Forum: Programmeringspråk till en 10 åring ?

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Programmeringspråk till en 10 åring ?

Sidor: 1 2

Till botten

HärJ 19:06 - 20:e April 2009 | Post #26
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM


-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



sepok 15:19 - 31:a Augusti 2009 | Post #27
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM
    Citat av HärJ:
Funktionsbaserat är tusen gånger trevligare än objektorientering, om du frågar mig.
Men smaken är som baken och jag är nog villig att erkänna att man inte får många jobb om man tycker som jag :/

*slap*
nej, det får man inte Smiley

Jag tycker att:
Din son inte ska börja programmera alls ifall det är du som vill att han ska göra det, gör honom intresserad för programmering lite sådär smått manipulerande förstSmiley

Iallafall:
Python ser snyggt ut, är objektsorienterat och jag vet att det finns en bok som är anpassad så att barn och icke-programmerare ska förstå den men den är dock på engelska.

Har för mig att den heter Hello World och med tanke på namnet så kommer googlandet för den boken ta ett tag.




jla 10:25 - 25:e Oktober 2009 | Post #28
Medlem
Inlägg: 18


Skicka PM
Jag är en 12åring som programmerat i ungefär ett år. Jag programmerar i C++ och det tycker jag är bra. Om han kan engelska finns det också mycket tutorials på youtube. Så kärde jag mig innan jag hittade blinkenlights. :-)




f76slask 17:12 - 13:e Januari 2010 | Post #29
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Hej! Mitt först inlägg här:

Började själv programmera lite när jag var runt 11 när jag fick en c64 av farsan på posten. Han bodde inte här i Sverige till en början. Jag fick bara datorn, kassettspelaren och manualen för programmering till en början. Den vanliga manualen kom flera månader senare. Så det enda jag fick till var att göra små meningslösa program - visste inte ens att man kunde spela spel på datorn före långt senare. Hehe.


För att komma till en mer relevant punkt så tyckte jag det häftigaste var att man kunde interagera med programmen som jag skrev och att programmen kunde utföra små uppgifter. Så att det gick o leka med och att resultatet av programmeringen var synligt var ju det som gjorde det hela kul. Command line eller vad man ska kalla skräpet på c64 var det sätt man interagerade med datorer på den tiden. Idag är det ju GUI och webben som är dom primära interaktionsmetoderna.

För att komma till slutkläm: Jag tror att ett språk som kan användas för web-relevant programmering och samtigt för att bygga GUI program skulle vara det bästa.




Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Programmeringspråk till en 10 åring ?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen