Forum: Vad för någon utbildning?

Forum huvudsida -> Övrigt -> Vad för någon utbildning?

Sidor: 1

Till botten

martin310 18:47 - 21:a Mars 2010 | Post #1
Medlem
Inlägg: 132


Skicka PM
Hej!

Nu när jag ändån är här kan jag ju fråga vilken utbildning man ska ta. Jag förstår att ni inte kan säga rätt av vilken men ni vet garanterat mer än jag!

Jag ska om snart bara ett år välja gymnasium och linje. Jag vet vad jag vill bli men jag vet inte vilken väg jag ska ta för att komma dit. Jag kan redan programmera. Men det finns många saker jag inte kan. Matte och sådant är ju jätte viktigt. T.e.x. varför jag ska använda atan2 iställe för atan eller vad tan, sin och cos gör och något trevligt användnings område för lerp, e.t.c. Har hört att ni har sagt att det är C++ på gymnasiet och Java på universitet. - Hatar Java. Det är kanske likt C# som jag älskar men har aldrig fått något att fungera där. Och nu längre orkar jag inte ens försöka. Mina föräldrar tycker att jag ska gå NA men då lär jag behöva lära mig Java sedan. hade tänkt gå till S.Y.O. men tror inte hon kan ge mig mera än telefonnummer. Så nu hoppas jag att ni vet.

-------------------------

Hjälp jorden med Granola, det är gratis och funkar på både Windows och Linux, och försämrar inte datorns prestandad!





tobeco 10:31 - 25:e Mars 2010 | Post #2
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
Vad vill du göra sen?
Vill du plugga vidare på Högskola/Universitet och jobba med en datainriktad bransch. Så finns det inget annat än natur och teknisk om de finns kvar idag, över 10 år sedan jag slutade på gymnasium så det har ändrats ett par ggr.
För en utbildning på Högskola/Universitet är ett måste för att få jobb som datainriktat jobb om du inte har väldig tur och är otroligt bra på att programmera.
Java är inte ett måste på Universitet, jag har läst på två universitet var av det ena hade nästan alla programmeringskurser i java och det andra kör 1 kurs i java och resten i c/c++ och c#. Sen finns det andra språk som är betydligt jobbigare än java. Lisp och haskell är två funktionella språk som är betydligt jobbigare att programmera i än java, enligt mig.
Sen är ju själva programmeringsspråket ganska ovässentligt när man programmerar, det är så mycket mer jobb runt omkring när man programmerar med projekthantering och sånt.
Hoppas detta ger något när det läsesSmiley

-------------------------
Less is more
Funktion framför designe!!!!!



martin310 19:06 - 25:e Mars 2010 | Post #3
Medlem
Inlägg: 132


Skicka PM
Tack för svaret.
Ska gå till SYO och fråga.

-------------------------

Hjälp jorden med Granola, det är gratis och funkar på både Windows och Linux, och försämrar inte datorns prestandad!





Phi 15:29 - 23:e April 2010 | Post #4
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Hejsan!

Det är inte lätt, jag hittadeen sida där man kan söka bland utbildningar utifrån intresseområden.

Här är en adress till sökresultat på Data och IT på olika program runt om i Sverige.

http://www.gymnasium.se/data_it___451__.html

Lycka till!




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Övrigt -> Vad för någon utbildning?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen