Användarprofil

Uppgifter
Användarnamn
Email
Besök -
Hemsida Ingen
Plats (stad)
Senaste besök 01:00 - 1:a Januari 1970
Poster i forumet
Varningar
Grupp
Medlem sedan 01:00 - 1:a Januari 1970
Artiklar och filer
Den här användaren har inga artiklar eller filer

Avatar


Presentation av

Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation.

Senaste inläggen i forumet

Ett spel ,
vart ska man sätta in cin.ignore(255,'\n');
Asså , när jag skriver "Typ: hej \n"

Så står det inte: Typ: hej \n
Så måste jag ha cin.ignore ?

Postad 17:29 - 5:e September 2006
Ett spel ,
Det står inte precis vad man ska göra med detta spelet ? eller hur , det står om:
{
cin.get();
}

jag har lagt in den eller hur ? Och söka på google efter detta spelet , inte så säker på det .

Jaja , får la söka på google på "Spelet".

Postad 20:50 - 31:a Augusti 2006
Ett spel ,
Vart finns FAQ:en ? Vart finns svaret ?

Postad 17:42 - 31:a Augusti 2006
Ett spel ,
Jag har gjort ett spel här sörru , Aja här kommer källfilen :
  1.  
  2. // Includerfiles
  3. #include <iostream>
  4. #include <ctime>
  5. #include <stdlib.h>
  6.  
  7. // Vilka funktioner som ska användas
  8. using std::cout; using std::cin;
  9. using std::string; using std::system;
  10. using std::srand; using std::rand; // För random funktionen
  11.  
  12.  
  13. // Deklarera funktioner så de blir utkommliga från hela programmet
  14. string NyttSpel();
  15. int Level1(string *sName, int *iHp, int *iDmg_min, int *iDmg_max);
  16.  
  17.  
  18. int Level1(string *sName, int *iHp, int *iDmg_min, int *iDmg_max)
  19. {
  20. srand(time(0));
  21.  
  22. bool bGoLevel1=true; // Den här ska vara true så länga man är i level 1
  23. string sCmd; // För att läsa in kommandorn från menyer mm
  24. int iCurrentHp = *iHp; // Spelarens nuvarande liv, man dör lite när man slåss mot fiender men man ska få tillbaka liven efter fighten
  25. // Fiendevariabler
  26. int iEType; // Fiendens typ
  27. int iEHp; // Fiendens liv
  28. int iEDmg_min; // Fiendens minimum skada
  29. int iEDmg_max; // Fiendens maximum skada
  30. string sEName; // Fiendens namn
  31.  
  32. while (bGoLevel1) // Kör den här kodsnutten så länge bGoLevel1 är true
  33. {
  34. system("cls"); // Renska skärmen
  35.  
  36. cout << "Velkommen till bana 1!n";
  37. cout << "Meny:n";
  38. cout << "------------------------------n";
  39. cout << "| [H]itta fiende att slass med |n";
  40. cout << "| [A]vsluta spelet |n";
  41. cout << "------------------------------n";
  42. cout << "n";
  43. cout << "Val:n";
  44.  
  45. cin >> sCmd;
  46.  
  47. if (sCmd == "h" || sCmd == "H" )
  48. {
  49. iEType = rand() / (RAND_MAX / 3 + 1) + 1; // Slumpa ett tal från 1 till 3. Det ska finnas 3 olika typer av fiender på första banan.
  50.  
  51. if (iEType == 1)
  52. {
  53. sEName = "Giftfluga";
  54. iEHp = 4;
  55. iEDmg_min = 2;
  56. iEDmg_max = 3;
  57. }
  58. else if (iEType == 2)
  59. {
  60. sEName = "Huggorm";
  61. iEHp = 5;
  62. iEDmg_min = 2;
  63. iEDmg_max = 5;
  64. }
  65. else if (iEType == 3)
  66. {
  67. sEName = "Spindel";
  68. iEHp = 3;
  69. iEDmg_min = 1;
  70. iEDmg_max = 2;
  71. }
  72.  
  73. while (true) // Kör tills någon skriver break;
  74. {
  75. cout << "n";
  76. cout << "Slass mot fiende:n";
  77. cout << "------------------n";
  78. cout << " Du moter en " << sEName << "!n";
  79. cout << " Fiendens liv: " << iEHp << "n";
  80. cout << " Dina liv: " << iCurrentHp << "n";
  81. cout << "------------------n";
  82. cout << "n";
  83. cout << "Meny:n";
  84. cout << "n";
  85. cout << "------------------n";
  86. cout << "| Sla i [m]agen |n";
  87. cout << "| Sla i [f]oten |n";
  88. cout << "| Sla i [h]uvudet |n";
  89. cout << "------------------n";
  90. cout << "n";
  91. cout << "| Val:n";
  92.  
  93. cin >> sCmd;
  94.  
  95. if (sCmd == "m" || sCmd == "M" )
  96. {
  97. if (iEType == 3) // Om det är en råtta så får den extra liv, den är alltså svår att döda genom att slå i magen
  98. iEHp+=2;
  99. else if (iEType == 2) // Om det är en huggorm så får den minus ett liv, den är alltså extra lätt att döda genom att slå i magen
  100. iEHp-=2;
  101. }
  102. else if (sCmd == "f" || sCmd == "F" )
  103. {
  104. if (iEType == 1) // Om det är en giftflyga så får den extra liv, den är alltså svår att döda genom att slå på foten
  105. iEHp+=1;
  106. else if (iEType == 3) // Om det är en råtta så får den minus ett liv, den är alltså extra lätt att döda genom att slå på foten
  107. iEHp-=1;
  108. }
  109. else if (sCmd == "h" || sCmd == "H" )
  110. {
  111. if (iEType == 2) // Om det är en huggorm så får den extra liv, den är alltså svår att döda genom att slå på huvudet
  112. iEHp+=1;
  113. else if (iEType == 1) // Om det är en giftflyga så får den minus ett liv, den är alltså extra lätt att döda genom att slå på huvudet
  114. iEHp-=1;
  115. }
  116.  
  117. iEHp -= rand() / (RAND_MAX / *iDmg_max + 1) + *iDmg_min;
  118.  
  119. if (iEHp <= 0) // Om fienden dog
  120. {
  121. cout << "Du dödade din fiende, bra gjort!";
  122. break; // Stick från while-loopen
  123. }
  124. else
  125. {
  126. iCurrentHp -= rand() / (RAND_MAX / iEDmg_max + 1) + iEDmg_min;
  127.  
  128. if (iCurrentHp <= 0) // Om man dör
  129. {
  130. bGoLevel1 = false; // Slut på level 1, du dog
  131. iCurrentHp = *iHp; // ...terstället liven
  132. break;
  133. }
  134. }
  135. } // Slut på slåss mot fiende-loop
  136. }
  137. else if (sCmd == "a" || sCmd == "A" )
  138. {
  139. return 3; // Det här returneras om man inte vill spela mer i level 1
  140. }
  141. } // Slut på level1-loop
  142.  
  143. return 2; // Det här returneras om man dog av en fiende
  144. }
  145.  
  146.  
  147. string NyttSpel()
  148. {
  149. string sTmpName; // Variabel för att temporärt lagra spelarens namn. Variabeln finns bara i den här funktionen
  150.  
  151. system("cls" ); // Rensa skärmen
  152.  
  153. cout << "Velkommen till Skogen med de elaka monstrena spelet!n";
  154. cout << "Skriv in ditt namn sa vi kan borja:n";
  155.  
  156. cin >> sTmpName;
  157.  
  158. return sTmpName;
  159. }
  160.  
  161. int main()
  162. {
  163. // Deklarera variabler
  164. string sCmd; // Används för att avläsa användarens val i menyer mm
  165. string sName; // För att lagra namet på spelaren
  166. bool bGo=true; // En variabel som är true så länge muvudmeny-loopen ska köras
  167. int iTmp; // Variabel för temorära saker
  168. // Spelarens karaktärs variabler
  169. int iHp = 10; // Spelarens hälsoresurser
  170. int iDmg_min = 2; // Spelarens minimiskada
  171. int iDmg_max = 5; // Spelarens maximiskada
  172.  
  173. while (bGo) // Kör loopen så länge bGo är true
  174. {
  175.  
  176. // Huvudmenyn
  177. cout << "Skogen med de elaka monstrena spelet v1.0n";
  178. cout << " n";
  179. cout << "Huvud meny:n";
  180. cout << " -------------n";
  181. cout << "| [N]ytt spel |n";
  182. cout << "| [A]vsluta |n ";
  183. cout << "-------------n";
  184. cout << "Val:n";
  185.  
  186. cin >> sCmd;
  187.  
  188. if (sCmd == "n" || sCmd == "N" )
  189. {
  190. sName = NyttSpel(); // Skicka med namnvariabeln
  191. iTmp = Level1(&sName, &iHp, &iDmg_min, &iDmg_max);
  192.  
  193. if (iTmp == 3)
  194. bGo = false;
  195. if (iTmp == 2)
  196. cout << "Du dog!";
  197. }
  198. else if (sCmd == "a" || sCmd == "A" )
  199. {
  200. break; // Bryt ut från huvudmeny-loopen
  201. }
  202.  
  203. } // Slut på while-loopen
  204.  
  205. cin.get();
  206. return 0;
  207. }


Sådär ,

PROBLEMET: När man har dödat en motståndare ska det stå typ : Du dödade din finde bra gjort .

Förlorar man ska det typ stå : Du dog .

Men när man vinner/förlorar så hinner man inte se vad det stog. Vad ska jag skriva in och vart ? Tacksamm för svar !

Postad 15:56 - 31:a Augusti 2006
nybörjare
Tackar !

Postad 22:28 - 25:e Augusti 2006

Skicka meddelande
Läs s blog