Forum: Jag vill lära mig att hacka

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Jag vill lära mig att hacka

Sidor: 1

Till botten

Användarnamn 12:41 - 16:e Maj 2010 | Post #1
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
Jag förstår om det här kanske är otillåtet att skriva om men jag gör ett försök ändå. Lås tråden annars, bara.

Jag skulle vilja lära mig att cracka.
Jag tänker inte cracka mig in på datorer och stjäla pengar eller liknande. Jag tycker bara att det verkar som ett bra och roligt sätt att lära sig att programmera. Då har man ett mål, liksom.

Jag har börjat programmera en del i C++, men jag är inget proffs än. Kan de mest grundläggande sakerna bara. Lite om klasser, funktioner och så. Bara så ni vet lite om min nivå.

Så, hur börjar jag? Jag har försökt hitta lite grejer på nätet men det flesta saker jag hittat verkar ganska utdaterade...
Läste någonstans om något som hette metasploit, vad är det för något? Kollade wikipedia, det verkar vara något som hjälper en att cracka? Är det något bra eller är det bara en enkel genväg istället för att lära sig?

Ska man kanske köpa en billig dator som man kan öva på eller finns det billigare sätt? Kan man cracka sin egen dator utan att man förstör den på något sätt?


Senast redigerad 20:35 - 17:e Maj 2010


Rile 16:39 - 16:e Maj 2010 | Post #2
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hacking




Nible 20:30 - 17:e Maj 2010 | Post #3
Medlem
Inlägg: 6


Skicka PM



Senast redigerad 20:30 - 17:e Maj 2010


Användarnamn 20:34 - 17:e Maj 2010 | Post #4
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
Absolut intressant läsning, men vad jag undrade var mer hur jag lär mig att "cracka" som det tydligen heter. Det kanske var det du ville visa mig(?). I så fall ska jag ändra rubrikenSmiley.

edit: ... Ifall det hade gåttSmiley


Senast redigerad 20:35 - 17:e Maj 2010


ozamosi 20:59 - 17:e Maj 2010 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Att lära sig hacka/cracka system är jätteenkelt.

  • Först behöver du lära dig hur du skriver större program.
  • Sedan behöver du lära dig hur du skriver säkra program.
  • Därefter är det bara en fråga om att ta andra program, och antingen läsa koden till dem, eller testa att kasta diverse inputdata på dem, och se om utvecklarna missat någon av alla de saker du vet att man ska göra, eftersom du vet hur man gör programmen säkra.

Föreläsningen jag hörde på senaste Chaos Congress (videoupptagning: http://events.ccc.de/congress/2009/Fahrplan/events/3596.en.html) om hur man hackar sig in i ett nätverk var bland det mest fantastiska jag hört.

Om du tror att det bara är att vifta lite med händerna och ramla in i ett system, så tror jag du sett för mycket på CSI - det gick på nittiotalet, sedan lärde man sig bygga mjukvara som inte var kass. Det kan gå att ta sig in på lite obskyra, värdelöst kodade webbsidor ganska så enkelt (hej, independence! :p), men det är ungefär allt.

Det låter inte som om du varken vill lära dig hacking eller cracking, utan bara vill bli en scriptkiddie.

-------------------------
Ljusblå



Användarnamn 08:31 - 18:e Maj 2010 | Post #6
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
Jo som jag skriver ovan så tycker jag att det verkar som ett roligt sätt att lära sig att programmera. Program som hjälper mig med att hacka är ju inge kul. Inge' o' skryta för sina polare med.

Vill absolut lära mig att hacka på riktigt.

Finns det några bra böcker inom området? Som kanske inte direkt handlar om hacking men om programmering i allmänhet, allmäna regler för programmering osv.


Senast redigerad 08:58 - 18:e Maj 2010


AngelHoof 11:32 - 20:e Maj 2010 | Post #7
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
Cracking är inte bara värdelöst och trakasserande, det är även straffbart, och man lär sig verkligen inget nyttigt.

Hacking däremot, är underbart och fascinerande - men det tar otroligt lång tid att lära sig. Gissa på 5-10 år av ditt liv, då 'kanske' du lär dig lite hacking.

Är du bra på problemlösning och algoritmer, så visst - go ahead of satsa på att lära dig ett par programmering språk.

Annars är det ett slöseri med tid.




Nible 22:02 - 20:e Maj 2010 | Post #8
Medlem
Inlägg: 6


Skicka PM
Edit: Sorry det är min dumma lillebrorsa som glömmer logga ut min när han ska svara. Ta bort det här inlägget och det ovan.


Senast redigerad 22:04 - 20:e Maj 2010


Användarnamn 22:06 - 20:e Maj 2010 | Post #9
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
    Citat av AngelHoof:
Cracking är inte bara värdelöst och trakasserande, det är även straffbart, och man lär sig verkligen inget nyttigt.

Hacking däremot, är underbart och fascinerande - men det tar otroligt lång tid att lära sig. Gissa på 5-10 år av ditt liv, då 'kanske' du lär dig lite hacking.

Är du bra på problemlösning och algoritmer, så visst - go ahead of satsa på att lära dig ett par programmering språk.

Annars är det ett slöseri med tid.

Jag ska fortfarande inte cracka på det sättet... Som jag redan har skrivit. Jag vill bara kunna det för att kunna det.
Och det är visst nyttigt information. Man lär sig språken på ett roligt sätt.




Azarlak 20:33 - 29:e December 2010 | Post #10
Medlem
Inlägg: 23


Skicka PM

OnT: Detta tycker jag också låter intressant, skulle inte ha något emot att testa säkerheten på datorer, nätverk, hemsidor osv. Det här går faktiskt att använda i lagliga jobb, så det är inte alls värdelöst som AngelHoof påstår. Och i detta syftet är det ju inte heller trakasserande och straffbart som ovan nämnda person påstår.

OT: Akta dig Ozamosi, om du förolämpar Independence kanske du blir av med titeln "administratör". =P



-------------------------





ozamosi 20:52 - 29:e December 2010 | Post #11
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM

Hade du sett sidans backuprutiner hade du vetat att det inte är frågan om något förolämpande…



-------------------------
Ljusblå



Azarlak 21:00 - 29:e December 2010 | Post #12
Medlem
Inlägg: 23


Skicka PM

Menar du att det är sant? För det skulle inte ändra på det faktum att det var en förolämpning.



-------------------------





CuSO4 17:12 - 28:e Februari 2011 | Post #13
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM

ett roligt och bra sätt att lära sig att hacka på är

http://www.hackthissite.org/

där får du olika uppdrag som du ska lösa det börjar enkelt och sen blir det svårare och svårare!!! Smiley






ab0rre 04:11 - 18:e Februari 2012 | Post #14
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM

Här finns det några guider på svenska Smiley

www.komplext.net






Sidor: 1

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Jag vill lära mig att hacka
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen