Forum: Piratbyråns och The Pirate Bays servrar beslagtagna

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Nyheter -> Piratbyråns och The Pirate Bays servrar beslagtagna

Sidor: 1

Till botten

ozamosi 22:38 - 1:a Juni 2006 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Huruvida det här är att betrakta som en nyhet är kanske ifrågasättbart - vem har inte hört talas om räden mot internethostingsleverantören PRQ:s lokaler vid det här laget?

Dock har allas våran övergud och mästare Independence ordinerat uppsatsskrivande åt mig. Så här kommer det. Det finns väldigt mycket rykten som flyter omkring. De flesta verkar ganska välgrundade, men det är ändå ide att ägna sig åt en viss mängd källkritik. Jag ska därför försöka ha med så många källor jag bara kan.

Det som har hänt är alltså följande: PRQ.se har sedan länge varit en internethostingsleverantör, som i sina två serverhallar har hostat flera sidor, bl a thepiratebay.org och piratbyran.org. Förutom dessa sidor har även hiphopgruppen Fattaru, den "humoristiska" sidan istheshit.net, CS-portalen fragbite och ett par hundra småföretagares webbsidor försvunnit från sin vanliga plats på nätet. Båda PRQ:s serverrum tömdes helt, och totalt 500 datorer beräknas ha konfiskerats - även om Polisen inte misstänker dem för brott, och även om lagen säger att man faktiskt inte får stjäla saker hur som helst ens om man är polis - speciellt inte med tanke att servrarna i fråga står i ett säkerhetsklassat serverrum där en banks servrar står.

Tillslaget påstås ha ordinerats av USA:s filmindustri, via Vita Huset, justitsiedepartementet, som sedan fick polis och åklagare att agera. Inte nog med att ministrar påstås kontrollera offentligheten på detaljnivå, något som inte är lagligt (för er som tvekar: kommer ni ihåg kritiken Göran Persson fick när han uttalade sig om att han inte tyckte det var någon ide att höja reporäntan?), utan våra ministrar styrs dessutom likt marionetter av USA. Som om det inte vore nog har Antipiratbyråns frontfigur Henrik Ponten helt öppet sagt att målet inte alls var Pirate Bay. Nej, målet med razzian var att stänga ner piratbyrån. Piratbyrån har inte begått något brott, och misstänks heller inte för något. De försöker endast skapa en opinion för fritt utbyte av ideer och kultur. Det är dock något Antipiratbyrån vill förhindra.

...klagaren som låg bakom tillslaget heter Håkan Roswall. Han tänker inte låta sig intervjuas på band, men säger att samtliga servrar ska utredas och undersökas (detta trots att en normalintelligent person bör ha förstått att servrarna med lappen "The Pirate Bay" på troligen har något med saken att göra, men inte servrarna med lappen "AnyKey Solutions" till exempel), och att detta kommer ta lång tid.

Tre personer som misstänks vara inblandade i the pirate bay har tagits in till förhör. Två av dem har drivit sidan, en av dem har varit juridiskt ombud för sidan i fråga. När ombudet påpekade det - att han inte själv var aktiv i sidan - tyckte polisen att han borde välja sina klienter med bättre omsorg. Jag kan inte låta bli att förundras över att advokater (eller, som i det här fallet, blivande advokater) inte ska få representera någon organisation som anses "skum" - har inte alla rätt till juridisk hjälp längre? Ska vi börja avskaffa försvarsadvokater i rättegångar där de åtalade misstänks (för än är det bara en misstanke) ha gjort något extra hemskt? En av de gripna råkar dessutom vara ägare till PRQ, och han fick - helt i linje med ovastående resonemang - ingen advokathjälp när han satt i förhör, trotts att han bad om det. Varför? Han riskerar inte fängelse! Och då är vi tillbaka på tillslaget igen - det är helt olagligt att konfiskera Något Alls om det inte finns någon åtalspunkt som kan ge fängelse. Han svarade med att berätta hur Bittorrent-protokollet fungerar, och att erkänna mordet på Palme. Resten av tiden höll han tyst.

Vilka råkar illa ut av det här? PRQ till att börja med - vem vill ställa sin server hos en webbhost, om polisen stjäl servrarna för en då? Alla som hade sina servrar där blev av med sin webbsida, sin e-post, och allt annat de hade på servern. Det betyder förlorad inkomst, och precis som för PRQ leder den här händelsen troligen till minskat förtroende för de inblandade. Hur går det med pirate bay, då? De har lovat att sidan kommer vara uppe i helgen.

Det finns dock några som tjänar på det här. Det är många som just nu är väldigt upprörda över polisens agerande, och som därför söker sig till piratpartiet. Så många att partiet har ökat antalet medlemmar med 50%, och ser ut som en allt starkare kandidat till rikstagsposterna i höst. Så många att också deras server gick ner igår - inte på grund av att de blivit av med den, utan på grund av det höga trycket från besökare. De har genom hela den här processen uttryckt sitt missnöje över att polisen inte verkar bry sig särskillt mycket om gällande lagar och bestämmelser, och lovar - som de alltid gjort - att försöka förhindra den här typen av beteende.

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 22:42 - 1:a Juni 2006


Independence 00:12 - 2:a Juni 2006 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Vilken utmärkt skriven artikel, bra utfört jobb ozamosi Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 01:28 - 2:a Juni 2006 | Post #3
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Helt underbar läsning.
Var tvungen att läsa den två gånger pga att den var så bra Smiley
Synd för Piratpartiet att det inte kom närmare valet.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



nibbo 08:01 - 2:a Juni 2006 | Post #4
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
Bra skrivet!

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



seb 09:13 - 2:a Juni 2006 | Post #5
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
500 datorer (200 servrar) konfiskerats. Oh hjälp. Ja då var det inte konstigt att 50 poliser behövdes. Jag blir förbannad för att inte enbart piratebay stängdes ner. Ett företag som förlorar hemsida och e-post kan ju gå i konkurs och hur troligt är det att de ens får skadestånd när detta är beordrat (möjligvis indirekt eller i.a.f. inofficiellt) från högsta nivå.

Jag ser ingen annan förklaring än att tjänstefel begåtts. Av bodström med många fler. De som ligger bakom påtryckningarna och besluten vill skrämmas. Och mej skrämmer de och därför blir jag nu meddlem i piratpartiet. Kan tillägga att jag inte laddar ner saker olagligt.

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 09:19 - 2:a Juni 2006


Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Nyheter -> Piratbyråns och The Pirate Bays servrar beslagtagna
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen