Forum: Hälp om C++

Forum huvudsida -> Programmering -> Hälp om C++

Sidor: 1

Till botten

Nzein 15:24 - 30:e Maj 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 21


Skicka PM
Hej, jag försöker lära mig programmera med C++ och jag har fått problem med att få project.cpp funka när jag skriver

in #include <iostream>
int main() {}

får upp ett fel meddelande som ser ut så här "Error E2209 project1.cpp 1: Unable to open include file 'iostream'

har följt anvisngarna noga om att fp igång Komplikatorn men de kommer upp samma fel meddelande varje gång jag gjort om , vad kan vara fel ??

-------------------------
Ingen signatur!



ozamosi 15:38 - 30:e Maj 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Har du Borland-kompilatorn? Det låter som ett fel med att skriva var include-files:en ligger...

-------------------------
Ljusblå



Nzein 15:58 - 30:e Maj 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 21


Skicka PM
Ja det är borland jag använder.

-------------------------
Ingen signatur!



incoma 16:31 - 30:e Maj 2005 | Post #4
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
skriv ut hela koden så är det lättare att hjälpa dig! ifall den inte är hemlig vill säga :-p

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 17:47 - 30:e Maj 2005 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Det är helt klart konfigurationen av kompilatorn som är lite fel, kontrollera så att sökvägarna i konfigurationsfilerna är rätt. Du kanske lagt kompilatorn på D: men kopierat rakt av från exemplet där det står C: eller något liknande?

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Celeron 06:34 - 31:a Maj 2005 | Post #6
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Prova med en annan kompilator, men det ska inte stå "in" före #include <iostream>

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



Bredberg 18:43 - 31:a Maj 2005 | Post #7
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
Har samma problem som Nzein.
På slutet av andra delen när man ska köra make.bat filen dyker ett error upp.
"Error E2209 project1.ccp : Unable to open include file 'iostream'

min project1.ccp fil ser ut så här:
#include <iostream>
int main() {}

Skulle va trevligt att komma längre än till del 2 Smiley , bra guide för övrigt.

Om det skulle vara så att jag måste byta kompilator, har ni några rekomendationer?

-------------------------
Allt som står i fältet ovan är totalt befriat från upphovsrätt, intelligens och ofta mening. Däremot är texten sällan fri från stavfel.

Senast redigerad 20:56 - 31:a Maj 2005


ozamosi 21:40 - 31:a Maj 2005 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det är inget fel på borlands, även om MinGW (http://mingw.org/) är riktigt schysst.

Problemet ligger som sagt i att ni har konfigurerat kompilatorn fel. Det i sin tur beror på att code-rutorna på den här sidan buggar (buggade?), och alla snedsträck i filnamnet har försvunnit Smiley Jag tror ni kan lista ut själva vart backslashen ska vara. Lyckas ni så ska det fungera.

-------------------------
Ljusblå



Bredberg 22:07 - 31:a Maj 2005 | Post #9
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
Ok, tack för svaret (kryptiskt värre Smiley)
så om jag fattat det rätt så ska det läggas till backslash överallt? ex:
"BorlandBCC55Bin" blir: "Borland\BCC55\Bin"

*slå mig om jag har fel*

-------------------------
Allt som står i fältet ovan är totalt befriat från upphovsrätt, intelligens och ofta mening. Däremot är texten sällan fri från stavfel.

Senast redigerad 22:08 - 31:a Maj 2005


Independence 22:15 - 31:a Maj 2005 | Post #10
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Fixade backslashs nu, det blir nog lite enklare att följa intsruktionerna nu Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Nzein 22:27 - 31:a Maj 2005 | Post #11
Medlem
Inlägg: 21


Skicka PM
Ska man skriva så här i bcc32.cfg??

Ska de verklingen va "-" först? ??

-I"c:BorlandBcc55include"

-L"c:BorlandBcc55lib"



-------------------------
Ingen signatur!



Independence 23:01 - 31:a Maj 2005 | Post #12
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Nzein: Det ska vara backslash mellan de olika katalogerna, såhär:
-I"c:\Borland\Bcc55\include"
-L"c:\Borland\Bcc55\lib"

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Nzein 23:14 - 31:a Maj 2005 | Post #13
Medlem
Inlägg: 21


Skicka PM
okej hehe man hade nog kommit på det själv om man hade haft dator ett par år till bakåt i tiden när dos fanns Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



Nzein 19:27 - 1:a Juni 2005 | Post #14
Medlem
Inlägg: 21


Skicka PM
Tack för hjälpen. De ju ju som de skull nu när man skrev "\" Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



xevz 05:07 - 29:e Juni 2005 | Post #15
Medlem
Inlägg: 35


Skicka PM
Citat av ozamosi:
Det är inget fel på borlands, även om MinGW (http://mingw.org/) är riktigt schysst.

Problemet ligger som sagt i att ni har konfigurerat kompilatorn fel. Det i sin tur beror på att code-rutorna på den här sidan buggar (buggade?), och alla snedsträck i filnamnet har försvunnit Smiley Jag tror ni kan lista ut själva vart backslashen ska vara. Lyckas ni så ska det fungera.

Klart den är schysst, det är ju GCC. Smiley

-------------------------
Svorak + TypeMatrix Ez-Reach 2030 = GULD!



orrefan 21:06 - 2:a Juli 2005 | Post #16
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
http://lundqvist.etanet.se/orre/blinkenlights.JPG
Bilden talar för sig själv. Jag har gjort EXAKT efter guiden (tycker jag), men endå funkar det inte. Förstår inte ett skvatt, så jag behöver hjälp med att få igång det här.

-------------------------
Ingen signatur!



tobbez 21:51 - 2:a Juli 2005 | Post #17
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
jag gissar att felet kan vara att du är på fel ställe när du försöker kompilera. projekt.cpp ligger väl inte i C:\Borland\BCC55\Bin ? i så fall måste du lägga till sökvägen till projekt1.cpp innan, tex:
bcc32 c:\programering\projekt1\projekt1
eller vilken mapp din projekt1.cpp-fil ligger i




orrefan 23:05 - 2:a Juli 2005 | Post #18
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
Tack tobbez för tipset, men det hjälper inte. ccp filen ligger i bin mappen.

Men det här är oerhörd D...LIGT av independence att göra en guide där inte änns instalations avsnittet funkar!
Nu har jag gjort om "Sida 2" utav newbie guiden på 3 olika datorer, men ingen av dom funkar!

Ett råd till Independence: Gör om sida 2 om du vill att folk ska kunna lära sig utav de andra 16 sidorna, och inte fasna precis i början!

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 23:12 - 2:a Juli 2005


Independence 23:22 - 2:a Juli 2005 | Post #19
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag är lite nyfiken på hur du lyckedes med detta steg när du inte har filen i den mappen:
Gå till C:\Borland\BCC55\Bin och dubbelklicka på filen project1.cpp, nu kommer det troligen upp en ruta som frågar vilket program du vill använda för att öppna filen, välj då anteckningar (eng. notepad) och kryssa i rutan "Använda alltid det här programmet för att öppna filer av den här typen". Gör det inte det så får du högerklicka och gå in i menyn "-ppna med..." och välja rätt program.


Problemet ligger väl hur som helst i att det inte i guiden står i vilken mapp du ska spara project1.cpp i när du skapat dokumentet i notepad. Ursäktar så mycket för det.

Har du något emot mina instruktioner kan du försöka här istället: http://community.borland.com/article/0,1410,21205,00.html

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!



Senast redigerad 23:23 - 2:a Juli 2005


orrefan 00:06 - 3:e Juli 2005 | Post #20
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
Gå till C:\Borland\BCC55\Bin och dubbelklicka på filen project1.cpp....

Jasså står det inte vart den ska ligga?
Skulle du kunna berätta vart man ska lägga ccp filen då?

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 16:25 - 3:e Juli 2005 | Post #21
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag har nu själv testat att gå igenom guiden igen, och jag har inte stött på några problem. Jag kopierade alla texter rakt av och sparade dem med angivna filnamn alla i mappen C:\Borland\BCC55\Bin. Det gick finfint att köra make.bat och det skapades en project1.exe precis som väntat. Jag kan fortfarande inte se en annan lösning än att du sparat en fil i fel katalog. Vill du kan du annars testa en annan kompilator, MinGW som jag tror tipsats om förut i den här tråden är ju en trevlig en t ex.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 17:56 - 3:e Juli 2005 | Post #22
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Nu kanske inte jag ska uttala mig, men jag tycker att felmeddelandet "Could not find file 'project1.cpp'" talar för sig självt...

Ett ganska galet förslag är att testa att ge kompilatorn rätt sökväg till filen, istället för fel.

Jag måste säga att det är "oerhörd D...LIGT" att trotts att tobbez har förklarat varför det blir fel (det han säger är rätt, tro mig) så hackar du på stackars independence.

-------------------------
Ljusblå



orrefan 22:41 - 3:e Juli 2005 | Post #23
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
Jag har fixat nån kompilator som heter Minimalist GNU (instalationsfilen heter MinGW 4.1).
Ska man göra precis som i guiden nu och inte skriva i något specielt för att det är MinGW?

-edit
Jag ändrade i koden så att det blev rätt katalog (C:\MinGW), men jag har fortfarande samma fel som på Borland. Det ända jag gör är att kopiera och klistra in. Jag kan ju inte göra så mycket fel tycker jag. Det enda jag tvekar på vad det ska stå i project.ccp. Ska det stå:

#include <iostream>
int main() {}

eller

1.
2. #include <iostream>
3. int main() {}
4.

som det står i guiden?

-edit 2
det står inte tydligt vart project1.ccp ska ligga. Vart ska den ligga? Jag har den i Bin mappen.

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 22:52 - 3:e Juli 2005


Independence 23:48 - 3:e Juli 2005 | Post #24
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Mitt råd till dig är att lägga av med programmeringen ett tag och komma tillbaka när du har lite vett i huvudet. För att programmera krävs en viss del förståelse och erfarenhet utav datorer, något som du bevisligen saknar.
Som du borde förstått vid det här lagat så är guiden du läser en guide i C++, inte en guide i att få en kompilator att fungera.
Att få igång en kompilator kan anses lite som ett test om man är redo för programmering, jag har dock testat en lite annorlunda variant och varit snäll och lagt till enkla instruktionen för hur man får igång en kompilator i guiden så att vem som helst ska kunna programmera. Kan man inte ens följa dessa enkla anvisningar så är man verkligen inte redo.
Kom tillbaka om ett år eller två! Postar du mer dumma svar ser jag ingen annan lösning än att bannlysa och låsa tråden (tråden som förövrigt skulle ha handlat om ett annat problem, men som du tagit över av någon anledning).

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Hetzz 04:33 - 5:e Juli 2005 | Post #25
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
finner inga ord...

-------------------------





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Hälp om C++
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen