Forum: Lite Hemsidor

Forum huvudsida -> Webbdesign -> Lite Hemsidor

Sidor: 1

Till botten

StudioTriangular 12:12 - 19:e Maj 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Hejsan!
Har gjort lite hemsidor nu. Se lite vad ni tycker.

www.astroanonymous.com
www.pauline.fi
www.ingameadvertising.se nertagen

Ha de

fixade klickbara länkarna //herj

-------------------------
Schlaberlabarber

Senast redigerad 16:38 - 19:e Maj 2008


HärJ 15:36 - 19:e Maj 2008 | Post #2
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
första sidan: kul idé, kanske inte så användbar men endå lite häftig.
andra sidan: nja, vet inte. passar säkert en målgrupp som aldrig åksjuk. Skämt åt sido, det var nog bara inte min stilSmiley
tredje sidan: den är röd... måste ha blivit flash-tras.

Personligen gillar jag inte sidor som bygger sin design på flash.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



StudioTriangular 16:38 - 19:e Maj 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
tredje sidan fick tyvärr tas ner p g a lite svårigheter med rättigheter o sånt.

tack för svar!

-------------------------
Schlaberlabarber



FunkyChicken 19:18 - 19:e Maj 2008 | Post #4
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Första sidan har en häftig design, absolut.
Tyvärr håller jag ändå med Herj - du bidrar till nedskräpningen på internet genom att göra fler hemsidor i flash. Man ska inte göra hemsidor i flash. Flash kan utöka mediainnehållet på en webbsida med interaktiva applikationer, filmer, etc. Flash ska däremot inte användas för att visa text och bilder. Det finns redan mycket genomtänkta och sofistikerade tekniker, HTML och CSS, för detta.
Exakt varför det är direkt skitdåligt att använda flash för att göra hela webbsidor finns utrett på andra håll på internet, men jag kan ge dig två bra anledningar:

  • Texten på sidan är alldeles för liten för att vara läsbar på min skärm. Men jag kan inte använda min webbläsares funktion för att förstora texten, för den vet inte att det är text. Istället måste jag zooma i flashspelaren, och då kan jag istället inte navigera med tangentbordet längre.

  • Det stackars bandet vill säkert att deras hemsida ska bli tillgänglig för världen och tex sökbar via google. Tyvärr går detta inte särskilt bra då googles robot inte kan indexera texten, då allt den ser är en stor fet kompilerad flashhistoria.

EDIT: De andra två sidorna kan jag inte visa.


Senast redigerad 19:18 - 19:e Maj 2008


nibbo 21:52 - 19:e Maj 2008 | Post #5
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
innovativa menysystem! Verkligen inspirerande! ,,r imponerad, men hade varit ännu mer impad om det inte hade inneburit flash. FC har rätt i det han sägerSmiley

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



Hetzz 07:10 - 20:e Maj 2008 | Post #6
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
måste ge medhåll om schysst upplägg på menyn på sida 1.

-------------------------





StudioTriangular 08:56 - 20:e Maj 2008 | Post #7
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
håller ju inte riktigt med här. får intrycket av att ni tycker att det inte är något man inte kan hålla med om, men ändå. säger inte att flash ska användas till allt, och jag vet att det har brister.

tanken här är att få en motpol till det klassiska informationbaserade hemsidebyggandet. tycker att hemsidan, som musiken, blir mer upplevelsebaserad. därav har jag medvetet offrat användarvänlighet till förmån för ett annorlunda upplägg. och flash ger mig kompromisslös form och hemsidor som är lätta att uppdatera.

form före funktion är ju något som inte tas emot väl, i synnerhet på nätet, men jag tycker nog att det råder akut formbrist på många håll. När det går åt det hållet blir informationen lika svårtillgänglig för mig (bortsett från sökoptimering och textstorlek =)). Sen vet jag att det finns mycket för mig att lära här, och att en balans finns någonstans. Tack för eran tid!

-------------------------
Schlaberlabarber



tobbez 13:01 - 20:e Maj 2008 | Post #8
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
Om första sidan: Det hade varit trevligt om det hade varit lite lättare att hitta hur man kommer tillbaka till menyn från undersidorna, det skulle kunna vara lite mer intuitivt. Det vore även trevligt om texten på menyn på musiksidan gick att klicka på (som den gör på förstasidan).




ozamosi 14:43 - 20:e Maj 2008 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Eftersom jag aldrig sett en enda sida som använder rikligt med flash som inte är oändligt mer irriterande än "fin" besöker jag inte flashsidor. Så gör om, gör rätt, så kanske jag har kommentarer.

-------------------------
Ljusblå



Smygis 23:55 - 20:e Maj 2008 | Post #10
Medlem
Inlägg: 90


Skicka PM
fullständigt horribla sidor. bara en stor tom ruta. verkligen form före funktion.

-------------------------
Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Webbdesign -> Lite Hemsidor
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen