Forum huvudsida -> Programmering -> Mitt scriptspråk Sigma
Sidor: 1
44pixels | 20:17 - 4:e April 2007 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 24 Skicka PM |
Ja, det börjar ju nästan bli lite av en trend att skapa sitt eget språk. Jag håller på med ett. Men jag är lite osäker på syntaxen. Efterssom jag har jobbat så lite på det så kan jag snabbt ändra syntaxen. Just nu ser det ut så här:
Själv vet jag inte riktigt om jag gillar syntaxen. Men som sagt. Kom med tips! Just nu är det för mycket, typ, Basic över det hela. [Edit: Typ, glömde "] Senast redigerad 19:38 - 6:e April 2007 |
jockepockee | 20:34 - 4:e April 2007 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 192 Skicka PM |
i systemfunktionen "SAY" om du ska skriva ut en text så kan du lägga till " och " för att man ka veta att de är text man skriver ut och inte en variavbel. -------------------------
|
44pixels | 20:37 - 4:e April 2007 | Post #3 | |
Ok, men för övrigt? Ska jag ändra syntaxen totalt? |
jockepockee | 20:50 - 4:e April 2007 | Post #4 | |
vad ska skriptspråket ha för användningsområde? -------------------------
|
44pixels | 20:51 - 4:e April 2007 | Post #5 | |
Just nu är inte mycket planerat. Men mest lite grundläggande saker till att börja med. |
jockepockee | 20:57 - 4:e April 2007 | Post #6 | |
ok men några saker som du skulle kunna ha i språket är: - input och output - varibler (t ex heltal,decimaltal,strängar) - funktioner - filhantering - klasser (om du vill) - inkudering av bibliotek för olika användnings områden + lite till -------------------------
|
44pixels | 21:01 - 4:e April 2007 | Post #7 | |
Just nu jobbar jag på variabler. Kommer sedan fixa så att man kan köra typ SAY ("text" . var . "text"). Men variabler kräver ju lite arbete. |
main | 14:17 - 6:e April 2007 | Post #8 | |
Medlem Inlägg: 40 Skicka PM |
De stora frågorna är vem som skall använda språket och till vad. ------------------------- - Real programmers code in binary |
kron | 19:40 - 23:e April 2007 | Post #9 | |
Medlem Inlägg: 1 Skicka PM |
Hur gör man ett eget script-språk? |
derfian | 20:06 - 23:e April 2007 | Post #10 | |
Medlem Inlägg: 149 Skicka PM |
Det enkla sättet är att man skriver ett program (tolk) som läser ett script och "översätter" script-instruktioner till vad-man-nu-kodar-tolken i för något språk. Det avancerade sättet är att man gör samma sak, fast man dokumenterar och specificerar sitt språk. Senast redigerad 20:08 - 23:e April 2007 |
Slash | 20:32 - 23:e April 2007 | Post #11 | |
Medlem Inlägg: 141 Skicka PM |
Citat av kron: Hur gör man ett eget script-språk? ,,r väl inget man skriver ihop i en handvändning direkt. I vanliga fall så byggs någon typ av intern representation upp från en textfil, denna fas kallas lexning och parsning. Den interna representationen brukar vara en typ av träd som fås från parsningen. Efter det så måste det typkollas så att det stämmer, sedan kan man exekvera koden direkt i som trädsrepresantionen eller generera någon form av byte-code. Så om strängen "sum = 5*(multiplier + 1);" ska parsas så går den först genom lexern och blir så kallades tokens. Exempel på en tokensträng för strängen är:
Sedan byggs ett parseträd upp från dessa tokens:
Som kan läsas "'sum' tilldelas värdet av en multiplikation mellan 5 och en addition mellan 'multiplier' och 1". Observera att trädet byggs inte upp av tokens utan bara utifrån tokens, d.v.s. [+]-token kanske representeras av en klass som heter BinaryOperation och tar en operator och två operander. Sedan är det bara att exekvera rooten i trädet. Vid själva implementationen tillkommer det problem med symboltabeller, variabler och dylikt som måste lösas. Detta är ju en ganska generell lösning, skriver man ett litet och enkelt skriptspråk så kan det ju hända att man kommer lindrigare undan, men tradionellt är det liknande såhär det görs. ------------------------- Ingen sigantur! |
sdac | 00:19 - 24:e April 2007 | Post #12 | |
Medlem Inlägg: 235 Skicka PM |
Citat av 44pixels:
Själv vet jag inte riktigt om jag gillar syntaxen. Men som sagt. Kom med tips! Just nu är det för mycket, typ, Basic över det hela. Verkar oerhört onödigt att skapa ett syntax man själv inte trivs med. Citat av kron: Hur gör man ett eget script-språk? Citat av Slash: ,,r väl inget man skriver ihop i en handvändning direkt. Joho, man använder såklart C-preprocessorn. /usr/include/sigma.h
test.sig
/usr/bin/sigmake
Sen för att kompilera och köra: sigmake test.sig ./test.sig.out Varför lägga massa tid på att skriva en interpreterare/kompilator, när det redan finns C-preprocesseraren? Min poäng är att det är ganska onödigt att skapa ett nytt språk som gör samma sak som alla andra men på ett lite annorlunda sätt i syntaxet. Sen tror jag inte att det blir så trevligt i längden med samtliga tecken som versaler heller. Kom istället på en idé och något innovativt, och skapa det, tänk förbi objektorientering och inventera nästa steg? Senast redigerad 00:23 - 24:e April 2007 |
derfian | 01:34 - 24:e April 2007 | Post #13 | |
Varför lägga massa tid på att skriva en interpreterare/kompilator, när det redan finns C-preprocesseraren? Men ett scriptspråk skall väl per definition inte behöva kompileras? Jag kompletterar med vad jag skrev under en kort tids inspiration. Det kanske kan inspirera någon. Ja, det finns (rätt stora) brister, och ja, det skulle behöva en hel del jobb.
Alla roliga problem finns fortfarande kvar att lösa. :-> Senast redigerad 01:36 - 24:e April 2007 |
sdac | 01:55 - 24:e April 2007 | Post #14 | |
Citat av derfian: Men ett scriptspråk skall väl per definition inte behöva kompileras? Det var ju precis därför jag skrev "interpreterare/kompilator". |
derfian | 02:18 - 24:e April 2007 | Post #15 | |
Citat av sdac: Citat av derfian: Men ett scriptspråk skall väl per definition inte behöva kompileras? Det var ju precis därför jag skrev "interpreterare/kompilator". Men det du föreslog innebär att man använder en kompilator. |
sdac | 02:32 - 24:e April 2007 | Post #16 | |
Citat av derfian: Citat av sdac: Citat av derfian: Men ett scriptspråk skall väl per definition inte behöva kompileras? Det var ju precis därför jag skrev "interpreterare/kompilator". Men det du föreslog innebär att man använder en kompilator. Korrekt iakttagelse, jag föreslog att man kunde använda C-preprocesseraren istället för en kompilator eller en interpreterare för att den var tillräckligt kapabel. Sen var det ju lite sarkasm över det hela också. Senast redigerad 02:33 - 24:e April 2007 |
derfian | 12:07 - 24:e April 2007 | Post #17 | |
ESARCASMDETECTIONUNITBROKEN :-( |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> Mitt scriptspråk Sigma
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-23 00:41
Vecka: 52
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.