Användarprofil

Uppgifter
Användarnamn
Email
Besök -
Hemsida Ingen
Plats (stad)
Senaste besök 01:00 - 1:a Januari 1970
Poster i forumet
Varningar
Grupp
Medlem sedan 01:00 - 1:a Januari 1970
Artiklar och filer
Den här användaren har inga artiklar eller filer

Avatar


Presentation av

Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation.

Senaste inläggen i forumet

Spel med kvalitet
De gamla äventyrsspelen... Sam and Max, Monkey Island... osv *sigh* det var goda tider... Smiley
,,ven Lucasarts SW spel var bra på den tiden... t.ex. Tie Fighter

men även nyare som, Vampire: The Masquerade: Bloodlines (Antagligen det bästa RPGt på åratal, trots alla buggar och Troikas konkurs) och det underskattade Tribes: Vengeance (oerhört kul om man kan hitta folk som är villiga att ge det en chans Smiley).

Gillar även många av Hideo Kojima's spel... Metal Gear serien, Zone of the Enders 2 (Bland den bästa Gameplay jag sett hitintills... god kontroll, hög hastighet... man får vad man blir utlovad: "High speed robot action" Smiley)

Och sen håller Blizzards spel hög kvalitet, som sagt.

Postad 11:23 - 14:e September 2005
DirectX lib fel!
Som nybörjare ska man definitivt satsa på att lära sig ett API (t.ex. DirectX eller OpenGL). Vilken av dessa man väljer kvittar igentligen, eftersom i grund och botten så är det inte API't som man vill lära sig när man kodar mot dom.

Det man bör vara ute efter är att lära sig teorin bakom hur man gör sakerna. Där finns en hel del fundamentala skillnader mellan DirectX och OpenGL, men det man kan göra i det ena, kan man också göra i det andra.
Shaders finns stöd för i både DX och OGL.

Däremot, när det gäller den mer kommerciella sidan av utveckling så är hela OGL mot DX diskussionen helt ointressant. Utveckla oberoende av API, planera systemet noggrant och koda i ren C++ mot t.ex. dynamiska bibliotek (DLL), som innehåller den faktiska API implementationen, medans resten av koden helt ignorerar vad som finns under huven. På så vis så blir jobbet att porta spelet mycket enklare, oavsett vilken platform man jobbar mot.

har man dessutom gjort ett par smarta val när det gäller tidsbaserade mainloopar, datadriven design och dylikt så borde det nästan vara trivialt att porta Smiley

Fast... åter igen. "Nybörjare", satsa på ett API (välj det som du kan få mest hjälp med, böcker, nät-guider, osv.), och satsa på att lära dig 3D teorin (fast börja med APIt... lättare att motivera sigsjälv då) istället.

Postad 10:32 - 14:e September 2005

Skicka meddelande
Läs s blog