Forum huvudsida -> Programmering -> c++ problem
Sidor: 1
foop | 23:34 - 13:e Januari 2009 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 1 Skicka PM |
Hej. Tänkte försöka lära mig c++ och har precis börjat nybörjarguiden här på sidan men har stött på ett problem. Jag har skrivit in koden #include<iostream> using std::cout; int main() { int ett_tal; ett_tal = 12; cout << ett_tal; return 0; } och det funkar men Dos rutan försvinner direkt innan man hinner se vad som står i den. Det stod tidigare i guiden att man kunde lägga till cin.get(); precis innan return 0; Men det blir något fel när jag gör så. Hur ska jag göra? |
Dread | 09:38 - 14:e Januari 2009 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 135 Skicka PM |
lägg till using std::cin; längst upp under/över using std::cout; så funkar cin.get(); alternativt kan du skriva system("PAUSE"); istället. (om du använder windows iaf) ------------------------- c++ |
FrozenSnake | 16:06 - 14:e Januari 2009 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 26 Skicka PM |
#2 Man kan lägga using std::cin inuti funktionen man vill använda cin i också så man behöver inte göra den global. Båda dessa funkar:
Annars kan du även använda using namespace std;.
Att använda system("PAUSE"); är inget bra val eftersom det är ett systemanrop som anropar pause.exe vilket inte skulle fungera så bra i t.ex. linux. Använd istället cin.get(); eller skapa en egen funktion denna t.ex.
Hmm... verkar som <backslash>n blir fetstil så de boldade (tjocka) n:en i void pause skall vara <backslash>n inte enbart n. <backslash> = alt + ? (knappen till höger om 0) Kanske något blinkenlights utvecklare kan fixa? |
Tesuki | 20:35 - 15:e Januari 2009 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 122 Skicka PM |
eller gör rätt... starta programet från DOS istället som det borde göras. jag tycker mig fått en dejavu nu... har jag inte sett denna tråd förut... |
tobbez | 00:35 - 16:e Januari 2009 | Post #5 | |
Medlem Inlägg: 364 Skicka PM |
Jodå. Rätt sätt är att hänvisa till den här tråden. (Som man för övrigt bör ha läst när man postar en ny tråd.) |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> c++ problem
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-22 09:02
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.