Forum: OOP, klasser, objekt

Forum huvudsida -> Programmering -> OOP, klasser, objekt

Sidor: 1

Till botten

mrscrissy 20:28 - 29:e December 2009 | Post #1
Medlem
Inlägg: 20


Skicka PM
Hej!

Har en fråga om OOP, hur är det jag ska tänka för att förstå hur det fungerar.

Låt oss säga att ett vi har klasserna Kund, Affär och Artiklar, hur ska jag tänka nu när jag implementerar koden, ska t ex en collection med Kunder, alla CRUD metoder för kunden, ligga i Artiklar, och viceversa dvs.detsamma för Artiklar som då ligger i klassen kund. ELLER ska allt detta tillsammans, både Kund och Artiklar ligga i klassen Affär?

En kund måste gå via affären för att handla artiklar, är det alltså då allt ska gå via klassen Affär, eller hur tänker jag rätt OO ?

Detta var bara ett exempel, förklara hur ni vill, men inte bara ett svar, utan varför det är så, vart jag ska utgå från då jag tänker OO så att jag gör rätt.

Tack alla som svarar!

//Crissy




Olivierko 00:34 - 31:a December 2009 | Post #2
Medlem
Inlägg: 11


Skicka PM
Nu är jag väldigt ny till programmering i sig, men om jag förstår det rätt så är mitt tänk såhär:

Låt oss säga att du använder dig av en struktur och deklarerar den tillgänglig för hela programmet, en struktur kan ju hålla alla möjliga värden, exempel en sträng, array, int etc.

struct temp
{
std::string str1;
std::string str2;
char storename[20];
char customername[20];
double price1;
double price2;
float volume1;
float volume2;
...
};

temp user1 = {"String1","String2","Konsum", "Kongo Mongo", 19.99,23.00,1.23,3.43};

temp user2 =
...

Fast i ditt fall blir det väl enklare att använda flera strukturer. Fördelen är ju att de samlar olika typer av information i samma funktion.

Notera dock att alla kompilatorer stödjer inte att införa en sträng in i en struktur, eller det är vad jag har läst iaf.
Dessutom behöver inte 'std' taggen vara med om strukturen är deklarerad namespace.

Vet inte om detta var till någon hjälp, jag kanske inte har förstått mig på vad du menarSmiley



Senast redigerad 00:59 - 31:a December 2009


Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> OOP, klasser, objekt
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen