Forum: Mjukvarupatent avslaget!

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Nyheter -> Mjukvarupatent avslaget!

Sidor: 1

Till botten

Independence 16:43 - 6:e Juli 2005 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
,,ntligen seger! Smiley
Förslaget om mjukvarupatent har blivit avslaget. Såhär skriver FSF Europe:


Efter flera års kamp har det Europeiska Parlamentet slutligen avslagit direktivet om mjukvarupatent med 648 av 680 röster; en stark signal mot patent på mjukvara, ett bevis på minskat förtroende för den Europeiska Unionen och en klar röst för att det Europeiska Patentkontoret (EPO) måste ändra sin policy och omgående upphöra medatt utfärda mjukvarupatent.


Nyheten har jag tipsats av utav Jeffs blogg Smiley
Ingen anledning till oro över de små aktörernas överlevnad i mjukvarubranchen i fortsättningen alltså, riktigt skönt!

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Jeff 16:58 - 6:e Juli 2005 | Post #2
Medlem
Inlägg: 38


Skicka PM
Trevligt att jag kunde vara till lite nytta. Iochmed att detta nog är något som påverkar ganska många BL-användares (mig inberäknad) framtida/uvarande yrkeskarriärer, så kände jag att det var ganska bra att skriva om det här. Jag har vart ganska aktiv det senaste halvåret och försökt deltaga i kampanjen, skickat ebrev till parlamentsdelegater och liknande. Det är väldigt skönt att hotet nu är över. Vi kan alla sova lungt om natten :-)

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 17:20 - 6:e Juli 2005 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag har med skickat lite brev, fast jag hade problem med att hitta mailadresser så de enda jag skickade till var miljöpartiet tror jag, och de var redan emot det.. Aja, skönt att det vart nerröstat iaf Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





void 17:37 - 6:e Juli 2005 | Post #4
Medlem
Inlägg: 63


Skicka PM
Klagörande: man fick rösta om förändringar av förslaget (som godkände mjukvarupatent), och ja-siden var rädd att nej-sidan skulle lyckas ändra i så att mjukvarupatent förbjöds i stället.

Alla röstade ner förslaget, även de som var för det, för att de var rädda att det skulle förändras innan beslutet togs typ.

Det är därför marginalen är så stor.

-------------------------
Ingen signatur!



Jeff 17:42 - 6:e Juli 2005 | Post #5
Medlem
Inlägg: 38


Skicka PM
Förändringar som man egentligen redan röstat om en gång men som Kommissionen sedan tyckte skulle vara med iallafall och lade till igen.

-------------------------
Ingen signatur!



ozamosi 18:31 - 6:e Juli 2005 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av Independence:
Jag har med skickat lite brev, fast jag hade problem med att hitta mailadresser så de enda jag skickade till var miljöpartiet tror jag, och de var redan emot det.. Aja, skönt att det vart nerröstat iaf Smiley

...och det trotts att jag gav dig adresserna till varenda eu-parlamentariker... Suck...

Problemet är väl - förutom att parlamentet redan röstat om det - att rådet (eller var det kommissionen..?) bröt mot närapå varenda regel i hela EU för att få till en andra omröstning i parlamentet.

-------------------------
Ljusblå



Independence 19:18 - 6:e Juli 2005 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
    Citat av Independence:
Jag har med skickat lite brev, fast jag hade problem med att hitta mailadresser så de enda jag skickade till var miljöpartiet tror jag, och de var redan emot det.. Aja, skönt att det vart nerröstat iaf Smiley

...och det trotts att jag gav dig adresserna till varenda eu-parlamentariker... Suck...

Problemet är väl - förutom att parlamentet redan röstat om det - att rådet (eller var det kommissionen..?) bröt mot närapå varenda regel i hela EU för att få till en andra omröstning i parlamentet.

Det var ju eeefter att jag var på skicka-mail-till-euparlamentariker-humör ju Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 21:25 - 6:e Juli 2005 | Post #8
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
kul att det inte gick igenom iaf

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



ozamosi 23:47 - 6:e Juli 2005 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av HärJ:
kul att det inte gick igenom

än. Men oroa er inte, IP-förespråkarna kommer snart tillbaka, var så säkra...

-------------------------
Ljusblå



void 09:59 - 7:e Juli 2005 | Post #10
Medlem
Inlägg: 63


Skicka PM
Det var ju det näst bästa som hända.
Det bästa vore om förslaget gått igenom med ändringen att njukvarupatent explicit förbjuds.

Nu kommer det säkert att föresås ett nytt "harmoniseringsförslag".

-------------------------
Ingen signatur!



Hetzz 12:06 - 9:e Juli 2005 | Post #11
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
det är ju inte precis så att de som försöker få igenom det inte har råd att betala folk som kan framställa det på ett annat sätt, såsom nästan samma sak fast i andra ord och dyl.

-------------------------





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Nyheter -> Mjukvarupatent avslaget!
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen