Forum: Behöver lite hjälp. . .

Forum huvudsida -> Programmering -> Behöver lite hjälp. . .

Sidor: 1

Till botten

Larsson 00:44 - 7:e Augusti 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
Hej!
När man kompilerar ett program (i dev-cpp), hur gör man så att programmet väntar med att avsluta sig tills man trycker på en tangent? Standard C++


Jag vet att denna frågan typ ställts 1 miljon gånger innan, men jag får inga resultat när jag söker Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



Gazrog2 04:58 - 7:e Augusti 2005 | Post #2
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Jag e inte helt säker men jag tror att du ska skriva dit cin.get(); före return

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 05:01 - 7:e Augusti 2005 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Mm, och så ska du skriva #include <conio> eller något sådant (kanske cconio eller conio.h, eller något helt annat) i början av källkoden.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Celeron 10:05 - 7:e Augusti 2005 | Post #4
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
cin.get() är en medlemsfunktion till cin som finns i iostream. Den här koden håller kavar fönstret. Men tänk på att om du har använt cin i koden innan så måste du ha raden cin.ignore(255.'\n'); som tar bort nyrads tecken (\n) ur bufferten.
  1.  
  2. #include <iostream>
  3. using namespace std;
  4.  
  5. int main() {
  6. cout << "Ett fönster som stannar uppe!";
  7. cin.get();
  8. return 0;
  9. }

conio.h ska inte användas. Den filen har inget med cin att göra och är dessutom inte standard.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



Independence 14:15 - 7:e Augusti 2005 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Aha, det var visst getch(); jag tänkte på. Conio.h är nog C-standard, eller möjligtvis C++98.
,,r det ok om jag lägger in ditt svar i "Läs mig först"-tråden Celeron?

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Celeron 17:22 - 7:e Augusti 2005 | Post #6
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Visst. conio.h kommer från Borland och har aldrig varit standard, men många kompilatorer har ändå med den eftersom det börjar bli ganska många som använder den. Skillnaden mellan cin och getch() är att getch() inte väntar på enter (\n). Jag tror att man bara kan läsa in ett tecken åt gången med getch också, men jag är inte säker. Om man använder getch() för att stanna programmet så kan man trycka på vilken tanjent som helst för att det ska avslutas. Med cin.get() måste man trycka på enter.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Behöver lite hjälp. . .
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen