Forum: Dåligt självförtroende-generationen

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Dåligt självförtroende-generationen

Sidor: 1

Till botten

LadyFrost 19:25 - 6:e April 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 300


Skicka PM

Hur kommer det sig, egentligen, att så många man möter har så uppenbart dåligt självförtroende? ,,r det en generations-grej? Dåligt självförtroende-generationen? ,,r vi en ovanligt vilsen generation, pga den tekniska utvecklingen som skett under vår tid? Mobiltelefonen, datorerna, internet, är vi mer rotlösa än vi var tidigare? ,,r det månne för att vi kan jämföra oss med alla i hela världen istället för med de närmaste?

När jag möter er tänker jag på det ibland. Flickan, som vill höras och synas mest för att hon är rädd att bli förbisedd. Flickan, som helst är tyst för att inte säga någonting oöverlagt till de hon tycker om, rädd att riskera vänskapen. Pojken, som har en fasad av bitter likgiltighet för att inte få fler historier att berätta. Och flickan, som aldrig slutar prata och skratta, rädd för tystnad och rädd att vännerna ska förstå att hon egentligen är tråkig.

Varför är vi så rädda att släppa in vänner och släppa fram allt vi är? Ska vi alltid leva som lightversioner av oss själva, av rädsla att förlora en potentiell vän? Nej, vänner, jag tycker inte det. Jag tycker det ligger någonting i “om du aldrig låter dina vänner se hela dig, låter du dem aldrig älska dig så mycket som de kan”. Så fram för mer av er själva!



-------------------------
Frihetskämpe



Independence 19:38 - 6:e April 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Mer rotlösa kan jag nog hålla med om att vi är, i alla fall om man jämför med väldigt länge sedan då folk levde i många generationer på precis samma sätt på precis samma ställe. Men om det leder till sämre självförtroende vet jag inte. Kanske är det historian med alla idealen igen, det finns så mycket att leva upp till osv. Förr accepterade man väl om det var någon i byn som var lite dum eller något, nu måste alla vara så perfekta.
Vet inte om detta var ett inlägg för diskussion, eller om det bara var allmänna tankar, men jag tänker iaf ordbajsa lite härSmiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





sdac 02:45 - 8:e April 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
Jag tror det dåliga självförtroendet idag kan bero på att man under hela sin uppväxt ser folk på TV, i skolan och runtomkring sig som är bäst inom något ämne. Det kan vara möjligt att det resulterar i att man inte kan föreställa sig själv som bäst i något, eftersom vart man än vänder sig så stöter man på en annan som redan är bäst i något annat.

Det som förundrar mig mest är hur många verkar ge upp om de inte redan är DEN som är bäst. Svart eller vitt, och blandar man det tankesättet med det jag skrev ovan så blir resultatet att man ger upp och tror att man inte klarar nånting.

För 100 år sedan lekte vi ute med pinnar och fattade null, andra sidan jordklotet sprang någon jättesnabbt, och kanske 1000 personer visste vem han var. En liten pojke springer 100 meter i skolan, han är bäst i klassen, känner sig jättebra och ser ingen som är bättre. Det får honom att fortsätta, för han känner sig bra, och kanske till och med bättre och bättre hela tiden. Tillslut upptäcker han att det finns andra som också springer snabbt, i andra länder. Han tävlar med dem, kanske inte vinner men är en av dem bästa.

Idag sitter de där i soffan och ser hur folk på TV springer mycket snabbare, och tänker "det blir nog bättre om jag utbildar mig och skaffar ett jobb så jag har något att leva på, den där farten har dom tränat länga för att uppnå".

Sen kan det vara så att det helt enkelt blivit någon trend att sitta i skolan och repetera "nej jag fattar inte" fastän man egentligen gör det. Efter allt, det finns ju faktiskt de som tycker att det är häftigt att ha IG i ämnen och sånt, de där som hellre sitter och säger "faan, jag har lust att slå ned någon".




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Dåligt självförtroende-generationen
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen