Forum: vilket språk ska jag använda??

Forum huvudsida -> Programmering -> vilket språk ska jag använda??

Sidor: 1

Till botten

RubenMadsen 18:29 - 14:e Augusti 2006 | Post #1
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Jag ska göra ett hlv taskigt ljuprogram,
vilket språk ska jag använda för att kunna importera wav/mp3 och trixa med panorering och volym och sedan
kunna baka ihop alla filer och exportera som en stor ljudfil?
Jag har börjat lite med C# men jag vet inte om det går att göra där....


Vore tacksam för lite hjälp.

-------------------------
Ingen signatur!



Nissebosselasse 12:23 - 15:e Augusti 2006 | Post #2
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Hur mycket erfarenhet av programmering har du sedan tidigare? Om du är helt ny, är det här projektet kanske inte det bästa att börja med (inte för att man inte ska ha ambitioner).

I princip alla programmeringsspråk designades för ett ändamål i början, men som med allt annat utvecklas de också. C skrevs för att underlätta portning av UNIX till flera system, assembler för att man skulle slippa koda i rena hexkoder, och så vidare, men det är inget som säger att ett språk inte kan användas till en viss typ av uppgift.

...vilket för mig in på nästa sak: programmering handlar inte om vilket språk du använder, utan om problemlösning. Själva programmeringen är i sig bara en formulering av lösningen i en viss syntax (att skriva ut alla primtal mellan 1 och 500 000 ser olika ut syntaxmässigt i C++, Pascal, Python, men använder alla samma typ av lösning).

Alltså, du vill göra ett program där du kan ställa in volym, panorering (effekter, kanske?), etc. på enskilda spår, och sedan mixa ner detta till en enda fil. Såvida du inte skriver en egen importfunktion för varje ljudfil (vilket är lärorikt, men tidskrävande), så är en lösning att använda ett färdigt ljudbibliotek, som tillhandahåller enkla funktioner för att ladda in ljudfiler.
För WAV/MP3 finns det en uppsjö bibliotek (med tanke på formatens popularitet), båda gratis och kommersiella. Här är två:
Båda stöder både WAV och MP3, så vilket man väljer är en smaksak. Du kan med största sannolikhet även använda någon typ av Windows Media Player-referens, för att läsa in ljudfiler, och det följer ju med utvecklingsmiljön.

Okej, nästa grej. Vi har valt ett ljud-API (bibliotek), vilka programmeringsspråk finns det till?
  • FMOD: C/C++/C#, Delphi och Visual Basic
  • BASS: Visual Basic, MASM (assembler), Delphi och C/C++
Många människor skriver även egna "wrappers" (ett lager mellan ditt program och biblioteket), som gör så att du kan använda det i andra programmeringsspråk, som inte biblioteksmakarna tänkt på.

Så... Du kan med största sannolikhet fortsätta med C#. Eller assembler, eller BASIC... Det är som sagt inte språk i sig som är problemet. Smiley

Lycka till!

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



RubenMadsen 17:42 - 15:e Augusti 2006 | Post #3
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
FMOD låter ju bra.

Kan man läsa nånstans hur man använder det?
Ska man ta och göra en egen improtfunction eller, hur fungerar det?

-------------------------
Ingen signatur!



Nissebosselasse 17:45 - 15:e Augusti 2006 | Post #4
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Om du går in på deras hemsida, finns där allt du behöver. Testa även att googla på FMOD + tutorials, det lär finnas drösvis av dom.

Jag har inte använt FMOD, så jag vet inte om det medföljer någon tutorial i det du laddar ner, men det är mycket möjligt.

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



RubenMadsen 18:14 - 15:e Augusti 2006 | Post #5
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
men om man ska köra programmet på en annan dator måste man installera FMOD där med då?

-------------------------
Ingen signatur!



Nissebosselasse 18:35 - 15:e Augusti 2006 | Post #6
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Ja du måste skicka med vissa filer (vilka vet jag exakt inte, antagligen en "fmod.dll" eller liknande), som läggs i samma katalog där du installerar programmet.

...terigen, det står med största sannolikhet på deras hemsida.

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> vilket språk ska jag använda??
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen