Forum: DirectX lib fel!

Forum huvudsida -> Programmering -> DirectX lib fel!

Sidor: 1 2

Till botten

tobbez 09:19 - 14:e September 2005 | Post #26
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
    Citat av Zoulz:
Vem spelar spel i Linux? Jag ser ingen direkt fördel med cross-platform för spel. Alla som spelar spel har Windows, så är det bara.

Enda jag kan tänka mig isåfall är för konsoll-platformar.


så är det INTE. jag har linux och jag spelar spel. Bara för att de flesta spel från början är utvecklade för windows ska du inte dra förhastade slutsatser.




Mnemo 10:32 - 14:e September 2005 | Post #27
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Som nybörjare ska man definitivt satsa på att lära sig ett API (t.ex. DirectX eller OpenGL). Vilken av dessa man väljer kvittar igentligen, eftersom i grund och botten så är det inte API't som man vill lära sig när man kodar mot dom.

Det man bör vara ute efter är att lära sig teorin bakom hur man gör sakerna. Där finns en hel del fundamentala skillnader mellan DirectX och OpenGL, men det man kan göra i det ena, kan man också göra i det andra.
Shaders finns stöd för i både DX och OGL.

Däremot, när det gäller den mer kommerciella sidan av utveckling så är hela OGL mot DX diskussionen helt ointressant. Utveckla oberoende av API, planera systemet noggrant och koda i ren C++ mot t.ex. dynamiska bibliotek (DLL), som innehåller den faktiska API implementationen, medans resten av koden helt ignorerar vad som finns under huven. På så vis så blir jobbet att porta spelet mycket enklare, oavsett vilken platform man jobbar mot.

har man dessutom gjort ett par smarta val när det gäller tidsbaserade mainloopar, datadriven design och dylikt så borde det nästan vara trivialt att porta Smiley

Fast... åter igen. "Nybörjare", satsa på ett API (välj det som du kan få mest hjälp med, böcker, nät-guider, osv.), och satsa på att lära dig 3D teorin (fast börja med APIt... lättare att motivera sigsjälv då) istället.


Senast redigerad 11:25 - 14:e September 2005


Zoulz 13:24 - 14:e September 2005 | Post #28
Medlem
Inlägg: 30


Skicka PM
    Citat av tobbez:
    Citat av Zoulz:
Vem spelar spel i Linux? Jag ser ingen direkt fördel med cross-platform för spel. Alla som spelar spel har Windows, så är det bara.

Enda jag kan tänka mig isåfall är för konsoll-platformar.


så är det INTE. jag har linux och jag spelar spel. Bara för att de flesta spel från början är utvecklade för windows ska du inte dra förhastade slutsatser.


Jag ser det generellt. Det är klart det finns ett fåtal som envisas med att spela på Linux ändå. Men om det fanns en marknad för linux spel så skulle det säljas i affärer som vanliga spel.




Celeron 15:24 - 14:e September 2005 | Post #29
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Tack för tipset med Code::Blocks och Visual C++ toolkit. Jag ska testa det!

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



Celeron 17:17 - 15:e September 2005 | Post #30
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Ja!!! Det funkar. Tack Sweenie!

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



ozamosi 17:52 - 15:e September 2005 | Post #31
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
SGI står för Silicon Graphics Inånting, och det är de som bl a skapat OpenGL.

Zoulz: Ok... Spelet AnotherSuperDuperGame XXIV finns bara till Windows. Användarna vill spela det. Nu påstår du att användarna sitter i Windows och spelar spelet. Jag undrar varför... *funderar*

-------------------------
Ljusblå



Zoulz 22:24 - 15:e September 2005 | Post #32
Medlem
Inlägg: 30


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
SGI står för Silicon Graphics Inånting, och det är de som bl a skapat OpenGL.

Zoulz: Ok... Spelet AnotherSuperDuperGame XXIV finns bara till Windows. Användarna vill spela det. Nu påstår du att användarna sitter i Windows och spelar spelet. Jag undrar varför... *funderar*


Jag förstår inte riktigt frågan. Men det är ju som så att man måste vända sig mot majoriteten. Annars tjänar man inga pengar. Och majoriteten sitter bakom en windows burk och spelar, eller hur?





Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Programmering -> DirectX lib fel!
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen