Forum: Apple G5 vs x86

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Nyheter -> Apple G5 vs x86

Sidor: 1

Till botten

Independence 14:20 - 4:e Juni 2005 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
AnandTech har genomfört ett relativt djupgående test mellan Apples processor G5 (tillverkad av IBM), AMD:s Opteron och Intels Xeon. Man har också jämfört lite mellan Mac OS X och Linux för att ta reda på om Operativsystemet spelar in.
Med relativt djupgående menar jag att de jämför saker som hur många instruktioner processorerna kan hantera samtigit, pipelines och även saker som de mer interna delarna av Darwin och hur den hanterar multitrådning av program etc.
Resultatet som jag förstår verkar vara att G5:orna skulle kunna optimeras lite till för att få ut mer prestanda, samt att Mac OS X inte alls är bra på multitrådande program pga diverse mellanlager i kärnan. G5:or med Mac OS X är bra som Workstations, men inte alls bra för servrar verkar det som.
Läs hela testet här: http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2436 />
Det har också kommit uppgifter om att Apple tänker byta bort IBMs powerprocessorer mot processorer från Intel under 2006.
Läs mer här:
http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=05/06/04/0238235&tid=118&tid=3&tid=137

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 15:15 - 4:e Juni 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det är ju lite komiskt att de konstaterar att Darwin/PPC är uppåt 5 gånger segare än Linux/x86, men trotts det inte ens överväger att testa Linux/PPC... Så det går inte att säga om det är OS:et eller hårdvaran som suger.

-------------------------
Ljusblå



Independence 15:34 - 4:e Juni 2005 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Vilken artikel läste du egentligen? Inte den jag länkade till verkar det som Smiley
Först har dom en hel sida som förklarar varför det går så segt att skapa trådar och sånt, sedan kommer denna text:
"So, is Mac OS X the real reason why MySQL and Apache run so slow on the Mac Platform? Let us find out... with benchmarks, of course!"

Efter det kommer en hel sida med benchmarks som visar att det är Mac OS X som suger. (Sida 8)

"Mac OS X is incredibly slow, between 2 and 5(!) times slower, in creating new threads, as it doesn't use kernel threads, and has to go through extra layers (wrappers). No need to continue our search: the G5 might not be the fastest integer CPU on earth - its database performance is completely crippled by an asthmatic operating system that needs up to 5 times more time to handle and create threads."

Fast det är lite kostigt att G5 med Linux inte är med i tabellerna de visar upp.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!



Senast redigerad 15:44 - 4:e Juni 2005


ozamosi 16:00 - 4:e Juni 2005 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Jag läste exakt den. De bevisar att MacOS X MED G5-PROCESSOR är långsammare än Linux MED X86. Vilket var precis vad jag sa. Att det skulle vara MacOS som är segare än linux är bara rena spekulationer... Kan precis lika gärna vara hårdvaran.

-------------------------
Ljusblå



Independence 16:15 - 4:e Juni 2005 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Okej då, man kan ju tycka att de faktiskt borde testa att jämföra Linux och Mac OS X på den delen som handlar om Mac OS X vs Linux. Att jämföra dem på olika arkitekturer ger ju inte särskilt mycket. Men det är ju ganska självklart att processorn inte har någon större inverkan på hur snabbt operativsystemet skapar nya trådar.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Nyheter -> Apple G5 vs x86
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen