Forum: .NET med C# , JAVA eller C++?

Forum huvudsida -> Programmering -> .NET med C# , JAVA eller C++?

Sidor: 1

Till botten

mrscrissy 09:21 - 19:e Juni 2009 | Post #1
Medlem
Inlägg: 20


Skicka PM
Vilket av dessa språk/områden är lättast resp.svårast att hantera? Roligast? (Om man kan utrycka sig så...)

Hur ser markanden ut för språken, vilket dominerarar?

Utbildning, vad bör man satsa på att studera?


Tack på förhand!




FunkyChicken 16:12 - 20:e Juni 2009 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
C#




mrscrissy 16:37 - 20:e Juni 2009 | Post #3
Medlem
Inlägg: 20


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
C#

ok, men varför just C#, kan du motivera?
,,r inte Java stort också?




martin310 17:08 - 20:e Juni 2009 | Post #4
Medlem
Inlägg: 132


Skicka PM
Gymnasium: C++
Universitet: JAVA

Har jag hört.

C++är ju dominerande inom spelindustrin.

-------------------------

Hjälp jorden med Granola, det är gratis och funkar på både Windows och Linux, och försämrar inte datorns prestandad!





ozamosi 23:22 - 20:e Juni 2009 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det brukar sägas att man alltid ska skriva allting tre gånger.

Första gången man skriver det, blir resultatet något slags fulhack: när man skriver de underliggande API:erna har man inte tillräckligt förstått hur de ska användas, och resultatet blir grötigt.

Andra gången man skriver det, har man lärt sig av sina misstag: man tar i från tårna, och gör allting maximalt flexibelt och dynamiskt EUR" så mycket att man upptäcker att man spenderar mest tid med att skriva kod som inte gör någonting, utan bara anpassar de superflexibla underkomponenterna till den enda praktiska applikationen man har.

Tredje gången börjar man få grepp om hur mycket flexibilitet man behöver var, och kan därför få till ett acceptabelt mellanting.

Jag brukar roa mig med att se dessa tre stora objektorienterade språk som ett exempel på detta: världen hoppade på Strostrups C-hack, men det är omöjligt att spendera mer än en mycket kort stund vid C++ innan man blir galen på allt pill. Världen hoppade därför på Java, som var helt fritt från procedurella lågnivådetaljer: java är byggt av lager på lager på lager på lager av klasser, vilket även det snart driver programmeraren till vansinne på sitt eget sätt.

Och nu är världen på väg mot C#, som är något av ett lagomalternativ, och som enligt min erfarenhet har överlägset lägst frekvens av "de som designade det här språket förtjänar att dö"-moment av de tre.

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 23:29 - 20:e Juni 2009


mrscrissy 10:22 - 21:a Juni 2009 | Post #6
Medlem
Inlägg: 20


Skicka PM
senast ovan inlägg var mycket bra skrivet, proffsigt snarare och mycket snyggt formulerat!

Tack för ett mycket bra svar och motivering!

Jag har bara nosat på C++ , java och nu C# som jag tycker bäst om, just för sin användarvänlighet(överskådligare än C++).
C# är också effektivare - jag kommer snabbare framåt!

Men jag ville höra vad Ni erfarna duktiga programmerare anser, jag visste inte om det bara var en "smekmånad" av välbefinnande jag känner när jag ger mig in i C#. Skönt att höra att det förmodligen kommer kvarstå.




FunkyChicken 12:16 - 21:a Juni 2009 | Post #7
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
C++ ger mer detaljerad kontroll då programmeraren kan härja runt i minnet lite som han vill. Det gör att det finns en del möjligeheter med C++ som saknas i C# och Java och det finns en del områden där det mer eller mindre uteslutanede är C++ som gäller (lågnivå systemprogrammering, stora spel, etc). Det är bra att kunna om man vill vara en all-round programmerare, precis som man ska ha sina sorteringsalgorithmer och diverse matematik i bakhuvudet, även om det sällan kommmer till användning. (Själv har jag ett tillfälligt jobb som C# programmerare men åkte ändå på att debugga gammal C++). Det är fortfarande ett de-facto standard språk nästan överallt.

C# och Java är enklare, går snabbare att skriva och underhålla och ger mer bugfria program. Skillnaden mellan C# och Java är att C# är bra och Java går att köra på mobiltelefoner.

Med C# 3 och 4 kom(mer) en hel del häftiga utökningar till C# som gör det till ett rätt avancerat och kraftfullt språk men det är nog värt att lära sig grunderna innan man fördjupar sig i det.




mrscrissy 18:34 - 21:a Juni 2009 | Post #8
Medlem
Inlägg: 20


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
Skillnaden mellan C# och Java är att C# är bra och Java går att köra på mobiltelefoner.


Tack för bra svar , igen Smiley
Vad menar du med ovan citat? Skillnaden är att C# är "bra"....är java dåligt då eller vad menar du, jag förstår inte riktigt...

Vad är bättre, att helt fokusera på tex java eller C# eller satsa på en utbildning som är bred? ,,r det inte bra att blir grym på ett språk istället för medel på flera?
Hur stor fördjupning krävs?

Tack för alla svar!




Sabbath 21:39 - 22:a Juni 2009 | Post #9
Medlem
Inlägg: 26


Skicka PM
Huvudsyftet när Java utvecklades låg bland annat på att få det att köra på så många plattformar som möjligt. Sun tog då fram en "special version" av Java som används till bland annat mobiltelefoner. Fördelen är då att du skrivet programmet en gång och sen kör den på vilken mobil som helst (antagande att den har stöd för Java). Innan hade Java också vissa problem med prestanda men med dagens datorer märks det inte (även om kod skriven i C/C++ är mycket mer optimiserbar).

-------------------------
(double)42/Math.pi==13,37



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> .NET med C# , JAVA eller C++?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen