Forum: Män

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Män

Sidor: 1

Till botten

ozamosi 15:25 - 3:e April 2007 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM

Ett bråk har uppstått i brittiska Ubuntuanvändargruppen, efter att någon dragit ett skämt som gick ut på att inte ens Gud fattar hur fan kvinnor funkar, någon kritiserade detta, det eskalerade, och… Ja… Resultatet var att den brittiska, kvinliga Ubuntuanvändaren drog sig bort från Ubuntu-uk.

Jag har dock inte tänkt skriva om varesig Ubuntu-uk eller hur kvinnor funkar. Män påstås i alla tider ha frågat sig hur kvinnor funkar, men det har debatterats tillräckligt mycket nu, och det börjar bli en smula slitet. En lite modernare vinkling på det hela som jag frågar mig, baserat på bland annat ubuntu-uk-händelsen, är hur fan män är funtade.

Av någon anledning implementeras kvinnor i många nördars huvud utan att ärva från basklassen människa. Med det menar jag att en anonym människa som kommer in i en IRC-kanal eller i ett forum antas vara man (den enda subklassen som finns), och att en person som utger sig för att vara kvinna plötsligt slutar behandlas som en människa. Om kvinnan över tid bevisar att hon faktiskt påminner mer om en människa än en realdoll så kan klassträdet byggas om, och hon (och oftast även eventuella framtida kvinnor i samma grupp) räknas istället som en extra trevlig människa (bröst är nämligen trevligt).

[Lara Croft]
ej människobaserad - virtuell

Föreställningen om kvinnor som ej människobaserade varelser är såklart varesig ny, eller begränsat till datorvärlden. Vi kan till exempel titta på den helt seriösa teorin från sjuttiotalet (som jag hört nämnas i skolan under min skolgång, som inte påbörjades förrens på nittiotalet, så uppenbarligen lyssnade någon på den) om att kvinnobröst egentligen bara är evolutionära sexleksaker, och kvinnor därmed inte mycket mer än sexobjekt. Tankegången är att män inte tände på kvinnorna när de var plattbröstade, så att kvinnobröst skapades för att likna en röv, så att män hade något att titta på framifrån också. För att citera Jay Leno: “Det finns lagar mot att ha sex med lik. Män är inte så petiga.”

Jag har pratat med folk som normalt vägrar berätta att de är av kvinligt kön för att slippa obscena förslag och att behöva behandlas som en utomjording i ett laboratorium. Om en kvinna kan antas vara man tills motsatsen bevisats är det uppenbarligen inga relevanta skillnader mellan könens sätt att uppföra sig i till exempel chattrum, och skillnaderna uppstår inte när kvinnan kommer ut ur garderoben med att hon saknar kuk, lika lite som en person som kommer ut med att han/hon är homosexuell plötsligt blir en annan människa. Eller?

Det finns olika reaktioner på att upptäcka att den andra personen är en kvinna, som kan mätas på en skala från “omg l0lz0rz n3kk1d pix plz!!!!11one” till mer eller mindre ingenting. En vanlig punkt någonstans i mitten är ge kvinnan extra uppmärksamhet och behandla henne extra väl. Kategorin där i mitten är svår att säga någonting om, dels eftersom det kan förekomma mer eller mindre diskreta hintar om sexuellt intresse i olika utstäckning, och dels eftersom olika personer uppskattar olika saker. Vi kan applicera ungefär samma argument om det, som vi kan om positiv särbehandling i övrigt - somliga gillar att bli positivt särbehandlade, andra inte, somliga anser att det är rasism/sexism/whatever, andra inte. Den här positiva särbehandlingen vågar jag inte ge mig på, eftersom det är svårt att dra en gräns mellan vad som är ok och vad som inte är det. Till exempel tycker jag att alla de kvinnogrupper som poppar upp i större frikodsprojekt (Debian Women, Ubuntu Women, Fedora Women och det mer allomfattande LinuxChix för att nämna några) faktiskt har en viktig roll att spela fortfarande, men andra håller inte med. För att förenkla för mig att skriva, och läsaren att hänga med i det jag skriver, tänker jag skita i gränsdragningen, och ägna mig mer åt det som i alla fall för mig är långt bortom vad man kan kalla vettigt uppförande.

Många läsare kommer tänka “visst, det finns alltid idioter, men är det verkligen något problem?” Jag hävdar att det är det. Privata svar från anonyma personer skickas fortfarande, och sålänge trakaserierna sker privat är det svårt, för att inte säga omöjligt, att uppskatta omfattningen. Häromdagen postade jag om sexistiska dödshot mot en framstående, kvinnlig bloggare. Jag inledde med att nämna incidenten på ubuntu-uk. Och läser man kommentarerna på den här Digg-sidan så ser man att idioterna inte är ensamma. Artikeln de kommenterar handlar om pojkvänner som övertalar sina flickvänner att ta nakenbilder, varpå de delar med sig av dem. Den är horribelt rubriksatt, vilket gör att många som inte orkar läsa nog får fel uppfattning, men jag är ändå fashinerad av att den komentaren med flest positiva diggs förklarar att “Any camwhore that gets caught with her shirt up will have an equally lame excuse, and gullible parents and rock-stupid reporters are bound to believe it.” Uppmuntrande kvinnosyn? Om ni tittar på sidan, glöm inte bort att titta på de dolda kommentarerna som har ganska många minusdiggs - det är i många fall inte alls de puckokommentarerna som brukar vara dolda.

En teori är att det bara är småpojkar som inte vet hur de ska uppföra sig gentemot människor av det andra könet, och som egentligen bara gör den virtuella motsvarigheten till att dra tjejen i håret. Jag kan acceptera det i många fall, på många platser där medelåldern faktiskt hör hemma i de trakterna, men förr eller senare håller inte den förklaringen längre - dels eftersom det är lite för vanligt i lite fel kretsar för att man ska kunna tro på det, och dels eftersom det helt enkelt inte är en ursäkt för somligt uppförande.

[Get a First Life!]
Lösningen på problemet?

Somliga tycker att allt egentligen bara är överreaktioner, och att en kvinna som får ett mail om att någon vill ha bilder inte är något att bry sig om. Men hur många mail ska man få innan man får reagera? Och när man får så många mail, måste man förbereda ett kollage av sådana mail innan man får uppmärksamma någon om problemet, så att ingen tror att man överreagerar?

Datorvärlden är lite för ofta en pojkklubb med lite för mycket “lumparstämning”, med riktigt grabbiga grabbar som säger grabbiga saker. När man inte ens behöver stå till svars för vad man säger, eftersom man kan vara anonym, kan man vara ännu grabbigare, och… Ja… För mycket grabbighet är ohälsosamt. För alla inblandade. Därmed inte sagt att jag vill ha mer politisk korrekthet - i så fall hade min blogg blivit så väldigt tom - men att tänka en eller två gånger innan man säger vissa saker skadar sällan. Därmed inte heller sagt att jag är någon kvinna (även om jag blivit kallad det lite för ofta :( ) eller något helgon på något sätt - jag är bara stor i käften. Dock upptäckte jag vid en av mina genomläsningar att jag använder ordet “nörd” istället för “man” på somliga ställen, för att tydligare specificera min kategori av män (bland annat i början av tredje stycket). Därigenom gör jag det även gällande att kvinnor inte kan vara nördar - visst är jag duktig på att välkomna kvinnor? Jag lät det stå kvar för att låta er som läser se om ni reagerar på det.

Dock ska nämnas att min erfarenhet av att vara kvinna är starkt begränsad (för att inte säga obefintlig). Min RSS-läsare påminde mig häromdagen om att världen utanför inte alltid är bättre - kanske är det första som hoppar fram i det förmedvetna hos en man när han ser en kvinna är “jag undrar hur hon skulle se ut i en porrfilm…”, och att anonymiteten online (alternativt troligen fylla i fallet Gro nämner) gör att det tränger fram i det vanliga medvetna?

Självklart, i egenskap av att vara människor, är kvinnor individer. En individ kan tycka olika saker vid olika tillfällen, och olika individer tycker olika saker vid samma tillfällen. Följdaktligen är inte existensen av en Fröken dataspel-tävling (som i grund och botten har en ganska vettig ide - att bevisa att det finns tjejer på internet, att de kan vara snygga, att de kan vara grymma på dataspel, och att de kan vara alltihop på samma gång, och därmed slå ihjäl en hel armada myter - även om utförandet kritiserats en hel del) eller utvikningsbilder på “gamertjejer” som döljer det heligaste med TV-spel ett bevis på att kvinnor som vill ha hjälp med till exempel sin nya linuxinstallation egentligen bara vill hitta någon att visa upp bilder på sig själva för.

Världen suger, män är svin, vad är nytt? Jo, min undran är som sagt hur män egentligen tänker. Vad vill man uppnå med att be om camsex av alla man träffar på av motsatt kön?

,,r det en plan för att lyckas skrämma bort kvinnofolk så man slipper bli av med den grabbiga stämningen? I så fall fungerar det, men jag tvivlar på det, faktiskt - män brukar inte klaga på att könsfördelning i grupper blir mer jämn - speciellt inte den stereotypa nörden, som inte vågar sig fram till kvinnor utanför datorvärlden.

,,r det så att man bestämt sig för att fortsätta, eftersom chansen alltid finns att få ett “ja” till camsex? Det låter enklare att bara betala lite pengar till ett proffs, så får man det direkt.

Eller har alla män oberoende av varandra inlett ett vetenskapligt experiment med målet att förstå sig på kvinnor? Tänk om man i så fall skulle sammarbeta, och låta en grupp på kanske tio personer göra experimenten, och dela med sig av resultaten, så kan resten av den manliga befolkningen ta ledigt från kvinnoofredandejobbet.



-------------------------
Ljusblå



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Män
Atom feed

Tråden är låst | Till toppen