Forum: Mjukvarupatent (igen)

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Mjukvarupatent (igen)

Sidor: 1

Till botten

Independence 21:09 - 23:e Mars 2007 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag är inte särskilt insatt i hur mjukvarupatent fungerar, och jag skulle säkerligen skriva mycket galenheter om jag försökte förklara problemet här. Men, trots detta är jag - som de flesta andra nördar - oroad om effekterna av mjukvarupatent. Jag var tidigare av intrycket att mjukvarupatent i europa hade blåst förbi, och att det var lungt för tillfället, men det var tydligen fel. Eventuellt finns det flera förvirrade själar som mig själv där ute så jag tänkte att jag i alla fall borde försöka hjälpa till lite genom att peka på lite information från andra ställen (eftersom jag inte klarar av att förklara det själv utan att säga massor av felSmiley ).

Information från Wikipedia:

Article 52 EPC of the EPC excludes "programs for computers" from patentability (Art. 52(2)) to the extent that a patent application relates to a computer program "as such" (Art. 52(3)). This has been interpreted to mean that any invention which makes a non-obvious "technical contribution" or solves a "technical problem" in a non-obvious way is patentable even if a computer program is used in the invention.


Jag tolkar det som att man alltså kan få patent på uppfinningar som implementeras via datorer trots allt, om vissa villkor uppfylls.

Det finns även krafter som vill få ett eget domstolssystem som står utanför EU som tar hand om mjukvarupatent. De arbetar för att länder ska skriva på kontrakt som gör att deras domstol ska ta hand om sådana fall, och där dessa domstolar kan stämma vem som helst, för vad som helst, på vilken summa av pengar som helst (enligt patent som de utfärdar).
Hoppas det inte vart allt för mycket fel därSmiley

Om det skulle bli debatt och folkomröstning om dessa problem har jag ingen tvekan om att rätt sak skulle hända, men det oroande är att dessa saker sker "under bordet" mellan högt uppsatta politiker och andra läskiga nissar och att man försöker hoppa förbi diverse olika demokratiska processer.

Det finns en inspelning utav ett tal av Pieter Hintjens (från FFII) från FOSDEM 2007 att ladda ner här: http://www.fosdem.org/2007/media/video
Rekommenderas varmt till alla som vill veta lite om problemen.

,,nnu en signaturlista har också skapats, denna gång för att EU bör skaffa ett patentsystem som fungerar: http://www.ethipat.org/
De har bara fått in runt 200 signaturer (efter en månad visserligen) av de en miljon som de siktar på, så de kan behöva lite hjälp.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!



Senast redigerad 21:16 - 23:e Mars 2007


ozamosi 01:43 - 24:e Mars 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Sålänge EU inte styrs på demokratiskt vis av parlamentet, utan av en EU-kommision, med ledamöter som väljs av folk som väljs av folk som väljs av folk i EU-länder, och som är förbjudna att låta sig styras av sitt lands regering eller riksdag (och som allt som oftast inte ens orkar räkna röster bland de som trotts allt sitter där), sålänge EU inte ens orkar bokföra sina tillgångar i enlighet med vad EU kräver av Alla Andra, sålänge EU:s antikorruptionsmyndighet blir anmäld för korruption, så tror jag inte du kan förvänta dig något annat. Ju mer jag hör om EU, desto mer tror jag att europeiska patentverket är relativt välskött för att vara en EU-institution.

(källa: mestadels min lokala politikerlysit)

-------------------------
Ljusblå



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Mjukvarupatent (igen)
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen