Forum: Programmerare?

Forum huvudsida -> Övrigt -> Programmerare?

Sidor: 1

Till botten

lobgo 00:24 - 14:e Februari 2010 | Post #1
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Tja!
Jag går 3dje året på gymnasiet. Natur med profilen Matte, data och fysik. Jag går just nu kursen programmering b och vi lär oss java även om kursen går sjuuukt sakta framåt... Jag tycker det är riktigt kul med programmering. Det här med att skapa något på ett smart sätt och att lösa problem. Jag tycker att det är riktigt kreativt och matten gillar jag också. Jag har ingen tidigare erfarenhet av programering. Möjligen lite (!) html men det är väll inte ens ett programmeringsspråk egentligen? För att komma till saken funderar jag på att läsa mer programmering på högskolan.

1. Är det för sent för mig att bli programmerare?
2. Vad finns det för alternativa typer av utbildningar?
3. Vad är viktigast för mig att lära mig nu innan för att få en ok start?
4. Hur är eran "programmerings historia"?
5. Vad krävs av en programmerare?
6. Hur kan en valig arbetsdag se ut?
7. Vad är en normal lön för en programmerare?

Jag förstår att det kan se olika ut för olika jobb och att mina chanser kanske beror mycket på min egen vilja. Det är bara det att ibland tänker jag att de där kidsen som programmerat sen dom lärde sig gå (sort of) kommer ha ett sjuuukt försprång...

Som tur är har jag matten... Ma a,b,c,d,e,diskret,samt nån flummig universitetskurs... MVG ;D




martin310 08:52 - 14:e Februari 2010 | Post #2
Medlem
Inlägg: 132


Skicka PM
Har aldrig gått på någon högskola (än) men kan nog svara någorlunda vettigt på första frågan:
Jag tror inte det kan bli "för sent" att bli programmerare.

-------------------------

Hjälp jorden med Granola, det är gratis och funkar på både Windows och Linux, och försämrar inte datorns prestandad!





ozamosi 21:05 - 14:e Februari 2010 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av lobgo:
1. Är det för sent för mig att bli programmerare?

Det är aldrig för sent att bli programmerare. Det viktiga är bara att man förstår sig på programmeringens byggblock, och hur man kan bryta ner större problem till problem som går att lösa med dessa. Ju mer erfarenhet man har, desto bättre blir man på det, men att få erfarenhet är ju bara en fråga om tidSmiley

Tycker du att det går slött gissar jag på att du faktiskt förstår det, så bara koda på.
2. Vad finns det för alternativa typer av utbildningar?

Väldigt många. Vad vill du göra?Smiley

Det finns många utbildningar, som exempelvis kognitionsvetare ("användargränssnittsdesigners") eller systemvetare, där man inte alltid Måste ha mycket till programmeringskurser, men där många skolor erbjuder hybrider, där man lär sig att inte bara säga till programmerare vad de ska göra, utan även att faktiskt göra det.

Sedan finns software engineering-utbildningar, som är väldigt praktiskt inriktade. Förutom programmering får man ofta lite testning eller projekthantering — saker man faktiskt behöver som programmerare.

Den så att säga klassiska programmerarutbildningen är datavetenskap. Den brukar ge lite solidare teoretisk bakgrund, med lite mer kurser i exempelvis matte och saker som flertrådade program. Det är något av en filosofisk skillnad mellan software engineering och datavetenskap, där en software engineering-student ska lära sig att konstruera program, skitsamma hur de fungerar bara de gör det, och en datavetare ska lära sig att förstå sig på vetenskapen programmering, utan att nödvändigtvis kunna tillämpa kunskapen. Du kan dock ofta läsa ungefär samma saker i båda utbildningarna.

Om man är mer intresserad av hårdvara kan man ge sig på datateknik, som ger en mer teoretiska kunskaper om hur datorn fungerar på låg nivå. Tanken är att man ska förstå både vad nissarna som löder ihop hårdvaran säger, och vad datavetarna/software engineerarna säger.

Du kan till och med läsa saker som teknisk fysik eller elektroteknik, som inte nödvändigtvis tvingar dig att programmera heller, men som i praktiken ofta innehåller programmering för att konstruera experiment eller sådant.

Sedan har det på senare år växt upp spelutvecklarutbildningar likt ogräs på alla Sveriges högskolor. Det är väl någonstans kring software engineering/datavetenskap, fast med kurser i grafik, shaderprogrammering, och sådant. I alla fall där jag läser så har spelprogrammerarna ganska många projekt med folk som speldesigners, spelgrafiker och spelljudare. Notera att även om det är kul att få sitta i några veckor och skriva ett spel, så blir det mindre kul när man har ett gäng speldesigners som chefar över en, som inte kan något om programmering, och förväntar sig att man ska slänga ihop World of Warcraft, fast bättre, på sisådär 5 veckorSmiley Min uppfattning är dessutom att ingen som läser spelprogrammering faktiskt jobbar med att programmera spel efteråt.

Jag har själv läst lite datateknik, lite software engineering-aktigt hybridtjafs, och nu läser jag datavetenskap, som jag faktiskt har tänkt ta ut en examen iSmiley

Notera att skillnaden mellan utbildningarna ofta är mindre än skillnaden mellan skolorna: äldre, mer prestigefulla universitet har ofta mer teori och högre krav, och mindre högskolor som desperat behöver elever tävlar i att lyckas hitta på så flummiga utbildningar de kan. Å andra sidan är det de mindre högskolorna skiter i ofta sådant som många arbetsgivare inte bryr sig så mycket om ändå. Notera även att mindre högskolor ofta hittar på heltokiga hybrider mellan allt möjligt av ovanstående, så vill du läsa lite av varje går det ofta. Och slutligen kan du ofta plocka bland alla kurser som erbjuds i Sverige lite som du vill till din examen.

3. Vad är viktigast för mig att lära mig nu innan för att få en ok start?

Många universitet i Sverige börjar med något obskyrt funktionellt programmeringsspråk. Det finns två coola funktioner med det: dels visar det tydligare än exempelvis java att man när man programmerar faktiskt kan använda matte-tänket som man övat på sedan man lärde sig gå. Dels är det (nästan) ingen som har suttit och skrivit Lisp eller ML på egen hand sedan innan, så då får de som kodat sedan de lärde sig läsa, och de som aldrig skrivit en rad kod, en ungefär jämn start.

Jag vet inte hur det är på mindre högskolor i allmänhet — jag läser på en liten högskola, och vi börjar med en C++-kurs, som är vansinnigt jobbig om man aldrig programmerat något sedan tidigare, men Java är likt nog C++ för att gymnasie-java-programmering nog borde kunna underlätta.

Jag är fortfarande inte övertygad om att man lär sig programmera på en högskoleutbildning — de flesta kurserna är mest torrsim. Mitt råd är därför att komplettera genom att skriva kod, så mycket du kan. Både egna projekt, och projekt tillsammans med andra. Utfallet blir inte alltid bra, men det är erfarenheten som är det viktiga. Dels så lär du dig att programmera, vilket kan vara lämpligt att kunna när du får ett programmeringsjobb, och dels blir utbildningen inte bara en fråga om att plugga in fakta, utan du förstår även hur det du pluggar in används i verkligheten.

4. Hur är eran "programmerings historia"?

Om vi pratar om kod jag skrivit frivilligt (och inte hemskheter jag tvingats göra för kurser).

Jag började skriva assembly i högstadiet, så… 7-9 år sedan eller så. Det var hemskt att börja med. Sedan lullade jag runt lite i C/C++, innan jag blev förälskad i Python, eftersom det faktiskt var begripligt.

Jag har mest hållit mig till det fram tills ungefär ett år sedan, då jag så att säga återupptäckte C. Jag har också skrivit lite i Vala.

5. Vad krävs av en programmerare?

Det beror lite på vad du jobbar som: se ovanstående beskrivning av olika utbildningar, som så att säga fyller ut ett "spektrum" av olika programmerarroller, från mer användarinriktat, till mer hårdvaruinriktat.

Olika jobb kan dessutom ge dig olika mycket kreativ frihet, relativt att bara implementera en färdig design.

6. Hur kan en vanlig arbetsdag se ut?
7. Vad är en normal lön för en programmerare?

Det får du fråga någon som pluggat klartSmiley

-------------------------
Ljusblå



tobeco 21:58 - 14:e Februari 2010 | Post #4
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
Tja tänkte svara på frågorna, är nästan klar med min magisterexamen i datateknik. (Magister är en akademisk titel typ Master 1 årig eller nästan civilingenjör och inte lärare)

1. Är det för sent för mig att bli programmerare?
Det är inte försent på långa vägar, gick inte du på gymnasiet? Herre gud, ditt liv har ju inte ens börjat även om man tycker det.
Själv är man snart 30 så man har hunnit med en del och träffat lärare och annat kunnigt datafolk. En doktorand sa att han lärde sig programmera när han var färdig civ. ingenjör och började doktorera. En kille som var och prata om google och jobbar där på kontoret som utvecklare var utbildad automationsingenjör. Sen har jag träffat sjuka människor som kan programmera vad som helst sedan födseln.

2. Vad finns det för alternativa typer av utbildningar?
Massor som ozamosi sa, beroende på vad du vill bli. Mattematiker och fysiker håller också på mycket med programmering när de kör sina beräkningar i matlab eller något annat program. Så du behöver inte bara bli dataingenjör för att programmera om du känner att projekthantering inte är din grej.

3. Vad är viktigast för mig att lära mig nu innan för att få en ok start?
Första året brukar mest vara baskunskap uppgradering med matte och någon grundprogrammeringskurs. Så repetera matten ordentligt och programmera och försök att byta språk och se likheter och testa.

4. Hur är eran "programmerings historia"?
Började programmera på min C64 på 80-talet. Dock inget seriöst, har gjort en del pascal, gick en kurs i det på gymnasiet och en c++ kurs. Sen har jag pluggat kurser på univ i c, c++, c#, java, ruby, python, haskell och assembler.
Jag kan väl säga att det är nu de senaste åren som jag verkligen har lärt mig att programmera. Det är mer eller mindre sömnlöst att gå mellan olika språk.
Python är väl det enklaste språket att komma igång med och väldigt snabbt att göra enkla saker i. C är väl en liten favorit då jag gillar inbyggda system och microprocessorer

5. Vad krävs av en programmerare?
Mer än bara programmeringskunskaper, idag går det mer ut på att kunna hantera projekt och sköta sånt bra än ren programmering. Ren programmering köper man i regel in ifrån indien.

6. Hur kan en valig arbetsdag se ut?
En projektledare inom it var och föreläste och sa att en anställd programmerare skrev i snitt 3 rader kod per dag på ett projekt han hade haft hand om. Resten är projekthantering och dokumentation.

7. Vad är en normal lön för en programmerare?
Dataingenjörer ligger någonstans runt 20-25000 och uppåt skulle jag tro. Har en vän som ligger på 30000 i månaden efter ca 5 år jobb och jobbar som utvecklare på ett universitet, så det är ju sämre än i privata sektorn.

Hoppas det fyllde på svaren som ozamosi gav.

-------------------------
Less is more
Funktion framför designe!!!!!



lobgo 23:11 - 15:e Februari 2010 | Post #5
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Wow, vilka grymt bra svarSmiley. Tack så jättemycket!
Jag vet inte riktigt vad jag vill men att få programmeringsjobb med åtminstone viss frihet eller att jobba med olika projekt låter kul. Men vad kan ett sånt projekt handla om? Eller vad är vanligast? Har några kompisar som har tänkt göra lite Iphoneapps, det är väll en typ av projekt. Software engineering-utbildning låter inte så tokigtSmiley. Har man olika projekt man jobbar med i utbildningen då också? Jag har sett att dom lägger upp det så på flera spelprogrammeringsutbildningar ivf. Nått större projekt per år eller så. Datavetenskap eller nån spelprogrammeringsutbildning skulle också fungera. Jag får fundera vidare, programmera mera och kolla runt och fråga frågor antar jag. Ett övervägande alternativ för mig just nu är att jag jobbar ett år(om jag får jobb), samtidigt som jag kanske går nån enstaka kurs eller så. Funderar också på att gå bibelskola en termin. Skriver ett schackprogram i java nu btw ^^. Riktigt roligtSmiley




Phi 16:03 - 18:e Maj 2010 | Post #6
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Hittade en del utbildningar här Smiley

http://www.studentum.se/__programmering___.html




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Övrigt -> Programmerare?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen