Forum: Böcker

Forum huvudsida -> Kultur -> Böcker

Sidor: 1

Till botten

Sabbath 16:12 - 22:a Januari 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 26


Skicka PM
Vad läser folk här på forumet, alltså vanliga böcker? Bättre fråga är kanske om ni läser över huvud taget Smiley

Jag läser iaf The Dark Tower av Stephen King och allmän fantasy/SF(Tänk Silmarillion och Liftarens guide).

Till er som nu inte läser, om ni inte är bokstavs blinda eller liknande så bara testa läsa en vanlig bok(även om det betyder "Windows for dummies"), där finns verkligen allt!

-------------------------
(double)42/Math.pi==13,37



FunkyChicken 16:25 - 22:a Januari 2008 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Som de flesta läste jag väldigt mycket när jag var yngre, men nu slösurfar jag mest när jag har tid över. Det blir i perioder, när jag reser eller är hemma och inte har nåt att göra som jag avverkar en hög böcker. Läser verkligen allt möjligt, vetenskap, scifi, vanlig skönlitteratur, och har alltid ett gäng böcker påbörjade som det kan ta låång tid innan de avslutas.
Läser just nu Heligt Guld av David Gibbins.

December 2007

Christer Fuglesang
13 Dygn i rymden efter 14 år på jorden

Bill Bryson
En kortfattad historik över nästan allting

Mikael Niemi
Svålhålet Berättelser från rymden

Peter Nilsson
Nyaga

November 2007

Knut A. Jacobsen
Buddhismen Religion, historia, liv

Knut A. Jacobsen
Hinduismen Historia, tradition, mångfald




Python 16:38 - 22:a Januari 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Hmm.. lite allt möjligt.
Läste mer när jag var mindre, även om jag forfarande bara är 13. Nu läser jag David Copperfield i skolan. Läste nyss Eragon, ska läsa "Den äldste".

-------------------------
-------------------------

Senast redigerad 16:38 - 22:a Januari 2008


ozamosi 17:10 - 22:a Januari 2008 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Bocker ar jobbiga - de ar sa svara att ha uppe utan att de tacker over IRC-fonstret. Och sa tar de massa tid att lasa igenom...

Under 2007 lyckades jag ta mig igenom Petra Ostergrens Porr, Horor och Feminister och Tanja Suhininas Phonephucker. Jag undrar om jag verkligen borde erkanna den listan offentligt...

For att desperat forsoka verka mindre tragisk maste jag tillagga att jag paborjade Information Feudalism och Wealth of Networks.

Till dessa bocker kommer en jakla massa bloggposter och lite RFC:sSmiley Lite tragiskt att 50% av det jag laste i bokform forra aret, Phonephucker, faktiskt ocksa ar en blogg egentligen :/

Skonlitteratur? Det narmsta jag kommer ar Questionable Content...

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 17:41 - 22:a Januari 2008


FunkyChicken 17:32 - 22:a Januari 2008 | Post #5
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
    Citat av ozamosi:

Skonlitteratur? Det narmsta jag kommer ar Questionable Content...


*väntar med spänning på tobbez lista över webcomics*




Sabbath 17:52 - 22:a Januari 2008 | Post #6
Medlem
Inlägg: 26


Skicka PM
Webcomics är inte att underskatta, serier räknas också som litteratur(då förutsatt att det inte är ngn fin proffesor i litteratur eller liknande du pratar med). Personligen så är Ctrl-Alt-Del en av de bästa sidorna med serier (de är ju också spelbaserade så det gör det bara bättre).

-------------------------
(double)42/Math.pi==13,37

Senast redigerad 18:01 - 22:a Januari 2008


Dread 17:57 - 22:a Januari 2008 | Post #7
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
Läser det mesta i fantasy väg, några av favoriterna är Robert Jordan, författaren som skrev wheel of time-serien, Christopher Paolini, för vad som nu verkar bli kvadrologi, dvs Eragon serien. Robin hobb, för fjärrskådar-serien. Eoin Colfer för Artemis fowl (väldigt underhållande lätt serie). Sen läst lite olika game design, project management titlar, vet inte ifall dem hjälpt befinner mig nog fortfarande på för låg nivå för att kunna utnyttja dessa fullt ut, tyvärr.

-------------------------
c++



FunkyChicken 17:58 - 22:a Januari 2008 | Post #8
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
:S

EDIT: Detta är alltså vad jag tycker om att kalla webcomics för litteratur, och hade inget med fantasy att göra. Wheel of time började jag också läsa en gång, men jag gav upp efter de första hundra böckerna. Irriterade mig också på att så mycket kändes plagierat från andra författare. Tolkien och Eddings är nog det enda jag tycker är läsvärt inom fantasy numera (och Terry Pratchett förstås), men det var å andra sidan länge sedan jag gav någon annan en ärlig chans.


Senast redigerad 20:17 - 22:a Januari 2008


Slash 19:49 - 22:a Januari 2008 | Post #9
Medlem
Inlägg: 141


Skicka PM
Just nu läser jag några av Fredrick Forsyths gamla thrillers.

  • Täcknamn Odessa
  • Djävulens alternativ
  • Krigshundarna

-nskar nästan att jag hade Schakalen också, men den får jag väl köpa nån gångSmiley

-------------------------
Ingen sigantur!



Hetzz 21:41 - 22:a Januari 2008 | Post #10
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
Har som många fler har nämnt tappat det här med att läsa böcker. Jag tror det var någon gång i samband med att internet gjorde inträde i mitt liv.

Tänkte bota detta och har gett mig in på att läsa "The Ultimate Hitchhiker''s Guide", självfallet på engelska.

-------------------------





Nissebosselasse 22:22 - 22:a Januari 2008 | Post #11
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
"Doktor Glas" av Hjalmar Söderberg var den senaste tror jag, och dessförinnan "Jonathan Strange & Mr. Norrell", rekommenderas båda två.

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



tobbez 21:25 - 23:e Januari 2008 | Post #12
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
FC får nog vänta länge, för den kommer inte dyka upp här då den inte passar in. Har du "tur" kanske den kommer till en blog nära dig "snart" dock.

Tyvärr var det väl länge sedan jag läste någon riktig bok, har blivit dålig med sådant på senare tid.

Har väl läst nästan hela "Solaris" av Stanislaw, Lem. Var rätt bra så långt jag kom, får väl låna den igen så jag hinner läsa klart.

I sommras läste jag väl några böcker också, kan dock inte komma ihåg majoriteten, men "jPod" av Douglas Coupland vet jag att jag läste, och kan även rekommendera densamma.

Jag kan också meddela att ni bör läsa "Gödel, Escher, Bach: An eternal golden braid" av Douglas Hofstadter. Den var riktigt bra (jag borde läsa den igen snart).




Independence 21:42 - 23:e Januari 2008 | Post #13
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag har läst Stieg Larssons böcker om hon lesbiska superhackern med grova sociala störningar osv, en bok av någon lokal författare (från östergötland) som hetter Midvinterblod(t?), första halvan av en bok som hette "En dators födelse" om folk som byggde mini-datorer på 70-talet och nu läser jag någon bok om en försvunnen son på -land som jag inte kommer ihåg vad den heter. Detta på över ett halvår skulle jag tro, inte så ofta jag läser heller iom att man mest sitter och läser på datorn hela dagen ändå såSmiley
(böckerna som jag läste klart var bra, den som jag inte läste klart var visserligen också intressant men lite väl långtråkig ibland)

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





FunkyChicken 08:56 - 24:e Januari 2008 | Post #14
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Fint att du tog tag i Solaris tobbez, den rekommenderas åt alla och envar!




Fasting 23:21 - 24:e Januari 2008 | Post #15
Medlem
Inlägg: 121


Skicka PM
Den form av skönlitteratur jag läser är väl endast det som finns i min backlog på irc.

-------------------------
Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.



tobbez 16:35 - 25:e Januari 2008 | Post #16
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
Då får jag se till att få dit några romaner då.
*Tittar menande på fasting*




HärJ 18:24 - 25:e Januari 2008 | Post #17
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Jag håller för tillfället på att försöka plöja egenom "Madam Terror" men jag har inte riktigt tid att läsa då jag jobbar hela tiden och sover restenSmiley
ska ju iväg på övning snart och då kanske jag får lite tid över så jag kan läsa klart den. Boken jag läste innan det var nog "Harry Potter och...." kommer inte ihåg vad den heter, men den näst sista.

I övrigt läser jag mest dokumentation i pappersformat.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



fritte 19:29 - 25:e Januari 2008 | Post #18
Medlem
Inlägg: 23


Skicka PM
Laser sallan bocker och nastan aldrig nagon skonlitteratur. For narvarande sitter jag med ''Gokyo shumyo''.




kode 00:05 - 5:e Maj 2008 | Post #19
Medlem
Inlägg: 45


Skicka PM
Läste mycket mer när jag var yngre, numera har jag svårt att ta mig den tid som krävs i ganska stor utsträckning. Sedan är jag dessvärre benägen att läsa många böcker samtidigt... En liten rundtitt ger åtminstone dessa böcker som jag håller på med just nu:

En samling Jeeves-historier av P.G. Wodehouse
JW von Goethe - Faust
Kevin J. Anderson - Hidden Empire (kommer bli avslutad eftersom det är ett bibliotekslån)
Robert Anton Wilson - Prometheus Rising (Yay! Hjärnprogrammering!)
-"- - Everything is under control (Konspirationslexikon, typ)
Gary Gygax - Gord den listige (tänk er en hög dungeon crawler-äventyr nerplitade som berättelser. Nej, inte så jäkla bra alls)
Boris Pasternak - Doktor Zhivago
Försöker även ta mig igenom "best of Kierkegaard" en samling av Molières pjäser. Men som sagt, svårt att finna tiden. Brukar få rätt mycket läst under somrarna dock.




drglas 12:23 - 7:e December 2011 | Post #20
Medlem
Inlägg: 9


Skicka PM

    Citat av FunkyChicken:

Som de flesta läste jag väldigt mycket när jag var yngre, men nu slösurfar jag mest när jag har tid över. Det blir i perioder, eller är hemma och inte har nåt att göra som jag avverkar en hög böcker. Läser verkligen allt möjligt, vetenskap, scifi, vanlig skönlitteratur, och har alltid ett gäng böcker påbörjade som det kan ta låång tid innan de avslutas.
Läser just nu Heligt Guld av David Gibbins.

Jag är precis likadan.. Är en sucker för deckare av författare som conelly och john grisham.. Har inte läst en bok sen i somras tror jag, men när jag får lite tid över kommer jag läsa väldigt mycket igen..




Senast redigerad 12:47 - 10:e Juli 2013


Azarlak 10:34 - 9:e December 2011 | Post #21
Medlem
Inlägg: 23


Skicka PM

Läst Artemis Fowl och Parasiter av Eoin Colfer, Sagan om Ringen, alla Harry Potter, Sagan om Narnia, Eragon-serien, och hundratals andra böcker jag inte minns namnet på, läste väldigt många förut. Läser inte så mycket numera dock.



-------------------------





Josef 19:18 - 17:e December 2014 | Post #22
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM

Jag läser en hel del om personlig utveckling. Personliga favoriter är Robin Sharma, Dale Carnegie och Napoleon Hill. Några böcker jag kan rekommendera How to win Friends and influence people, Munken som sålde sin ferrari och Think and grow rich... Trevlig läsning



-------------------------

// Josef





Matilda_J 01:07 - 24:e Januari 2017 | Post #23
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM

Tack för tips! Läser just nu Heligt Guld av David Gibbins.



-------------------------





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kultur -> Böcker
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen