Forum: Tidszoner

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Tidszoner

Sidor: 1

Till botten

ozamosi 04:25 - 29:e Mars 2007 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM

Min post om Wikipedia och somliga däri väsentliga ämnen är en av de poster jag fått mest kommentarer om, tillsammans med posten om att ligga med halva Sverige, (ja, undantaget posten om ubuntu-se, men den krävde å andra sidan över ett års förarbete) och eftersom all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet borde jag alltså försöka få till något lika uppmärksamhetbart igen. Efter noggranna vetenskapliga analyser (främst genom den såkalade “vanligt vett”-metoden) har jag konstaterat att den gemensamma nämnaren är hur deprimerande meningslöst innehållet är. Jag har följdaktligen sett till att bli lika hög igen som när jag skrev de posterna (koffein + raffinerat socker är skiten) och har nu tänkt ge mig i kast med ett nytt ämne: tidszoner och intelligens.

Hypotes: genom att befinna sig efter tidsmässigt, är man även något mer… efterbliven.

Vi börjar med att på ett mycket felaktigt och generaliserande sätt dela upp världen i 3 delar: USA, Europa och Japan. USA ligger efter tidsmässigt, och är därmed också mer efterblivna. Japaner ligger före tidsmässigt, och är med andra ord mindre dumma i huvudet. Europeer… Hissen går inte till översta våningen, men den är i alla fall där.

Varför har vi strukit över 4/5-delar av världens befolkning? Det finns flera skäl. Framförallt så skulle en tillräckligt noggrann undersökning ta för lång tid att genomföra - genom att använda ett antal grupper runt jorden som vi låter symbolisera en tredjedel av världskartan sparar vi en ofantlig massa tid. Vi tar därför och använder samma världssyn som TV-spelsbranchen, eftersom deras tre marknader passande nog ligger lagom utspridda över jorden. Vad som är ännu mer passande är att vi alla har fördomar om dessa tre grupper som gör min slutsats möjlig :)

Vi börjar med USA, som vi låter representera den amerikanska kontinenten. Behöver jag verkligen säga så mycket om dem? Nåja, att säga det uppenbara är det jag är bäst på, så det får jag väl göra.

När jag var liten, och min syster var dum så brukade jag slå henne, och hon slog även mig då och då. Det här uppförandet verkar inte ha varit begränsat till oss två, utan är såvitt jag förstår vida spritt bland småskitar. Nuförtiden slår inte jag min syster. Hon slår inte mig. Den hyffsat vuxna människa som fysiskt skadar någon annan (utan att den andra är med på det) åker dit och blir straffad av samhället (i teorin i alla fall - budgetnerskärningar är ett problem), för nästan alla vuxna människor i det här landet är relativt överens om att man inte skadar andra, för det är elakt. Punkt!

Den mannen som vunnit i alla fall ett val i USA (jag vågar inte säga “två val”, och jag vågar inte säga “fått flest röster” - om jag vore japan kanske jag skulle förstått mig på amerikanare, men som halvdum europe tycker jag bara de är konstiga), och som runt hälften av alla amerikanare alltså tycker ska styra deras land, går fortfarande runt och slår på andra. Men precis som en unge som slår sin lekkamrat med en bil, för den är hårdare, använder Bush sina stora, tuffa vapen som han slår med på andra länder. Afghanistan, Irak, och hot om krig i Iran och Nordkorea, allt på under 8 år - den enda slutsatsen jag kan dra är att Mr George Bush mentalt är en 4-åring, som slår andra för att han får för lite uppmärksamhet av sin pappa, Mr George Bush (hur efterblivet är det förresten inte att ge sina barn samma namn som man själv har? Har man inte mental förmåga nog att memorera två namn?). Hela USA:s militär andas lite “min leksak är finare än din leksak”, någonting som småbarn så ofta bråkar om (även om jag inte kommer på några tecken på “min pappa är bättre än din pappa”). USA:s folk har idag kommit på att det är dumt att kriga i Irak, men för sisådär tre år sedan tyckte en majoritet av folket att det är en bra ide att slå på kompisarna i Irak (Irak är för amerikanarna som Albin, när han sparkade grus, och som därför är jättedum - de blir säkert sams om några dagar). Idag har amerikanarnas hämd mot Albin (Irak) misslyckats, och de har nu så mycket grus i håret och ögonen att de står och gråter, och faktiskt har de kommit på att det var en dum ide att anfalla Irak. Huruvida de faktiskt lär sig av sina misstag, eller om de likt en mycket liten unge, som slänger ur skallran ur vagnen om och om och om igen, tänker invardera landet bredvid, Iran, också, det får framtiden utvisa.

