Forum: Bygga ny dator...

Forum huvudsida -> Hårdvara -> Bygga ny dator...

Sidor: 1 2

Till botten

FunkyChicken 21:52 - 13:e Juli 2005 | Post #1
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Jag antar att ni känner igen fenomenet "jo, uhm, du vet, jag tänkte att det var dags att köpa en ny dator.. du tror inte att du, typ, skulle kunna bygga en åt mig?" Jag får iaf höra det där ibland och nu senast är det en komps som vill ha en "speldator för under 7000 med en livslängd på iaf ett par år" serverad. Så slog det mig att jag har NOLL KOLL på ny hårdvara för tillfället, särskilt inte på grafikkort till spel och tjafs. Hur är det med de nya gränssnitten, PCI-Express och S-ATA, är de måsten nu för tiden? Vilka prollar och minnen är mest prisvärda för tillfället och var hittar man moderkort som är kompatibla med allt godis? Det var trots allt ett tag sedan jag sist byggde en helt ny dator, så jag skulle vara tacksom om ni vill komma med lite tips ellr upplysa mig om vad som "gäller" inom ny hårdavara idag. ,,r det någon som har intressanta erfarenheter från datorköp nyligen?




HärJ 22:18 - 13:e Juli 2005 | Post #2
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
PCIe kommer ju ersätta typ allt är det väll tänkt
fick en sorts aha-upplevelse när jag läste inlägget. Jag vet inget om ny hårdvara Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Independence 22:35 - 13:e Juli 2005 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hmm, vill man ha en prisvärd dator köper man en Dell. ,,r man hårdvarugeek och gillar onödiga saker som inte går att använda (64GB RAM och sånt) så köper man en A64 och gör en jävla massa research och läser recensioner i 2 veckor innan man köper något. Men, jag skulle tro att din kompis borde ta en titt på dell.se faktiskt, det är väldigt billigt (Celeron 2.8GHz-burk med sämsta-allt utan skärm kostade under 3500kr i något reklamblad jag såg idag).

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 22:49 - 13:e Juli 2005 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Speldator för under 7000 med hållbarhet ETT PAR ...R!?

"Tjena! Jag skulle vilja ha en fabriksny ferarri för under 200 000. Den ska ha all extrautrustning som finns, samt tillhöra high-end-skiktet. Tack"

När nästa storspel kommer ut är en dator för under 7000 för seg. Punkt.

(fast jag kan ju ha fel...)

-------------------------
Ljusblå



Independence 23:01 - 13:e Juli 2005 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Det ska väl gå? Min dator är väl en två-tre år, och mig veterligen är BF2 det enda spelet som inte fungerar. Så om ett par år är 2-3 så ska det nog gå fint. Och de vitala delarna i min dator kostade säkert under 7000 kr (vitala delar = inte 3 extra hårddiskar och sånt).

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





m1ff0 23:10 - 13:e Juli 2005 | Post #6
Medlem
Inlägg: 23


Skicka PM
köp iaf inte celeron Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



nibbo 08:20 - 14:e Juli 2005 | Post #7
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
köpte min dator för 2-3 år sen och den kostade runt 10.000 kr. har inte haft några problem med spel alls... körde bf2 precis... går nog att få till en som håller i ett år iaf för 7000 spänn

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



Dumlen 23:28 - 14:e Juli 2005 | Post #8
Medlem
Inlägg: 36


Skicka PM
hmm passade på att köpa lite nya delar idag.

köpte en AMD64 3000+, ett nytt ASUS Moderkort A8 SLI Deluxe och ett 6600gtkort eftersom jag behövde ett pci-e graffe gick på kring 4500kr allt som allt.

med en satahårddisk och lite annat så skulle du nog kunna få ihop en speldator för under 7000kr med de delarna. De duger för att spela bf2 och dylikt iaf. blir iofs lite dyrare ifall kompisen ska ha skärm och dylikt till.




FunkyChicken 20:09 - 15:e Juli 2005 | Post #9
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
härligt Dumlen, de där delarna blir man lite sugen på... Smiley

Vad gäller livslängd så köpte jag också min burk för 2-3 år sedan för under 4.000 (involverat lite skattefusk då iofs, men säg inget till någon) och jag kan spela det mesta utom de allra nyaste spelen, och det skulle nog gå att avhjälpa genom att lägga de pengar som är kvar upp till 7000 på ett graffekort...

I just det här fallet kan det nog bli aktuellt med inköp av tangentbord, chassi, skärm och sånt också, och då låter det iofs vettigt att köpa paket, men jag är lite skeptisk mot typ Dell. Rätta mig om jag har fel, men det känns som att där får man verkligen sämsta möjliga hårdvara, även om det nu stämmer att den är prisvärd. Vad tycker ni?




Dumlen 21:03 - 15:e Juli 2005 | Post #10
Medlem
Inlägg: 36


Skicka PM
joo kan helt hålla med att dell inte är att räkna med. sedan så måste man ju skicka in datorn ifall man vill uppgradera den under garantitiden annars förlorar man garantin tydligen och ifall man då får komplikationer senare så går det inget bra.




ozamosi 21:31 - 15:e Juli 2005 | Post #11
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
Vad gäller livslängd så köpte jag också min burk för 2-3 år sedan för under 4.000 (involverat lite skattefusk då iofs, men säg inget till någon) och jag kan spela det mesta utom de allra nyaste spelen, och det skulle nog gå att avhjälpa genom att lägga de pengar som är kvar upp till 7000 på ett graffekort...

Det är ungefär den taktiken jag brukar föreslå också, men ingen lyssnar Smiley
Grafikkort kostar tusentals kronor och har otroligt dålig livslängd. Att köpa ett par halvtaskiga (dvs kan spela alla dagens spel på vettiga grafiknivåer) med ett par års mellanrum kostar mycket mindre än ett som ska klara vartenda spel under lång tid utan att hosta.

-------------------------
Ljusblå



Dumlen 14:14 - 18:e Juli 2005 | Post #12
Medlem
Inlägg: 36


Skicka PM
Jag passade på att köpa ett rimligt billigt kort iaf. Då PCI-E kommer bli den nya standarden så köpte jag då ett sådant för cirka 1800kr och blir jag för besviken på prestandan så är det ju lättare att uppgradera ett system med PCI-E de närmaste åren än ett med AGP och de flesta PCI-E korten är inte särskilt dyra ändå så det lönbar sig i längden. Och ifall man inte har råd att köpa ett av de där dyrare korten så har man ju alltid SLi och kan köpa två billigare kort och få ungefär lika bra prestanda som ett dyrare kort senare.






Celeron 16:15 - 18:e Juli 2005 | Post #13
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Vad är PCI-E? Jag vet ju vad PCI är men PCI-E? Och SLi? Vad är det?

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



ozamosi 17:11 - 18:e Juli 2005 | Post #14
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
PCI-E är en förkortning för PCI-Express, vilket är den nya versionen av PCI. Snabbare, bättre och allt det där... Icke att förväxla med PCI-X (står för pci-express), vilket istället är den inte fullt så nya versionen av pci som är lite snabbare, lite bättre osv.

PCI-E är det som används i PC-burkar, PCI-X är vad Apple använder.

(ja, jag har tvångstankar - kan jag så måste jag förvirra Smiley )

SLi är nVidias egna mod av PCI-E skulle man kunna säga. Om man har två stycken PCI-E-grafikkort med SLi-stöd (tillverkade av nVidia), och ett moderkort som stödjer SLi (konstigt nog är det här också tillverkat av nVidia) så kan man stoppa in bägge korten i datorn och få i princip samma prestanda till dubbla priset! (30% prestandaökning har jag för mig är normalt). ATi har en egen variant av SLi som heter något annat, kräver ATi-moderkort och ATi-grafikkort, och givetvis är helt och hållet inkompatibelt med nVidias version.

Tänk förr i tiden. Då köpte man ett PC-moderkort, stoppade i en PC-processor och ett PC-grafikkort, och tada! Klart! Nuförtiden måste du välja om du vill ha intel-nVidia-nVidia-PC, AMD-ATi-ATi-PC, intel-intel-intel-PC, AMD-nVidia-Ati-PC - och så måste du ju såklart köpa nytt allt. En gamal AMD-prolle passar ju inte i ett nytt moderkort eller tvärt om...

-------------------------
Ljusblå



void 17:25 - 18:e Juli 2005 | Post #15
Medlem
Inlägg: 63


Skicka PM
Hu mycket ska ingå i de där 7000:-?

MoBo, CPU, GPU, Minne iallafall, antar jag.

MoBo: nForce4 eller K8T800
CPU: Athlon 64 socket 939 (så billig det går)
Minne: 512 MB (1024 om det finns pengar över)
Grafik: GeForce FX 5xxx (6600GT om ni har råd), har inte koll på ATI. Gå för PCI Express om det går.

+ HD/DVD/chassi

då kan du klara dig på 7000:-

komplett säljer paket med A64 från 5.395:-

-------------------------
Ingen signatur!



Hetzz 16:39 - 19:e Juli 2005 | Post #16
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
en viktig detalj i förklaringen om PCI-E är ju att det är seriell överföring istället för paraell(stavning?!) om jag inte minns helt fel.

PCI Express (formerly known as 3GIO for 3rd Generation I/O, not to be mistaken for PCI-X) is an implementation of the PCI computer bus that uses existing PCI programming concepts and communications standards, but bases it on a much faster serial communications system. It is being supported primarily by Intel, who started working on the standard as the Arapahoe project after pulling out of the InfiniBand system.

PCI Express is intended to be used as a local bus only. Due to it being based on the existing PCI system, cards and systems can be converted to PCI Express by changing the physical layer only EUR" existing systems could be re-booted on PCI Express and never even know it. The higher speeds on PCI Express allow it to replace almost all existing internal buses, including AGP and PCI, and Intel envisions a single PCI Express controller talking to all external devices, as opposed to the northbridge/southbridge solution in current machines.


-------------------------





FunkyChicken 20:12 - 19:e Juli 2005 | Post #17
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Tack för lite konkreta tips void.

Kan någon förklara varför det verkar gå en trend i att byta ut parallella bussar mot seriella ditos? Nu har jag visserligen abra ett exempel utöver PCI-E, nämligen SATA, men ändå, de är ju de viktigaste gränssnitten i en dator idag. Vad jag menar är att visserligen går det självklart att göra s-bussar snabbare än p-bussar från tio-tjugo år bakåt i tiden, men borde man inte kunna göra dem ännu många gånger snabbare om man behöll det parallella konceptet och bara hottade upp det lite med dagens nya teknik? En parallell buss måste väl ändå generellt sett vara snabbare än en seriell? Eller?




ozamosi 21:02 - 19:e Juli 2005 | Post #18
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Man sparar sladd? Jag tror att det helt enkelt blir mycket billigare att göra en sladd istället för 20, och då blir tillverkningen mindre komplex, och så blir det så billigt att man har råd att vrida upp farten på den enda sladden så mycket att det blir lika bra som parallell buss?

Ok, jag sitter och slumpar fram teorier allt eftersom jag skriver...

-------------------------
Ljusblå



HärJ 23:17 - 19:e Juli 2005 | Post #19
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
Ok, jag sitter och slumpar fram teorier allt eftersom jag skriver...

det gör vi alla...

PCI-E ska man nog vänta med ett tag tills det finns större utbud. Samtidigt ska man inte ha AGP då det snart är mosigare än mossa. Man ska nog köpa moderkort som klarar båda ifall PCI-E floppar(händer nog inte)

det var min framslumpade teori Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



nibbo 00:14 - 20:e Juli 2005 | Post #20
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
    Citat av HärJ:
Man ska nog köpa moderkort som klarar båda...


Finns det?

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



ozamosi 00:35 - 20:e Juli 2005 | Post #21
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Visst finns det moderkort som har både agp och pci-e. Men då klarar de (mig veteligen) inte pci-e-grafikkort, eftersom de är av den mång-kanaliga varianten, och sånna moderkort bara klarar av den få-kanaliga varianten om jag inte minns fel...

-------------------------
Ljusblå



Independence 00:36 - 20:e Juli 2005 | Post #22
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
PCI-E har redan flippat så som jag ser det, finns nog fler PCI-E grafikkort är vad det finns AGP just nu. Moderkort som klarar båda är nog dåliga på båda också, istället för att vara bra på det ena.
(btw, det låter bättre att säga att AGP är mossigare än mossa istället för mosigare än mossa)

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Hetzz 01:36 - 20:e Juli 2005 | Post #23
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
men saken med pci-e är ju inte bara utbytet från p till s överföring utan även att det är oberoende av varandra? dvs att om en pci-e anslutning används till max så påverkar inte det de andra, det är ju en nackdel i vanlig pcimiljö. AGP skapades ju pga detta och nu har man tagit steget att gå över till att alla portar ska ha egen kanal typ?

det låter ju onekligen bättre.

fast det är väl inte det tråden handlar om egentligen?

btw /me fixade capitalism 2 nyss Smiley:D


-------------------------





ozamosi 13:20 - 20:e Juli 2005 | Post #24
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Hetzz: uhm... Va? Det jag har hört är precis tvärt om...

Ett pci-e-mobo hade i början ofta 20 kanaler (om jag inte minns fel). Dessa är helt oberoende av varandra. Men ett grafikkort tar 16 av dessa, så då blir det inte mycket kvar till andra grunkor. Det var det alla var så fundersamma kring när nVidia lanserade SLi - två grafikkort tar 32 kanaler, och så stor är inte bussen. nVidia löste det genom att ge varje kort 8 kanaler var - vilket i mina öron låter som att strypa korten en del...

-------------------------
Ljusblå



Dumlen 15:31 - 20:e Juli 2005 | Post #25
Medlem
Inlägg: 36


Skicka PM
Finns ett sätt att få ett endast PCI-E moderkort att klara både agp och PCI-E. Man köpte någon liten adapter som man pluggade in i PCI-E sloten och så fick man en agpplats. Vet dock inte hur väl det fungerar i praktiken, men det existerar iaf.

Moderkortet som jag köpte ett ASUS A8N SLI Deluxe har den här konfigurationen:



och här ser ni då PCI-E platsterna:



Som ni ser så har de iaf placerat PCI-E x1-platserna mellan korter och så ser ni grafikkortsplatserna i blå respektive svart. Sedan så ser ni ett litet kort i mitten där det står "Dual Video Cards" vänder man på det står står det "Single video card" och då fördelas kanalerna på x8 respektive x16 beroende på hur många grafikkort man väljer att ha.




Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Hårdvara -> Bygga ny dator...
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen