Nu ska vi börja programmera på riktigt, till en början är det väldigt enkla program, men senare skall vi göra ett eget spel!
Skriv in följande text i programmet du använder för att redigera källkoden:
#include <iostream>
usingnamespace std;
int main()
{
cout << "Hello world!";
return0;
}
Kompilera och kör programmet.
Om programmet avslutas innan du hinner se det så kan du lägga till följande rad precis innan "return 0":
cin.get();
Detta gör att användaren måste trycka på enter innan programmet avslutas, och man kan då se vad programmet gör.
Detta program är mycket enkelt, och skriver bara ut texten "Hello world!", men man måste ju börja någon stans
Vad betyder då allt?
Jag ska nu förklara vad källkoden vi skrivit in betyder.
Den första raden inkluderar ett bibliotek, ett bibliotek är inom programmeringen en fil med en massa kod som gör att vi kan använda olika funktioner i vårat program. Namnet på det biblioteket som vi ska använda är iostream, iostream står för input/output stream och gör så att vi kan skriva ut saker på skärmen och be användaret mata in värden bland annat.
Den tredje raden i koden berättar vi att vi vill använda alla funktioner i namnrymden (eng. namespace) std. Om vi inte gör detta måste vi vid varje funktionsanrop berätta vilken namnrymd funktionen ligger i. Varför namnrymder används och vad de är bra till kommer vi till senare i guiden, just nu behöver du bara komma ihåg att lägga till denna rad i alla dina program.
På femte raden skapar vi en funktion, funktionen heter main och är av datatypen int. Int är en datatyp för att lagra heltalsvärden i, t ex 1, 2 eller 4.
Den koden som tillhör funktionen main ligger mellan { och } på raderna som följer. Den första raden mellan {}-tecknen ( cout << "Hello World!"; ) är alltså den första raden i funktionen main och det är här det händer lite saker. Vi skriver nämligen ut Hello World! på skärmen, när någon kör vårat program kommer det alltså att stå "Hello World!". Du kan ändra texten här för att få programmet att skriva ut något annat.
På den andra och sista raden i funktionen står det return 0; Det betyder att vi skickar tillbaka 0 till den som anropade funktionen. Mer om vad detta betyder i delen om funktioner.
Alla program startar med att funktionen main anropas, om inte den funktionen finns så kan inte programmet starta. Det går inte ens att kompliera programmet då eftersom kompilatorn vet att programmet inte kommer gå att köra.
Vår main-funktion är av datatypen int (heltal), vi har valt att det ska vara en heltals-funktion eftersom funktionen returnerar ( return 0; ) ett heltal. Det är alltså typen av det man vill skicka tillbaka (returnera) som avgör vad det ska vara för datatyp på funktionen. I just det här fallet spelar det inte så stor roll av vilken typ main-funktionen är av eftersom det inte är någon som bryr sig om vilket värde vi returnerar, men det är ändå viktigt att göra på detta sätt .
Nästan alla rader i källkoden är en sats och de ska avslutas med ett semikolon, det är lätt att man glömmer bort detta i början och då kommer inte programmet att kunna kompileras. Allt som står mellan { och } är också del av ett kodblock. En sak till som bör nämnas är att C++ skiljer på små och stora bokstäver, main är alltså inte samma sak som Main eller mAiN eller något annat, så det är viktigt att man är noga!