Anledningen till att Bush faktiskt ändå får relativt god uppbackning för sina sinnessjuka förehavanden torde vara att amerikanares syn på världen är fruktansvärt svartvit - antingen är man god, eller så är man ond. Gud eller djävulen. Det finns inga alternativ. Eftersom USA är Det Goda Landet™ är alla som inte håller med självklart onda. Ytterligare ett tecken på bristande mental utveckling.

Dagens (baserat på TV-programmens dygnsskifte kl 6 - igår om man räknar med en klockas dygnsskifte) amerikanare var en resonerande amerikan: evolutionsanhängare anser ofta att livet uppstod genom att död materia, energi och ljus möttes. Min burk jordnötssmör befinner sig i ett varmt, ljust rum, och ingen kanin hoppar ur burken. Alltså är evolutionen fel. Lite som en unge som håller för ögonen, för att inte se någon, eftersom det torde innebära att ingen ser ungen.

Nu låter det som om jag är elak mot amerikanare, men jag håller inte med - de började! (ett typiskt europeiskt uttalande, vilket jag snart ska påvisa) Vilka är det som inte överlever utan upplysningar som “kaffet är varmt”, “om det är is på trappan blir den hal”, “du kan inte gå ifrån ratten på husbilen bara för att du aktiverar Cruize Control” etc?

Jag skulle kunna ge mig på amerikanares ofta bristande allmänbildning, men det skulle vara orättvist, eftersom det inte är en individs fel att hon inte lärt sig grundläggande saker om t ex geografi eller astronomi under sin uppväxt, men oförmåga att se på ett problem från olika vinklar, och oförmåga att förstå att olika personer ibland har olika åsikter, det känns som något man på något sätt borde lära sig med åren av erfarenhet.

Vi går några tidszoner framåt, och hamnar i Europa. Ett Europa som faktiskt kan se ett problem från olika vinklar (i alla fall ibland), och ett Europa som inte brukar slå på sina lekkamrater, även om det här med att inte slå folk är en ganska ny uppfinning härikring. Ja, vi slåss ju fortfarande när storebror Bush säger att det är en bra ide, vilket ställer till det lite för min hypotes. Vi kan dock i alla fall peka på Mr. Bush och säga “Han började!” - inte särskilt moget heller, men hämnd är kanske något bättre än att faktiskt börja slåss?

Vi tror oftare på vetenskapen istället för Han Däruppe. Det är fortfarande inte helt ovanligt att Tuffa karlar börjar slå på varandra, eller försöka bräcka varandra i min-X-är-större-än-din-X-tävlingar, men åtminstonde våld är såvitt jag förstår inte alls lika vanligt i Europa, som det är i USA.

Eftersom Afrika bara består av svältande, hungriga barn med kwashiorkor som går runt bland flugor och landminor går det självklart inte att dra några vettiga slutsatser från deras mentala hälsa - de tänker ju bara på mat.

Om vi passerar österut träffar vi först på ryssland, som bara består av kalla tundror i sibirien utan folk, men sedan träffar vi på fjärranöstern, och där använder vi som sagt Japan som ett representativt samhälle.

Japaner är det folket på jorden som faktiskt tar ansvar för sina handlingar på jätteriktigt: “oj, jag gjorde visst fel. Vänta, så ska jag hämta mitt stora, feta svärd, och hugga det genom mitt hjärta som ursäkt, så att du inte behöver sura på resten av min släkt”. De saknar också den barnsliga egoism som härjar i resten av världen - vilka var det som gärna flög sina flygplan ner i annat folk, när det gagnade det egna landet? Vilka är det som gärna anställer någon annan för att montera en IKEA-möbel, bara för att det gagnar den egna ekonomin?

Utan att ha några direkta exempel har jag tydliga minnen från mattelektioner jag sovit bort under min uppväxt av att japanska matematiker ofta gjort stora genombrott - även om de ibland räknar fel, så att en jänkare kan fixa felet först och få all ära. Dock verkar matematiker och andra vetenskapsmän där framme i alla fall ibland lyckas räkna rätt, och skapa fungerande saker, med tanke på hur mycket cool elektronik japanerna skapar, och hur många stora elektronikföretag som kommer från japan.

