Forum: XNA Debuggning

Forum huvudsida -> Programmering -> XNA Debuggning

Sidor: 1

Till botten

martin310 15:31 - 20:e Februari 2010 | Post #1
Medlem
Inlägg: 132


Skicka PM
Jag har ett spel som funkar bra på min dator, men när jag testar det på någon annan dator så krashar det!
Jag har testa att debugga det med WinDbg men det visade sig att den bara var för dos applikationer.
Så jag vet inte om det finns något annat sätt att debugga eller måste jag ladda ner VSE 2008 C# med XNA?

-------------------------

Hjälp jorden med Granola, det är gratis och funkar på både Windows och Linux, och försämrar inte datorns prestandad!





tobeco 20:44 - 20:e Februari 2010 | Post #2
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
När craschar det?
Man måste installera xna biblioteket på den datorn som det ska spelas på om jag minns rätt, eller inte, men det kanske du har koll på.
Höll på med xna i höstas, men vi satte nog inte upp systemet på en maskin som inte hade utvecklingsmiljön installerad. Men jag har för mig att XNA måste installeras då det är till xbox i grunden.


-------------------------
Less is more
Funktion framför designe!!!!!

Senast redigerad 20:53 - 20:e Februari 2010


martin310 10:49 - 21:a Februari 2010 | Post #3
Medlem
Inlägg: 132


Skicka PM
Den krashar när jag försöker ladda olika XML filer och använda det till min heightmap. Jag kör på dator och XNA Redist 3.1 ska vara installerat eftersom alla menyer ock så funkar tills heightmapen ska laddas.

-------------------------

Hjälp jorden med Granola, det är gratis och funkar på både Windows och Linux, och försämrar inte datorns prestandad!





tobeco 16:34 - 21:a Februari 2010 | Post #4
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
Hm, är du hundra på att xml-filerna är korrekta, eller att parsern är korrekt, det brukar få program att krascha rätt så bra. Det har jag själv råkat ut för ett par ggr.
Annars får du nog installera VS och xna och debugga och köra en massa try och catch så du hittar felet.

-------------------------
Less is more
Funktion framför designe!!!!!



martin310 17:59 - 21:a Februari 2010 | Post #5
Medlem
Inlägg: 132


Skicka PM
Så här ser filen ut:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<map>
<file src="Heightmap/medium2" />
<settings>
<water height="5" windX="0.1" windZ="-1" windForce="0.0003" waveLenght="0.1" waveHeight="0.3" />
<world scale="10" ambient="0.4" lightDirX="-0.5" lightDirY="-1" lightDirZ="-0.5" />
</settings>
</map>


Jag använder XmlTextReader.
Det funkar bra med "mission-filerna".

-------------------------

Hjälp jorden med Granola, det är gratis och funkar på både Windows och Linux, och försämrar inte datorns prestandad!



Senast redigerad 18:01 - 21:a Februari 2010


martin310 19:36 - 21:a Februari 2010 | Post #6
Medlem
Inlägg: 132


Skicka PM
Jag laddade ner VC#E med XNA nyss, och hittade vart felet var:
Valiga Convertern funkar inte med strängar från Xml, XmlConvert funkar fint!

-------------------------

Hjälp jorden med Granola, det är gratis och funkar på både Windows och Linux, och försämrar inte datorns prestandad!





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> XNA Debuggning
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen