringsböcker idag gör det svårare än det måste vara att programmera. Idag uppfattar många människor programmering som väldigt avancerat vilket det också är,om man till exempel väljer att programmera en mikroprocessor. Men till husbehov behöver du inte krångla till det. Jag tänker börja med det klassiska, hello world programmet men jag kommer senare att ta upp hur man skriver en enkel miniräknare som räknar ut olika former av areor. Så öppna en läsk så börjar vi.
2. Hello world, är det första programmet du lär dig men jag tycker att det är tråkigt så vi ger oss in i något lite svårare direkt.


#include <iostream>

// ovanstående länkar till biblioteket, du måste alltid anorpa detta i början av en kod.

using namespace std; // används för att tala om att du har en in och utmatning i programmet.

int main() // detta anorpar huvudfunktionen

{

char namn[31]; // variabel, "parkeringsplats" för siffror och bokstäver

cout<<"hej skriv in ditt namn "; //skriver ut texten hej skriv in ditt namn

cin>>namn;

cout<<"trevligt att träffas "<<namn; // skriver texten plus namnet;

return 0; // eftersom programmet har retur värde 0 så returar det noll

}
Till att börja med kan vi lugnt säga att du har valt ett svårt programmeringspråk, c++ är inte det första programmeringspråket du ska ge dig i kast med. I alla fall så fungerar det så här, nu går jag igenom det rad för rad.
På den första raden anropar man ett bibliotek, i detta fallet iostream. Eftersom c++ är på engelska så står det include (inkludera.
Nästa rad är en kommentar, kommentarer kan inte läsas av kompilatorn, den hoppar helt enkellt över dem. Kommenterar är bara till för att du ska komma ihåg den.
Raden efter, using namespace std;, är till för att förklara för programmet att du använder de vanliga cout och cin som är ut respektive inmatning.
Int main() talar om för programmet att det är den här den ska läsa som huvudfunktionen. Man har också funktioner men de används inte på den här nivån.
{-tecknet talar om att programmet börjar här, alltså den viktiga biten av källkoden. Motsatsen är klamret åt andra hållet, det avslutar alltid programmet.
Nu börjar det bli kul, det är nu vi kommer in på variabeler. En variabel lagrar data, till exempel tal eller siffror. Här är några exempel:
Char [31]-denna används i programmet, 31 innebär att variabel kan lagra 31 bokstäver. Döp variabelerna förståndigt efter funktionen så du inte glömmer hur de funkar.
Int- Denna typ av variabeler lagrar heltal. Om du skriver en miniräknare bör du inte använda dessa då de inte kan läsa decimaler, de avrundar dem nedåt.
Float- Denna typ lagrar tal med decimaler, alltså tal av typen 3.14,5.44 och så vidare.
Det finns andra typer av variabeler också men de behöver du inte kunna just nu.
Nu kommer vi till cout, som är det som anropar utmatning. cout uttalas c-out. Efter cout kommer <<. Därefter kommer två EUREUR med text mellan sig, texten mellan dessa tecken är det som kommer att matas ut.
Efter cout kommer cin (uttalas c-in). Denna fungerar som inmatning. I raden med cin finns en variabels namn. Och det är den data du matar in som variabel kommer att lagra. Därefter följer cout. Fast denna gång med ett tillägg nämligen att den ska skriva ut den data som variabel lagrar. Därefter kommer return 0. Vad denna funktion gör talar vi mer om sen. Just nu behöver du bara veta att den betyder att programmet ska avslutas med status 0. Därefter ett nytt klammer och ditt första program är klart.
KOM IH...G F-LJANDE:
EUR    Efter { avslutar du varje rad inne i programmet med ;. Annars kommer inte kompilatorn att förstå vad du snackar om.
EUR     De flesta kompilatorer är känsliga för hur du anvönder << och >> så använd rätt EURkrokodiltandEUR till rätt grej.
EUR     Stava rätt och använd versaler och gemener på rätt sätt eftersom c++ gör exakta likelser.
EUR     Kreativa hjärnor som din och min är sällsynta resurer. Om du ser denna guide på ett forum men får problem när du följer den men lyckas lösa det, berätta då hur du lyckats lösa det.
EUR     Var alltid nyfiken i c++, du kan ha mycket kul om du vågar exprimentera.
EUR     collez-l'à l'homme




Senast redigerad 12:28 - 7:e April 2007


Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Paket -> c++ made simpel
Atom feed

Tråden är låst | Till toppen