Det är dessutom en populär myt att Japanerna har fler timmar på sitt dygn än andra människor - hur skulle japanska skolbarn annars hinna med sina långa skoldagar, extraskolor (totalt uppåt 12 timmar), läxor, läxor i extraskolorna, frivilliga skolaktiviteter, lära sig kampsport, andra fritidsaktiviteter, läsa serietidningar, se på tecknad film, och att dessutom bli sådär löjligt sjukt bra som bara japaner kan bli på allt möjligt fånigt, som att joja, spela tetris, och andra saker som gör att man utbrister “det måste vara en japan!”. När japanerna sedan växer upp och börjar jobba arbetar de dygnet runt, och vågar knappt ta semester - de får alltså inte mer tid senare heller, så de behöver även då fler timmar varje dygn. Inget av det jag lärt mig från den västerländska världsbilden tyder på att det japanska dygnet faktiskt är längre än övriga personers dygn, så jag ser bara två lösningar: antingen har en japan uppfunnit en tidsmaskin, som alla japaner kan använda för att åka tillbaka 3-4 timmar i tiden när de kommer hem, och klockan närmar sig midnatt, så att de hinner göra läxorna samtidigt som de, första gången tiden förflöt, är/var (här skulle kunskaper om subinverterad futurum semikonditionalis med subjunktiv perfektum plagialis intentionalis ha varit nyttiga - tyvärr har jag inte läst “Tidsangivelsens teknik - 1001 tips för tidsresenärer”, så ni får nöja er med presens/imperfekt-kombinationslösningen) på Aikido-träning. Den andra lösningen är att de är så smarta att de bara behöver vara hälften så lång tid på respektive aktivitet för att lära sig lika mycket som en västerländare. Jag kan alltså inte säga om en japan var sjukt extremt supersmart, eller om alla japaner bara är löjligt jättesmarta.

Alltså: efterblivna amerikaner, småidiotiska europeer, och tidsresande japaner - och allt beror självklart på tidszonerna. Hypotes bevisad.

Nu får jag bara hoppas att ingen frågar hur moget och intelligent det är att uppfinna tecknad tentakelporr…



-------------------------
Ljusblå



Independence 11:15 - 29:e Mars 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag tror att Japanarna hinner med så mycket nyttiga saker eftersom de inte sitter och läser/skriver bloggar hela dagarnaSmiley
Eller mer generellt, att de inte slösar bort tiden på onyttiga saker. De sover ju tom ståendes i tunnelbanan, kan man bli mer effektiv?Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 13:46 - 29:e Mars 2007 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Jag skriver inte bloggar hela dagarna! Det är ju det man har nätter till!

-------------------------
Ljusblå



Independence 14:57 - 29:e Mars 2007 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
I någon tidszon är det allt dagSmiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





tobbez 15:42 - 29:e Mars 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
Alltså bloggar ozamosi 24/7 om han bloggar hela dagarna.




Independence 15:57 - 29:e Mars 2007 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av tobbez:
Alltså bloggar ozamosi 24/7 om han bloggar hela dagarna.


Inte nog med det, han bolggar mer än 24 timmar om dygnet eftersom det är dag på mer än en plats samtidigt!Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 16:01 - 29:e Mars 2007 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Oh! Jag är japanSmiley

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 16:07 - 29:e Mars 2007 | Post #8
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
[ Reserverad plats för meningsfull kommentar ]




Independence 16:14 - 29:e Mars 2007 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
[ Reserverad plats för diss av FCs "meningsfulla" kommentar ]

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 16:41 - 29:e Mars 2007 | Post #10
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
[ Reserverad plats för meningsfull kommentar ]

Du verkar ju gång på gång lägga ner tid på att läsa mina bloggposter, men gång på gång kommenterar du dem med något snorkigt, nedlåtande. Att du inte lär dig?

Eller gör du slashdotvarianten med att läsa, och bara kommenterar ändå?

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 10:16 - 30:e Mars 2007 | Post #11
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Men jag F-RS-KER ju komma med en meningsfull och uppmuntrande kommentar, det såg du ju. Jag kom bara inte på något... bra... just då... alls...
Det närmaste jag kom var en halvfärdig teori om krökt rumtid, etc.

Inte alls meningen att vara nedlåtande, faktum är att jag ser din forskning som mer eller mindre banbrytande och tror att du mycket väl kan gå till historien som en stor samtidsskildrare. Eller få en krönika i aftonbladet.
För övrigt verkar det som att DU har lite väl många timmar på ditt dygn.




HärJ 12:45 - 30:e Mars 2007 | Post #12
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
ännu en fin beskrivning av hur världen ser ut. verkligen facinerande.Smiley
rätt kul är det att japaner och amerikaner geografiskt sätt inte är så långt ifrån varandra, men det är ju ett senare problem.
Keep up good work!

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Tidszoner
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen