Forum: Min nya önskepryl

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Min nya önskepryl

Sidor: 1

Till botten

LadyFrost 22:25 - 20:e Mars 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 300


Skicka PM
LF knappar OLPC

Idag har jag varit på en upplysning om OLPC-projektet. Det är ett mycket intressant projekt som i korthet går ut på att ta fram en billig och funktionell dator till barn i utvecklingsländer, som ska tåla att hanteras ovarsamt, fungera att använda i undervisningen samt vara strömsnål (ont om strömkällor). OLPC står för One Laptop Per Child, vilket också är projektets mål. Alla barn ska ha en egen OLPC.

Inte nog med att denna lilla pryl tilltalar min barnsliga sida med sina starka färger, roliga interface och pyttelilla tangentbord, den är också ett litet mästerverk av innovativ teknik. Bara skärmen är värd ett eget stycke text: Den är uppbyggt på ett annat sätt än en traditionell LCD-skärm. Man kan ställa om den mellan färg och svartvitt, där det svartvita läget gör skärmen läslig i starkt solljus. Den går alltså att använda både inne och ute. Efter lite knappande på den är inte den något låga upplösningen på färgskärmen någonting som stör heller, så överlag har de verkligen lyckats ta fram en BRA skärm för ändamålet - med det fina pluset att den dessutom är billigare än andra, vanliga skärmar.

Dregel, vill haaaa!

Nästa sak jag fann extra cool var touchpaden. Den var indelad i tre sektioner, där den mittersta fungerade som en vanlig touchpad. De båda fälten på sidorna om denna var istället små skrivplattor, för att barnen skulle kunna träna på att skriva för hand.

Tangentbordet var, som sagt, väldigt litet för en vuxen människa. Som tur är kan jag knappast räknas som vuxen, varför jag ganska obehindrat kunde knattra loss på det medan folk med större fingrar såg en smula avundsjuka ut :) ,,ven denna pryl var speciell på så sätt att det var ett tryck- och vattentåligt tangentbord utvalt för att kunna stå emot Det Mesta(tm) som man kan tänkas utsätta det för.

Lycklig!

Som ni kanske har förstått av den här bloggposten är min nya önskepryl en OLPC. Det finns bara en liten hake… OLPC-projektet planerar att inte skeppa mindre ordrar än ca en halv miljon OLPC’s åt gången. Om man vill ha en OLPC att leka med måste man alltså antingen hitta ungefär en halv miljon personer till som vill ha en, eller bli utvecklare av någonting intressant och få en OLPC att utveckla det på. Jag måste alltså lära mig python OCH komma på en lämplig applikation för att få en OLPC. Men FAN, det är det V,,RT! :)

(foton tagna av osccar)



-------------------------
Frihetskämpe



mangrape 10:39 - 21:a Mars 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
grympryl! men tanken är väl att barn utan riktiga datorer ska använda dessa... inte att vi nördar ska försöka hustla oss till en till varje pris. Ju!

Hoppas du i så fall får en som tack för att du programmerar en applikatiion som löser världssvälten :-)




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Min nya önskepryl
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen