Forum: Proggtävling - Botplugin

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Nyheter -> Proggtävling - Botplugin

Sidor: 1 2

Till botten

Independence 18:00 - 11:a Februari 2006 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Så var det dags för en ny proggtävling, denna gången handlar det om att skapa plugins till våran bot i chattkanalen.
Mer information om tävlingen finns här: http://www.blinkenlights.se/static/comp3/
Information om hur man går tillväga för att skriva plugins finns här: http://www.blinkenlights.se/articles/blinkenbot/
Tävlingen startar nu och håller tills kl 18 nästa söndag (19:e februari) då alla bidrag måste vara inlämnade.
Hoppas vi får se lite roliga bidrag nu, och lycka till! Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Independence 18:30 - 11:a Februari 2006 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Tänkte bara fråga om det är okej om jag själv ställer upp i tävlingen? Har ni något emot det så kan jag avstå, men själv tycker jag det är kul med många bidrag och mycket aktivitet Smiley
De fördelarna jag har i tävlingen är väl i princip att jag redan vet hur man skriver plugin, men det är inte direkt svårt så den fördelen är väl rätt minimal.
Röstningen är ju sedan öppen för alla, och det är inte jag som bestämmer vem som vinner. Så vad säger ni? Eller är ni för rädda att jag ska slå er med mina allmighty python-skills! (kan inte särskilt mycket python egentligen..) Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Celeron 18:34 - 11:a Februari 2006 | Post #3
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Du får gärna vara med för mig, det blir bara roligt och se vad du kan hitta på. Tyvärr så ska jag till fjällen över lovet (åker imorrn) så jag hinner inte skriva någon bot Smiley.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



Independence 19:21 - 11:a Februari 2006 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Guiden har uppdaterats nu och beskriver även hur man skapar plugins som exekveras vid speciella tidsintervall.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 21:11 - 11:a Februari 2006 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Regelfråga: om jag bestämmer mig för att koda om botten så att den stödjer ett nytt pluginformat, och sedan skriver en plugin i det formatet, blir jag diskad då? (jag har inte sagt att jag orkar...)

-------------------------
Ljusblå



Independence 21:13 - 11:a Februari 2006 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
Regelfråga: om jag bestämmer mig för att koda om botten så att den stödjer ett nytt pluginformat, och sedan skriver en plugin i det formatet, blir jag diskad då? (jag har inte sagt att jag orkar...)


Jao, diskad blir du allt, men om det är ett bra format kanske vi använder det i framtiden istället Smiley
,,r det något som är begränsande med formatet som används nu, eller är det bara allmänt klumpigt/jobbigt?

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 21:41 - 11:a Februari 2006 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Tja... Det är opythonskt Smiley (såvitt jag förstår i alla fall)

Det skulle vara smidigare om mainscriptet förväntade sig en klass t ex. Då kan man i konstruktorn sätta massa state-variabler, och sedan anropas en run-metod när något händer typ. Det går att göra redan nu, genom att lägga till massa modul-global kod, men...

Likaså skulle det förmodligen vara smidigare om kommandona som ska avlyssnas var en lista, och inte en docstring. I så fall skulle man kunna göra lite kuliga saker på ett mer dynamiskt sätt (t ex skriva en "databas" i form av en dictionary i greeting-scriptet, och sedan ta dict.keys() till kommando-listan, och sedan bara, när något matchar, skriva conn.send(dict[kommando]). ,,ven det här går att göra nu, med lite smart kod, men det är knöligt.

Vidare så tycker jag att conn.send borde fixa PRIVMSG själv, eftersom det alltid ska vara med.

Edit: om man t ex vill att användarna ska kunna redigera alla tillgängliga kommandon/svar/etc, då skulle man med list-metoden bara behöva appenda, men nu blir det knepigare...

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 22:00 - 11:a Februari 2006


Independence 21:59 - 11:a Februari 2006 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Umm, orkar inte riktigt nästla ut vad du sa nu, men det är säkert bra..
Att skicka PRIVMSG själv är ju lite begränsande om man vill att boten skall kunna utföra andra saker, som att kicka folk eller något liknande.
Lämna in flera bidrag per person är okej, det står på regelsidan tom. (lade inte till det nu)

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 22:10 - 11:a Februari 2006 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Då borde man kanske ha en flagga till funktionen, som defaultar till PRIVMSG, men som låter en skriva vad som om man vill det. Boiler-plate! Smiley

-------------------------
Ljusblå



Independence 22:12 - 11:a Februari 2006 | Post #10
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Det låter lite knöligt, men man skulle kunna ha en funktion vid namn sendmsg som skickar PRIVMSG som standard kankse.
Boiler-plate?

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 22:54 - 11:a Februari 2006 | Post #11
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
kod som är tråkig att skriva, och som man måste skriva gång på gång på gång på gång... Innehåller därför ofta buggar.

Menmen... Nu är vi off-topic.

-------------------------
Ljusblå



Independence 15:19 - 12:a Februari 2006 | Post #12
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag har knepat ihop ett litet bidrag nu, inte jättestort eller särskilt avancerat, men nåt duger det säkert till Smiley Ligger på typ 110 rader kod.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 20:57 - 12:a Februari 2006 | Post #13
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Min är klar! 81 rader, och så lägger jag till en funktion i main-botten också, så den funktionen fungerar inte om jag inte blir diskad, men ändå! Smiley

-------------------------
Ljusblå



HärJ 00:30 - 13:e Februari 2006 | Post #14
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte börjat än. För mkt skola i kombination med för lite fritid är inte bra om man vill progga...
ska börja imorrn eller på tisdag beroende på när jag fått min fantasi tillbaka.

jag säger bara en sak. Jag ska ha färre rader Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



ozamosi 22:57 - 13:e Februari 2006 | Post #15
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Slutade ni nu? Med tanke på att indys bidrag är seriöst innebär ju det att jag vinner den oseriösa klassen om ni inte skärper er! Kom igen nu!

-------------------------
Ljusblå



Independence 21:59 - 14:e Februari 2006 | Post #16
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag sitter fortfarande och funderar på hur man plockar ut substantiv på något smidigt sätt Smiley Kommer jag på något kan jag vara med i den "oseriösa" delen också!

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 17:15 - 18:e Februari 2006 | Post #17
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
jag tänkte ställa upp i den användbara klassen.
Jag har utvecklat ett sätt att göra upp dispyter på Smiley
men den kanske faller under "wild" också?

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Independence 00:02 - 19:e Februari 2006 | Post #18
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Tja, det är väl du som väljer vilken kategori du vill ställa upp i.
För övrigt så skall alla bidrag skickas in till mig på adressen independence@blinkenlights.se och det är imorgon senast kl 18 som gäller. Ange även vilken kategori ni deltar i!

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Independence 01:16 - 19:e Februari 2006 | Post #19
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Tja, det är väl du som väljer vilken kategori du vill ställa upp i.
För övrigt så skall alla bidrag skickas in till mig på adressen independence@blinkenlights.se och det är imorgon senast kl 18 som gäller. Ange även vilken kategori ni deltar i!

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Independence 01:16 - 19:e Februari 2006 | Post #20
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Tja, det är väl du som väljer vilken kategori du vill ställa upp i.
För övrigt så skall alla bidrag skickas in till mig på adressen independence@blinkenlights.se och det är imorgon senast kl 18 som gäller. Ange även vilken kategori ni deltar i!

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Hetzz 14:30 - 19:e Februari 2006 | Post #21
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
trippelpost Smiley

-------------------------





Independence 15:01 - 19:e Februari 2006 | Post #22
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hehe, nu kan ingen ha missat det iaf Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 15:01 - 19:e Februari 2006 | Post #23
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Absolut inte. Det handlar bara om att den posten är 3 ggr så viktig som de flesta andra posterna, och därför görs den 3 ggr så enkel att upptäcka. Smiley

Jag menar, annars skulle det ju vara en Nackdel att det saknas stöd för att ta bort poster i det här forumet, och så kan det ju inte vara, eller hur?

-------------------------
Ljusblå



Independence 15:27 - 19:e Februari 2006 | Post #24
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
ozamosi: Du har förstått precis rätt! Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 16:57 - 19:e Februari 2006 | Post #25
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
indy vem var det man skulle maila till?
skämta bara Smiley
bidrag på väg...

EDIT: blir man diskad om man ställer upp i "fel" kategori?
vet inte om mitt plugin är så användbart att det platsar i den klassen...

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!

Senast redigerad 17:00 - 19:e Februari 2006


Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Nyheter -> Proggtävling - Botplugin
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen