Forum: spela upp mp3-filer

Forum huvudsida -> Programmering -> spela upp mp3-filer

Sidor: 1

Till botten

johan_l 15:05 - 19:e Mars 2010 | Post #1
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Hej,

Var år och dar sen jag programmerade något, men jag har ett litet projekt jag skulle vilja göra där jag vill koppla in en dator med XP som MP3 spelare i bilen. Jag behöver då hitta nåt "skelett" som kan spela filer. Det jag vill komma åt är att själv kunna få ett interface så att jag kan läsa ut taggar samt välja vilka filer som ska spelas. Bäst vore att peka på ett bibliotek med MP3 så spelas alla i det biblioteket antingen i "namnordning" eller randomordning (givetvis kan man skriva den funktionen själv). Givetvis ska man kunna styra play / pause / hoppa till nästa/föregående låt, men mer behövs ej. Ska inte ha nån bildskärm kopplad. Kommer ha 3-4 st knappar och en display.

Jag vill altså koda så lite som möjligt. Jag misstänker att det finns massor av "färdig" kod att bygga på, men efter lite googlande så vet jag inte vad som kan vara bäst att utgå ifrån. Kanske någon har ett bra tips?

Har f.n. ingen miljö installerad, men tänker mig nog leta fram nån gammal microsoft c++/c##. Tror jag har det sen den tiden jag programmerade, är väl en 7-8 år sen sist... Men det som fanns då borde väl duga idag också?




FunkyChicken 23:06 - 19:e Mars 2010 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Annars kan du köpa en mp3-spelare...




johan_l 23:19 - 19:e Mars 2010 | Post #3
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Njae, projektet går ut på att koppla så rattknappar funkar och bilens display visar låtnamnen...

nördigt, ja, vet inte om jag orkar fullfölja heller... men hittar jag nåt bra att bygga på så kanske...

behövs bara ~3 CAN meddelanden för att lösa det och datorn i fråga har inbyggd CAN controller...




martin310 08:21 - 24:e Mars 2010 | Post #4
Medlem
Inlägg: 132


Skicka PM
Du kan ju använda FMOD för ljudet och i någon annan post här stod det om hur du får input från play/pause knappar på skrivbordet. Så då är det väl bara att simulera det med att bygga något tangentbord liknande!

-------------------------

Hjälp jorden med Granola, det är gratis och funkar på både Windows och Linux, och försämrar inte datorns prestandad!





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> spela upp mp3-filer
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen