Forum: Fon - Världsomspännande wifinät

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Nyheter -> Fon - Världsomspännande wifinät

Sidor: 1

Till botten

Independence 21:58 - 6:e Februari 2006 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag läste idag att bland annat Google och Skype har gått in med pengar i företaget Fon, ett företag som vill skapa ett världstäckande nätverk av små lokala accesspunker. Det går ut på att alla som har en accesspunkt delar med sig till alla andra Fon-användare, och genom att dela med sig får man tillgång till alla andra Fon-användarens nätverk. Detta företag har hittils gått mig obemärkt förbi, men eftersom jag tycker att det låter som en allderles lysande idé tänkte jag publicera det här så att flera som missat detta skall få en chans att upptäcka företaget. Den engelska hemsidan hittar ni på http://en.fon.com/

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Celeron 06:37 - 7:e Februari 2006 | Post #2
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Det låter intressant! Men vad är det som man delar med sig av och som man får av andra?

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



Independence 09:12 - 7:e Februari 2006 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Man delar/får en trådlös uppkoppling till internet.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





FunkyChicken 10:38 - 7:e Februari 2006 | Post #4
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
FON har ju iofs funnits ett tag, men det där med att Google går in med pengar kanske gör det till en nyhet... och får det att växa... Dock tror jag att det blir en väldigt seg start. För att folk i allmänhet ska vilja gå med krävs ju att det redan finns många deltagare så att man får användning av sitt medlemsskap, men eftersom att så få använder det blir det ointressant att gå med, osv i en ond cirkel, (jmfr ödet för cash-kretsarna på betalkort Smiley). Möjligtvis slår det igenom i stora städer där det finns gått om hotspots (visserligen lär det på sådana platser också finnas gått om hotspots utan wep, så man kan surfa gratis ändå ^^).

Sedan vet jag inte om jag skulle vilja öpnna min uppkoppling mot omvärlden i utbyte mot att kanske nån gång få möjligheten att utnyttja någon annans accesspunkt (oj, varning för fusk, vad hindrar deltagarna från att begränsa sina besökares bandbredd?). För den som reser mycket däremot, kan det kanske vara en idé att sätta upp en egen accesspunkt enbart för att få tillgång till uppkopplingar när man är ute i vida världen.

Slutligen slog mig just en sak - detta måste ju vara en spammares dröm! Bara att gå med i FON, lägga laptopen i ryggsäcken och promenera runt i NewYork med spoofad macaddres. Hilfe.


Senast redigerad 10:40 - 7:e Februari 2006


Independence 13:10 - 7:e Februari 2006 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Vill man skicka massor spam vill man nog ha lite högre bandbredd än ett sunkigt wifi-nät, typ hijacka någon server vore smidigare skulle jag säga.
Jag tycker att det låter som en väldigt bra ide som sagt, man blir förvånad när man ser hur många nät det verkligen finns. I den lilla håla där jag bor kan man hitta 5-10 nät bara genom att bara gå längs med en gata ett par hundra meter.
Jag som själv brukar springa runt med en laptop i väskan skulle gärna erbjuda andra att surfa på mitt nät i utbytelse mot att surfa på andras. Självklart borde man ju sätta upp någon slags brandvägg och bandbreddsbegränsning, men jag tror inte att det är helt omöjligt. Enda problemet som jag ser är att Fon inte stödjs i så många routrar.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 18:47 - 7:e Februari 2006 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det som är bra med det här - om du är rädd för spammare etc - är vad jag förstår att programmet släpper in de utifrån genom en brandvägg, och loggar (om jag förstår rätt) alla inloggningar. Så om någon kommer och säger att du distribuerar barnporr kan du faktiskt bevisa att det inte var du. Givetvis går det att logga även utan FON, men det här borde ge god tillförlitlighet på dina loggar.

Vidare finns det ju tre olika kategorier användare: Linus, Bill och Alien (endast Linus fungerar idag), där någon som FC, som antagligen inte kommer ha så stor nytta av alla hotspots, kan be att få lite betalt för varje gång någon använder hans hotspot. Om man inte har något hotspot själv kan man betala för att få använda FON-nätet. Både Linus och Bill får använda alla hotspots helt gratis (om jag inte fattat helt fel - Linus är jag helt säker på), så man förlorar ju inget på det hela.

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 20:04 - 7:e Februari 2006 | Post #7
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Det stämmer, det bygger helt enkelt på att Aliens betalar mer än vad Bill tjänar. (Hoppas inte alltför mycket pengar försvinner på vägen)

Men jag skulle nog, isf, gå med som just Linus - jag har också en laptop jag springer runt med om dagarna, men råkar bo ännu mer off än indy och lär knappast få några betalande besökare.

Däremot kanske man kunde göra sig en hacka genom att komma över några stackars billiga routrar och ställa upp lite varstans i stadskärnor osv, förutsatt att man kan ordna uppkoppling också....




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Nyheter -> Fon - Världsomspännande wifinät
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen