Forum: "linux not ready for the desktop"

Forum huvudsida -> Mjukvara -> "linux not ready for the desktop"

Sidor: 1

Till botten

Independence 14:34 - 14:e Juli 2005 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Såg på Slashdot idag ännu en länk till en artikel om varför Linux inte är färdigt att användas utav vanliga användare. Denna gång är det en Mozilla-utvecklare som snackar på massor om vad som saknas och vad som behöver göras. Men allvarligt, varför vill man så desperat ha vanliga användare till Linux? Jag måste missa något stort här för jag förstår verkligen inte.
Att offra alla inställningsmöjligheter eller gömma dem för att vanliga användare ska kunna använda produkten. Varför?
De som utvecklar mjukvara till Linux är oftast inte nybörjare, och eftersom man gör det utan ersättning gör man ofta mjukvaran för att man själv behöver den. Att utveckla mjukvara som man inte kommer använda (eftersom man ska ta bort alla inställningsmöjligheter) är omotiverande och det kommer inte att hända.
Låt Linux vara ett operativsystem för erfarna användare som har tid och lust att sätta sig in i systemet och låt andra användare betala för att få användarnvänliga och begränsande program.
Den enda anledningen jag kan komma på varför man ska övertala folk att byta till Linux om de egentligen inte har något speciellt intresse för det är att man får ett bättre programutbud.
Det jag menar är alltså att jag vill inte göra om Linux till Windows bara för att få mer användare, då skulle man lika gärna kunna skita i att använda Linux och köra Windows från början.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Nyson 14:43 - 14:e Juli 2005 | Post #2
Medlem
Inlägg: 19


Skicka PM
Jag skulle säga att så länge det bara finns en grundinstall med det man behöver, vilket redan finns, så finns det bra desktopmöjligheter. Vi är bara fast i MS Träsk.

Se bara på Kina eller vilka det var, där regeringen använder linux på arbetsstationer i regeringen eller hur det var. På nåt sätt använder dom linux i vilket fall! Smiley

-------------------------
http://www.bash.org/?9335

Senast redigerad 14:44 - 14:e Juli 2005


Independence 15:54 - 14:e Juli 2005 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Menade mer vanliga hemanvändare. På myndigheter och arbetsplatser kan ju staten/arbetsgivaren välja vad användarna ska ha för OS, hemma väljer man själv.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 19:25 - 14:e Juli 2005 | Post #4
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
upp till kamp!
håller med dig indy, men det vore bra för ekonomins skull att man körde linux i skolan

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



ozamosi 19:53 - 14:e Juli 2005 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Alltså, jag förstår inte hur alla har missat det!?

Att linux inte skulle vara redo för skrivbordet är bara rent tjurbajs. Det är Inget som saknas för linux på skrivbordet. INGET. (t ex) Inför gnome 2.0 (eller var det 2.1?) bestämde man sig för att skrota så många knappar som möjligt för att bara ha kvar de vettiga, ha bra inställningsmöjligheter, och ha Bra standardinställningar. Det gör att vem som hellst kan använda Gnome utan problem - och KDE anses vara ,,nnu enklare.

Det folk klagar på med linux är att det är knepigt för nybörjare att installera, men en nybörjare kan inte installera Windows heller. Sen klagar de på att det är för svårt att konfigurera, men... Det gör inte samma användare i windows heller.

Den absolut enda punkten där linux inte är ifatt windows är att vara på datorn - konfad och klar - när datorn kommer hem från affären.

Jag förstår inte varför någon skulle vilja dölja en enda inställning för att en nybörjare ska "kunna" använda den. En nybörjare (som jag sa nyss) ställer inte in något i vilket fall. Det viktiga är att det är bra standardvärden.

Om du sätter dig med Mandriva och trycker på "hitta skrivare", då drar den igång nmap (!) och portscannar hela nätverket på jakt efter en skrivare av valfri typ (ett flertal protokoll stödjs). Windows är inte ens i närheten vad gäller användarvänlighet.

Om jag inte har helt fel finns det studier som visar att om man aldrig har suttit vid en dator förut är det enklare att lära sig linux än windows. Har man i hela sitt liv suttit vid windows är det GIVETVIS enklare att inte lära sig något nytt jämfört med att inte göra det (duh)

Som avslutning ska ni få en länk att läsa: Windows rapidly approaching desktop usability

-------------------------
Ljusblå



Independence 20:10 - 14:e Juli 2005 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Det killen i artikeln pratade om är mer själva migrationen (eller det var väl det som var nytt för mig iaf, så jag läste det mera noggrant). Alltså, idag använder alla redan Windows så för att folk ska börja använda Linux krävs inte bara ett bra OS utan även ett bra stöd för övergången till det nya OSet.
Jag är dock fortfarande tveksam till hur bra Linux är som desktop, skrivare har jag inga trevliga erfarenheter utav faktiskt.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





tobbez 11:48 - 15:e Juli 2005 | Post #7
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
laste artikel i the gaurdian igar som tyckte om knoppix, sarskilt nu med live-dvdn som kommit. bra ide han kom med var att leverera alla datorer med en san. mkt lattare an windows, man behover ju inte ans installera Smiley . 8gb mjukvara som foljer med osv, aven om deet visserligen blir lite slott, da den packar upp saker nar de ska anvandas.




ozamosi 13:30 - 15:e Juli 2005 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av tobbez:
bra ide han kom med var att leverera alla datorer med en san.

Exakt vad i det hela är en ide? Förvisso är det i länken inte Knoppix, men en HP-specialversion av Ubuntu som stödjs officiellt, som stödjer all hårdvara, och som givetvis inte kostar något extra. Det är väl i alla fall något att bli lite glad över?

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 20:36 - 15:e Juli 2005 | Post #9
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
det var väl the guardians åsikt tobbez lyfte fram, och det var ju en bra sådan. Att Linux inte skulle avra redo för hemanvändare är nog till stor del bara strunt - vi har nybörjarvänliga distros som xandros och ubuntu, vi har specialbyggda fönsterhanterare som ska se ut som winXP, vi har crossover, vi har wine och open office, allt möjligt som ska underlätta migrationer från windows (just wine är kanske inget för rena nybörjare, men ändå - möjligheterna finns där). Många uppgifter är enklare att utföra i linux än i windows, och linuxsystem är ofta snällare än windows genom att vara någorlunda stabila, osv. Men nu var det väl inte det Independence ville ta upp till diskussion öht? Frågan var väl varför man över huvud taget anstränger sig, och svaret är nog aganska enkelt. För det första är alla fri/öppen mjukvara -kodare, med Stallman i spetsen, kommunister. Ok, kanske inte riktigt, men jag tror att många lägger ner sin tid på att utveckla linux för vanliga användare helt enkelt för att de är snälla, goda människor. De har makten att bekämpa storföretagen och ge människor bra, gratis mjukvara. Så att världen blir en bättre plats! Smiley Sen är det ju också så, att en programmerare vill att hans program ska användas, och därför försöker man locka användare. Att utvidga marknaden för linux är helt enkelt en trygghet, eftersom det är det man lever av...




Nyson 01:29 - 16:e Juli 2005 | Post #10
Medlem
Inlägg: 19


Skicka PM
Problemet ligger i att ge företagen en ekonomisk anledning att byta system. Det kostar med att byta system, även om det bara gäller att hitta rätt distar.

Sen för hemanvändare, dom klarar sig så bra med winos att dom inte vill byta och få problem.

-------------------------
http://www.bash.org/?9335



ozamosi 12:55 - 16:e Juli 2005 | Post #11
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
För det första är alla fri/öppen mjukvara -kodare, med Stallman i spetsen, kommunister. Ok, kanske inte riktigt, men jag tror att många lägger ner sin tid på att utveckla linux för vanliga användare helt enkelt för att de är snälla, goda människor. De har makten att bekämpa storföretagen och ge människor bra, gratis mjukvara. Så att världen blir en bättre plats!

Um... Personligen tror jag mer på din andra teori Smiley Jag tror snarare att kommunist-snubbarna är rå-egoister - de kodar saker för att de behöver dem, och så råkar andra också behöva samma sak, så de använder det. Men då blir det ju inte så användarvänligt...

Men halva Gnome, X, Linux och en hel del andra vanliga program skrivs till större delen av RedHat-anställda. Novells anställda jobbar en hel del på att förenkla Gnome också - Mono, Beagle, Dashboard osv är det Novell-folk som skriver. Så där har vi ju en anledning till att de försöker användarvänligfiera saker och ting - gör de inte det får de sparken!

Men det indy har missat är att användarvänligfieringen är Styrkan med fri mjukvara. Allt som har med användarvänligfiering att göra går att välja bort, byta ut osv. Det finns massor verktyg för att konfigurera saker, allt från YaST och Mandriva-grejerna till vi, och alla kan välja själva vilken nivå de vill lägga sig på. Det gör att jag kan rekomendera samma OS till min syster som jag kör själv - hon får använda de inte-fullt-så-kraftfulla-men-enkla verktygen, och jag använder de mer kraftfulla. Henne låser jag in i en liten MS-aktig säkerhetsbur, och jag själv har full kontroll över allt (eller jag har tillräckligt kontroll för att tro att jag har det i alla fall Smiley ). Men trots det har hon samma OS och samma program som mig i botten. Strular något SSH:ar jag in till hennes dator och nano:ar konfig-filerna direkt, på exakt samma sätt med exakt samma filer som jag skulle ha gjort på min dator.

-------------------------
Ljusblå



void 14:44 - 16:e Juli 2005 | Post #12
Medlem
Inlägg: 63


Skicka PM
Håller med osamosi. Linux ,,R redo för skrivbordet (kubuntu rocks!)

Jag skulle vilja dra parallellen till OSX: UNIX-kärna i botten, alla verktyg och kompilatorer man behöver samt ett polerat "användarvänligt" skrivbord ovanpå.

Det där är distrubutörernas jobb, det kommer alltid att finnas hardcore-linux att köra även om mjukus-linux tar över skrivborden =)

-------------------------
Ingen signatur!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Mjukvara -> "linux not ready for the desktop"
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen