Forum: Blinkenlights framtid

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Nyheter -> Blinkenlights framtid

Sidor: 1

Till botten

Independence 14:51 - 10:e December 2005 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Blinkenlights framtid är för tillfället lite osäker. Det är nämligen så att den server som Blinkenlights för tillfället ligger på kommer att flytta, och det kan vara så att vi inte kan fortsätta hosta Blinkenlights från det nya stället.
Flytten kommer att ske nu i veckan, troligtvis på onsdag. Man kommer inte efter det att kunna nå Blinkenlights.se, och jag vet inte när eller om Blinkenlights kommer upp igen.
Vi har fått in en liten summa pengar från annonser, men jag vet inte om det räcker till ett webhotell. Funktionerna vi behöver är framförallt Apache, PHP, MySQL och med tillgång till egna .htaccess-filer och cronscripts. Om det någon som har några förslag så är de varmt välkomna! I värsta fall kan jag hosta Blinkenlights från min server i källaren, men vi vet ju alla hur det är med privata linor, DNS-servern går alltid ner lite då och då, och dessutom är det inte helt ovanligt med strömavbrott där jag bor.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Nyson 22:52 - 10:e December 2005 | Post #2
Medlem
Inlägg: 19


Skicka PM
Jag sitter på en någorlunda okej lina som jag kanske kan sätta upp en server på. Dock måste jag säga att burkarna jag kan avvara till sånt här kan vara lite instabila, men den jag använder nu verkar hålla sig ganska bra.

Nåja, jag vet inte hur populärt det är, jag sitter nu på en studentlina som har helt okaj hastighet så det ska nog inte vara något problem. Burken jag använder är helt okej, förutom att, av vad jag har märkt, agp-porten glappar lite grann. Jag vet inte vad du tycker, säg till om det verkar populärt ^^

-------------------------
http://www.bash.org/?9335



brainlessbob 01:00 - 11:a December 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 69


Skicka PM
Jag har en server.
233Mhz, 82MB RAM, 2st 2.1GB SCSI HDD och diverse annat smått och gott.
Men den är inte konfigurerad samt så är den inte installerad där den ska stå.
Jag har ingen aning när den kommer upp men när den gör det så erbjuder jag mig att ha sidan uppe på servern.

-------------------------
Idioter kan göra underverk!



Independence 14:15 - 11:a December 2005 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hmm, man kanske skulle kunna göra något speglingsprogram... Smiley
Jag har själv en server i källaren, en AMD 3200+, 512MB ram, 3st 80GB HDD (raid 5). Men problemet med den är ju att jag sitter på privat ADSL-lina, och som med alla privata linor är det alltid något strul med DNS eller liknande som jag tidigare sagt. Men om vi har Blinkenlights på kanske tre olika servrar, så borde ju alltid någon vara uppe Smiley Om inte annat skulle det vara ett intressant projekt Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Independence 15:46 - 11:a December 2005 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Kollade upp med stället jag har DNS på, och det kostar ungefär 90kr/år för en tjänst som gör att man kan ha flera olika servrar där den andra tar vid om den första inte går att nå och så vidare. Problemet blir ju bara med databaser, som jag inte alls vet hur man ska sköta.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





FunkyChicken 20:14 - 11:a December 2005 | Post #6
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
/me är på att bidra med min del av de 90 kronorna...

Tänk om man skulle göra en BlinkenHosting@home, där hundratals, tusentals människor över hela världen turas om att hosta BlinkenSite på sin överblivna servertid... databasen distruberas och uppdateras kontinuerligt via nån torrentprincip, där uppdateringar sprider sig från värd till värd och efter hand införlivas i det kollektiva medvetandet... Tänk er en BlinkenWorm som använder kunskap lagrad på användarnas alla datorer för att hitta säkerhetsluckor och infektera system över hela världen, men inte för att förvandla dem till viljelösa spam-zombies utan för att sprida kunskap och allmänt tjafs, som automagiskt patchar de införlivade systemen mot nya säkerhetshål och använder information från den gigantiska forumdatabasen för att debugga användarnas program innan de ens är skrivna! Tänk er de miljoner versioner som kommer uppstå när servrar går upp, går ner... men som ändå påverkar varandra en liten bit i taget... Tänk er hur de slåss om att bli knutna till så många dns:er som möjligt... hur de bekämpar varandra, som corewars fast på webben (?) kamp men ändå samarbete, evolution... nya livsformer, cybervarelser i wikiform! Globalt, oförstörbart, evigt! Blinkenlights!

ACHTUNG! We are Blinkenlights. You will be assimilated. Resistance is futile. Das maschine...

Godnatt.


Senast redigerad 20:17 - 11:a December 2005


nibbo 11:39 - 12:a December 2005 | Post #7
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
Jag bidrar gärna med 90 kronor Smiley vi kan inte låta blinkenlights dö!!!

Jag har en server hos mig med. Tror det är en 800mhz på den. 40 GB hdd ungefär. Privat adsl 8/1 mbit. Kanske inte så väldigt användbart men jag är villig att hjälpa till Smiley

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



HärJ 22:19 - 12:a December 2005 | Post #8
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
FC: jag diggar din ide...
när börjar vi Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Independence 18:22 - 13:e December 2005 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hmm, just nu verkar det som servern flyttar hem till min källare i några veckor, sedan kommer servern att flytta tillbaka till ungefär samma ställe som innan. Lösningen är dock inte permanent, men den bör hålla till våren/sommaren ungefär. Sedan blir det väl ny kris igen Smiley
Funderar även på att starta något projekt för redundant hosting på hemmalinor, får se hur det blir med det..


Edit: Just ja, ska väl nämna att flytten blir imorgon. Runt klockan 14 stängs servern ner.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!



Senast redigerad 18:24 - 13:e December 2005


FunkyChicken 09:00 - 14:e December 2005 | Post #10
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Fint att det ordnar sig något sånär iaf... Smiley




tobeco 12:20 - 14:e December 2005 | Post #11
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
Halloj, är väl inte den mest aktiva medlemmen på sidan, men jag skulle kunna tänka mig att bidra med lite data resurser, är stort fan av opensource. Sitter på studentnät pch kommer göra det ett tag till så jag har 10/10 lina. Har en serverburk, en 750 duron, 512 ram, 4 gig disk (men har planer på att byta ut disken), vattenkyld. Nätet är stabilt och strömförsörjningen med. Dock är inte jag så insatt på hur man fixar alla delar av servertjänsterna, men det går ju att köra via ssh, så att nån som kan gör det.

Det finns bara 1 problem, jag får inte enligt kontraktet bedriva verksamhet som man kan "tjäna" pengar på, men idiellt går nog bra, så annonserna kan vara problem.

/Tobeco

-------------------------
Less is more
Funktion framför designe!!!!!



nibbo 15:10 - 14:e December 2005 | Post #12
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
tror det är lungt... om du inte tar ut någon lön eller liknande så är det väl ok. ,,r inte hundra på det dock... (angående kontraktet alltså)

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!

Senast redigerad 15:15 - 14:e December 2005


tobeco 16:30 - 14:e December 2005 | Post #13
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
det står
  • Inte använda min inkoppling i kommersiella syften.

Sen hör det till att jag redan har varit avstängd engång. Och vad som har händer vid 2 ggr är att diciplin nämnde tittar på vad man gjort.

Men jag är fortfarande intresserad av att vara host.

Tyvär så åker jag hem imorgon och har inte att göra nått förens jag kommer tillbaka den 3:e. Så det är först då som jag kan ställa upp.

/Tobeco


-------------------------
Less is more
Funktion framför designe!!!!!



Independence 19:25 - 14:e December 2005 | Post #14
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Så länge pengarna som kommer in från annonserna går till att betala för domännamnet och liknande bör det ju inte vara några problem med avtalet.

Ni som är intresserade utav att sätta upp servrar kan ju ta en liten titt här: http://marcusson.no-ip.com/hosting/
Det är en liten ide om hur man skulle kunna ordna det hela.

För övrigt verkar det som att vi kommer att kunna få tillbaka blinkenlights hosting inom någon vecka eller två. Men om ytterligare tre månader blir det kanske totalt stopp.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Celeron 06:42 - 15:e December 2005 | Post #15
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Verkar ju som en bra idé! Tyvärr så har jag ingen server (och ingen bra uppkoppling heller).

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



Hetzz 15:14 - 15:e December 2005 | Post #16
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
har inte dött än? :s


-------------------------





ozamosi 17:25 - 15:e December 2005 | Post #17
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Jag tror att det här är det ultimata stress-testet för en server - huset servern står i revs igår, men servern är fortfarande uppe. Linux är stabilare än betong. Woho!

(eller så är det saab som inte är så bra på att riva det de ska riva..)

-------------------------
Ljusblå



HärJ 18:24 - 15:e December 2005 | Post #18
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
jag tror att servern inte har upptäckt att huset är borta utan hostar glatt vidare. Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Hetzz 16:19 - 16:e December 2005 | Post #19
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
det är så att servern(irl) är borta och huset rivet, men blinkenlights lever vidare på internet ändå... världens första internetspöke Smiley

-------------------------





Independence 17:16 - 16:e December 2005 | Post #20
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Flytten är framflyttad till någon gång nästa vecka, vet inte exakt när dock.. men vi får väl se Smiley ...terkommer med nämare uppgifter när jag får reda på mer.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Independence 14:11 - 23:e December 2005 | Post #21
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Nu har servern flyttat hem till mig, den skall flyttas tillbaka om någon vecka eller två förhoppningsvis.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Nyheter -> Blinkenlights framtid
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen