Forum: Visual Studio 2005 c++ Läsa från textfil?

Forum huvudsida -> Programmering -> Visual Studio 2005 c++ Läsa från textfil?

Sidor: 1

Till botten

Mulven 18:29 - 18:e Mars 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 10


Skicka PM
Jag har ett problem. När jag ska läsa från en textfil och skriva ut det i en textruta kommer det inte fram något. Rutan jag ska skriva ut till heter txtVisa. Men jag vet inte hur jag får ut raderna från textfilen till min ruta. Vad ska jag skriva?!

  1.  
  2. String^ fileName = "Kundregister.txt";
  3. try
  4. {
  5. Console::WriteLine(fileName);
  6. StreamReader^ din = File::OpenText(fileName);
  7.  
  8. String^ str;
  9. int count = 0;
  10. while ((str = din->ReadLine()) != nullptr)
  11. {
  12. count++;
  13. Console::WriteLine("Rad {0}: {1}", count, str );
  14. }
  15. }
  16. catch (Exception^ e)
  17. {
  18. if (dynamic_cast<FileNotFoundException^>(e))
  19. Console::WriteLine("Filen '{0}' Finns inte", fileName);
  20. else
  21. Console::WriteLine("Problem att läsa '{0}'", fileName);
  22. }





sdac 21:45 - 18:e Mars 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
Det där kan omöjligtvis vara C++... Det är antingen Managed C++ eller C#.

Jag antar att du har ett grafiskt fönster öppet och att du vill få in texten där. Jag har inte hållt på med .NET, men utifrån min föreståelse antar jag att du måste skapa en slags textedit eller vad elementet kan heta i .NET, och sedan med en medlemsfunktion lägga till text rad för rad istället för att, som du nu gör, skriva ut det i terminalen.

Efter en snabb googling hittade jag det här

Om du kollar under methods ser du funktioner såsom appendText och annat, antagligen det du ska använda.

Slutligen råder jag dig att googla mer.

Edit: Det borde finnas ett bättre sätt, speciellt när det handlar om .NET, så att du får in hela filen på en gång i textrutan, och inte behöver ta rad för rad. Om det inte finns kan du ändå kolla filstorleken och läsa in hela på en gång med någon funktion för det.


Senast redigerad 00:14 - 19:e Mars 2007


Mulven 23:31 - 18:e Mars 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 10


Skicka PM
Ok tack för det. Jag tänkte bara förklara så du vet vad som ska hända, när jag trycker på en knapp(visa) så ska det jag har sparat ner till en fil (kundregister.txt) visa sig i en ny text ruta som finns som heter txtVisa. Själva funktionen fungerar när jag skriver ut den i en strDialogText vilket är en dialog ruta där texten kommer. Men jag behöver bara hjälp med var jag ska skriva koden så själva innehållet i filen kommer ut i rutan txtVisa om du förstår? det finns ingenstans där det står var jag ska skriva att själva informationen ur filen ska komma ut någonstans. Hoppas du förstår vad jag menar, i vanliga fall skriver man så här

this->txtVisa->Text = "hej";
Jag har försökt skriva this->txtVisa->Text = str;
me ndet funkar tyvär inte

MVH Mikael




sdac 00:10 - 19:e Mars 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
Jag skulle gissa på att du kör något i stil med
  1.  
  2. while ((str = din->ReadLine()) != nullptr)
  3. {
  4. this->txtVisa->appendText(str);
  5. }


istället för din nuvarande loop som skriver ut i terminalen. Men som sagt, jag kodar inte i vad det nu är för språk det handlar om.

I annat fall, vad är det som inte funkar? Funkar kompileringen, är det vid runtime du får error? Vad är det för typ av error?


Senast redigerad 00:11 - 19:e Mars 2007


main 09:11 - 20:e Mars 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 40


Skicka PM
Nu vet jag inte vad det är för språk du skriver i, men om det är C# så tror jag det är Console.WriteLine som gäller.

-------------------------
- Real programmers code in binary



sdac 14:01 - 20:e Mars 2007 | Post #6
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
    Citat av main:
Nu vet jag inte vad det är för språk du skriver i, men om det är C# så tror jag det är Console.WriteLine som gäller.


Nej... Det är Console::WriteLine han använder nu ju, och det är även nu det inte funkar. Han verkar prata om en grafisk dialog, med en textruta under namnet 'strVisa'.




main 12:15 - 21:a Mars 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 40


Skicka PM
Jo, det är sant. Tänkte att han kunde ta reda på om det är fel på datat eller utmatningen genom att använda något han "vet fungerar" så att säga. Jag kodar som sagt inte vad det nu är han kodar, men din lösning är troligtvis det han är ute efter.

-------------------------
- Real programmers code in binary



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Visual Studio 2005 c++ Läsa från textfil?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen