Forum: Piratparti bildat

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Nyheter -> Piratparti bildat

Sidor: 1

Till botten

HärJ 22:40 - 3:e Januari 2006 | Post #1
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Partiet säger sig vilja avskaffa upphovsrätten och siktar på att ställa upp i riksdagsvalet iår för attt få en vågmästarroll. De kan inte ges någon speciell färg och kommer inte ta ställning i fördelningspolitiska frågor.
Mer info finns på https://www.piratpartiet.se/
och i deras irc-kanal: #piratpartiet@efnet

Källa:
http://idg.se/ArticlePages/200601/02/20060102084126_IDG.se277/20060102084126_IDG.se277.dbp.asp

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Independence 22:58 - 3:e Januari 2006 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Varför använda IDG som källa när du kan använda deras webbsida direkt, det ökar bara chansen för felaktig fakta Smiley
Hur som helst, lite intressant parti, även om jag inte är säker på att jag skulle vilja ha dem i riksdagen. Att ta bort upphovsrätten helt är jag inte säker på hur det kommer påverka saker (därmed inte sagt att det är dåligt, jag är bara osäker på vad som kommer hända). Det är däremot väldigt bra att de startats så att dessa frågor kommer upp till debatt ordentligt, Bodströms politik senaste tiden har ju kanske inte varit precis vad man kan ha önskat så att säga Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!



Senast redigerad 22:59 - 3:e Januari 2006


HärJ 23:46 - 3:e Januari 2006 | Post #3
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
tänkte inte på det.
ska tänka på det till nästa gång Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



ozamosi 01:37 - 4:e Januari 2006 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Grejen är ju att det är fel att ge sig på Bodström personligen egentligen - det råkar bara vara han som sitter där för stunden. Pagrotsky gjorde liknande uttalanden då han var kulturminister ("begränsa individens frihet pga terrorism").

Att avveckla upphovsrätten är jag faktiskt nästan mot. Jag vill avveckla - eller i alla fall begränsa - den ekonomiska upphovsrätten, men den ideella tycker jag gott kan få vara klar.

Mao: att behöva berätta vem som gjort något är inte direkt fel...

Nu har jag i alla fall läst deras partiprogram, och jag är på. Helt klart.

-------------------------
Ljusblå



brainlessbob 23:15 - 6:e Januari 2006 | Post #5
Medlem
Inlägg: 69


Skicka PM
Piraterna är dem som tjänar på detta och det är på kort sikt.
Att ta bort upphovsrätten som är en gammal och viktigt byggsten i samhället är absurt.
Visst, jag tankar ner upphovrätt skyddade saker och skulle tjäna på det om det var lagligt men tar man bort upphovsrätten så kommer det att få katastrofala följder. Utvecklingen stannar/minskar då alla kopierar varandras produkter under annat namn.
Man tjänar mindre pengar och då går företag i graven eller kanske flyttar utomlands och det ledar till arbetslösheten ökar.
Dessutom är det inte alls kul om man sliter med en produkt i tex. 3 år för att sedan en annan kopierar den och säger han har skapat den och tjänar miljoner utan att man kan stoppa han.

Därimot tycker jag att man ska motverka monopol, ge stöd åt open-source/freeware tillverkare samt uppmuntra konkurruens, det leder till billgare och bättre produkter.

Vid första anblicken är det bra men man ser inte att det är särkilt genomtänkt.

-------------------------
Idioter kan göra underverk!

Senast redigerad 23:16 - 6:e Januari 2006


Hetzz 23:48 - 6:e Januari 2006 | Post #6
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
alltså de har ju funnits i ett par dagar.

även alla partier har ju sitt utopia. läser man vad de snackar om i irckanalen så förstår man att en stor del av dem som faktiskt är med o försöker starta upp detta inte är för att man ska ta bort upphovrättslagen helt utan att man ska ändra den. andra viktiga saker jag sett dem diskutera är att man ska försöka arbete aktivare mot monopol och försöka få de stora företagens övertag mot de små att bli lite mindre. så att inte större företag kan köpa upp hela lager, så att konkurenterna inte kan levera(*host*apple*host*)

-------------------------





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Nyheter -> Piratparti bildat
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen