Forum: Vikten av lagar

Forum huvudsida -> Politik -> Vikten av lagar

Sidor: 1

Till botten

Quiverra 23:56 - 7:e Oktober 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 11


Skicka PM
"Dura lex sed lex"
Lagen är sträng, men det är lagen


Hur viktiga tycker ni att lagar är? Ska de följas endast om man själv godtar dem eller ska de följas vilket som? Om en lag som skapades innan jag existerade tvingar mig att göra en sak, ska jag då utan att protestera gå med på det?

Det finns så vitt jag ser två olika sorters lagar:
De som tvingar och de som förbjuder.

Vad tycker ni?



-------------------------
Aut viam inveniam aut faciam - I will either find a way or make one



FunkyChicken 09:41 - 8:e Oktober 2008 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Det finns situationer där man är moraliskt (i någon vettig betydelse av ordet) obligerad att bryta mot lagen.

Lagsystemet fallerar av samma anledning som alla andra pliktsystem - reglerna är inte konstruerade för att hantera alla situationer.

Lagarna är skapade av samhället, som är skapat av Folket för Folkets bästa. Om lagarna inte längre verkar för Folkets bästa bör de förkastas, precis som samhället förkastas (revolution) när det inte längre tjänar Folkets bästa.

Hej och hå




Quiverra 13:58 - 8:e Oktober 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 11


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
Det finns situationer där man är moraliskt (i någon vettig betydelse av ordet) obligerad att bryta mot lagen.

Lagsystemet fallerar av samma anledning som alla andra pliktsystem - reglerna är inte konstruerade för att hantera alla situationer.

Lagarna är skapade av samhället, som är skapat av Folket för Folkets bästa. Om lagarna inte längre verkar för Folkets bästa bör de förkastas, precis som samhället förkastas (revolution) när det inte längre tjänar Folkets bästa.

Hej och hå


Människor skapar samhälle, samhälle skapar kultur, kultur skapar moral och etik, andra samhällens moral och etik bryter eller kompleterar med varandra och när alla kulturer som kompletterar varandra har slagits samman och resterande minoriteter försvunnits så skapas i slutänden det perfekta samhället.
Kan det vara rätt?

Kan inte en univerell lag vara att man under inga omständigheter skadar någon annan? Lite likt Asimovs tre robotlagar kanske.

Logiskt sett så borde det inte finnas någon moralisk anledning att bryta mot den lagen. Eller?

-------------------------
Aut viam inveniam aut faciam - I will either find a way or make one



HärJ 15:47 - 8:e Oktober 2008 | Post #4
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Problemet med lagarna är att de är skrivna för dem som inte begår brott.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



FunkyChicken 17:56 - 8:e Oktober 2008 | Post #5
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
    Citat av Quiverra:
    Citat av FunkyChicken:
Det finns situationer där man är moraliskt (i någon vettig betydelse av ordet) obligerad att bryta mot lagen.

Lagsystemet fallerar av samma anledning som alla andra pliktsystem - reglerna är inte konstruerade för att hantera alla situationer.

Lagarna är skapade av samhället, som är skapat av Folket för Folkets bästa. Om lagarna inte längre verkar för Folkets bästa bör de förkastas, precis som samhället förkastas (revolution) när det inte längre tjänar Folkets bästa.

Hej och hå


Människor skapar samhälle, samhälle skapar kultur, kultur skapar moral och etik, andra samhällens moral och etik bryter eller kompleterar med varandra och när alla kulturer som kompletterar varandra har slagits samman och resterande minoriteter försvunnits så skapas i slutänden det perfekta samhället.
Kan det vara rätt?

Kan inte en univerell lag vara att man under inga omständigheter skadar någon annan? Lite likt Asimovs tre robotlagar kanske.

Logiskt sett så borde det inte finnas någon moralisk anledning att bryta mot den lagen. Eller?


Hrm? Kultur är inte beroende av samhälle (som en konstruktion av regler och i förlängningen "normerande livsföring", med det menar jag att det fungerar som en mall för hur man ska bete sig och vad man får och inte får göra). Samhällsystemet (vilken sorts styre man har, vad som förväntas av varje individ, etc) är väl snarare ett uttryck för den kultur man lever i. Det går ju bra att skapa kultur på egen hand, utan att tillhöra något samhälle, om man vill. (Kanske inte i praktiken, men ändå.) På samma sätt finns moralen "innan" kultur och samhälle, men den kan ju såklart påverkas av kontext. Vad som anses vara god moral i ett samhälle behöver ju inte vara det i ett annat.

Att en sammanslagning av kulturer inte skapar det perfekta samhället är väl ganska uppenbart, åtminstonde om man besöker malmö...Smiley


Kan inte en univerell lag vara att man under inga omständigheter skadar någon annan? Lite likt Asimovs tre robotlagar kanske.

Nja... de gör ju slavar av folk. Snarare kanske det indiska Ahimsa, icke-våld. Gandhi gjorde ju politik av det...


Logiskt sett så borde det inte finnas någon moralisk anledning att bryta mot den lagen. Eller?

Jo då, tex hela utilitarismen. Dessutom är naturligtvis en sådan lag omöjlig att följa i praktiken och leder bara till dumheter om man försöker (vilket jainisterna bevisar).






Quiverra 22:49 - 9:e Oktober 2008 | Post #6
Medlem
Inlägg: 11


Skicka PM
    Citat av HärJ:
Problemet med lagarna är att de är skrivna för dem som inte begår brott.


Absolut inte, problemet ligger enligt mig i att de som begår brott* skadar en annan levande varelse då det inte behövs, alltså en helt onödig handling. Lagar som förhindrar detta är nödvändiga då man vill försäkra sig om en frihet som bara mänskligheten har.

Som jag nämt tidigare så finns det två sorter lagar:
De som förbjuder och de som tvingar. De förbjudande lagarna i samband med brottsförebyggande åtgärder ska hindra människor från att skada andra människor och det är därigenom vår frihet kommer. Lagar som hindrar människor från att skada andra är därför väldigt viktiga. Människor som bryter mot dessa lagar lider väldigt ofta av vissa problem och jag tycker inte att man ska ta någon i försvar som skadat en annan människa bara för att man själv är frustrerad eller inte kan lösa sina problem på ett sätt som inte skadar andra.

Lagar som tvingar, t.ex. mönstringslagen, de är i det största laget lagar som arbetar emot friheten.


*Då menar jag brott där någon på något sätt skadas fysiskt, jag räknar inte med vandalisering av ägodelar eller den psykologiska effekten av att få ägodelar vandaliserat osv.

-------------------------
Aut viam inveniam aut faciam - I will either find a way or make one



HärJ 23:25 - 9:e Oktober 2008 | Post #7
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Tycker fortfarande inte att du motbevisat mitt påstående. Lagarna, vare sig de förbjuder eller tvingar, är ju skrivna för de som inte begår handlingar som är förbjudna eller kan tänka sig att göra saker de blir "tvingade" till.
Jag förstår hur du tänker, men jag tror du missade mitt syfte med mitt påstående.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Quiverra 07:11 - 10:e Oktober 2008 | Post #8
Medlem
Inlägg: 11


Skicka PM
    Citat av HärJ:
Tycker fortfarande inte att du motbevisat mitt påstående. Lagarna, vare sig de förbjuder eller tvingar, är ju skrivna för de som inte begår handlingar som är förbjudna eller kan tänka sig att göra saker de blir "tvingade" till.
Jag förstår hur du tänker, men jag tror du missade mitt syfte med mitt påstående.


Egentligen förstår jag inte varför du skriver det du skriver. Vad har det med saken att lagar är skrivna för de som följer dem? Vikten av lagarna, själva dess existens, det är detta jag poängterar.

Jag ser egentligen inte något argument från dig. Kan du förklara?

-------------------------
Aut viam inveniam aut faciam - I will either find a way or make one



HärJ 12:41 - 10:e Oktober 2008 | Post #9
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av Quiverra:
Jag ser egentligen inte något argument från dig. Kan du förklara?

Anledningen till att du inte ser nåt argument är att jag har gjort ett påstående.
Påståendet gick ut på att lagar inte väger mycket för de som begår brott. Det är ju allmänt accepterat att man inte slår ner folk på stadens gator och torg. Trots detta gör en del det utan att tycka att det har gjort fel.
Vet inte om jag snurra till det mer eller om jag gjorde det klarare. Men det är inget argument egentligen, bara ett påstående; eller kanske ett konstaterande.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Quiverra 18:26 - 12:a Oktober 2008 | Post #10
Medlem
Inlägg: 11


Skicka PM
    Citat av HärJ:
    Citat av Quiverra:
Jag ser egentligen inte något argument från dig. Kan du förklara?

Anledningen till att du inte ser nåt argument är att jag har gjort ett påstående.
Påståendet gick ut på att lagar inte väger mycket för de som begår brott. Det är ju allmänt accepterat att man inte slår ner folk på stadens gator och torg. Trots detta gör en del det utan att tycka att det har gjort fel.
Vet inte om jag snurra till det mer eller om jag gjorde det klarare. Men det är inget argument egentligen, bara ett påstående; eller kanske ett konstaterande.



Då förstår jag. Men om vi åtevänder till min fråga om vikten av lagar: ,,r då lagarna viktigare eller är de som inte vill följa dem viktigare?

-------------------------
Aut viam inveniam aut faciam - I will either find a way or make one



drglas 12:27 - 7:e December 2011 | Post #11
Medlem
Inlägg: 9


Skicka PM

Jag känner att jag följer de lagar jag tycker är förnuftiga, men det är viktigt att inte andra också följer sina egna moralkompasser. Så länge de inte tycker som mig dvs..






Azarlak 10:26 - 9:e December 2011 | Post #12
Medlem
Inlägg: 23


Skicka PM



-------------------------



Senast redigerad 05:43 - 23:e Juni 2018


Sidor: 1

Forum huvudsida -> Politik -> Vikten av lagar
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen