Forum: Första språk

Forum huvudsida -> Övrigt -> Första språk

Sidor: 1 2

Till botten

Dojjan 15:02 - 25:e April 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 114


Skicka PM
Vore lite kul att veta när folk som hänger här på blinkenlights började progga och med vilket språk.

Kan väl börja själv: Började lite lamt för två(tror jag) år sedan och med c++ och det är hittils det enda jag testat!




ozamosi 15:04 - 25:e April 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Första var assembler under mellan/högstadiet. Det tog väldigt väldigt lång tid att fatta väldigt lite.

Sen skrev jag lite C när indy berättade om hur mycket bättre det var, men det var inte så kul, så jag växlade lite.

Tillslut övergick jag till Python. Och där är jag nu. Underbart språk!

-------------------------
Ljusblå



tobbez 15:11 - 25:e April 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
började med VB i typ 5an/6an
nu har jagg proggat lite c++ också (lära mig sdl) men sen orkade jag inte mer Smiley




FunkyChicken 15:28 - 25:e April 2005 | Post #4
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Började i mellanstadiet med SpectrumBASIC. Fick en pc och övergick till QBasic. tittade lite på GWBasic men det kändes som ett steg tillbaka. Dumpade DOS och övergick till windows och Visual Basic. Kunde vid det laget basic innan och utantill samt framlänges och baklänges, varför en övergång till nåt annat känndes ganska omständigt. Insåg dock att jag var tvungen förr eller senare och började läsa allt jag kom över om C++. Stora projekt (läs: tjäna $$$) gjordes dock fortfarande i VB. Sen kom .NET och en migration till C++ kändes plötsligt inte lika motiverad. Lallade igenom ProgA i C++ dock. Också tittat lite på python men det känns inte så seriöst för stora projekt (ja ozamosi, jag vet att de gjort ett OS i det, men ändå...) och ska man göra nåt litet gräver jag hellre upp QB igen, detta underbara språk!




LadyFrost 16:26 - 25:e April 2005 | Post #5
Medlem
Inlägg: 300


Skicka PM

Tja, jag har aldrig börjat. Tycker att det känns lite meningslöst då jag har fått för mig att allt jag kan göra redan finns.

Men jag kan tala svenska, engelska, spanska och lite tyska. Till och med ett par ord franska Smiley

-------------------------
Frihetskämpe



Celeron 16:39 - 25:e April 2005 | Post #6
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Jag började med C++ för lite mer än ett år sedan. Nu proggar jag lite i Win32 API med C++.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



sdac 16:48 - 25:e April 2005 | Post #7
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
Började i femman med HTML och javascript. Sen kodade jag NPC:s för ett onlinespel (graalonline) och blev hyrd som NPC Admin och Coder och skit åt en stor mängd olika serverar, det var i sexan. Jag höll till och med på att bli Global NPC-kodare på spelet men då orkade jag inte med det längre så gick över till C++ i slutet av sexan. Tog sin tid men julen när jag gick i sjuan fick jag visual studio och då satt allt igång. Höll på med DirectDraw i ett år för att senare övergå i Direct3D som jag hållt på med i två år nu. Sen fanns det en period där emellan som jag höll på och leta buggar och bryta mig in och göra olagligheter, otroligt tråkigt. Under samma period som jag lärde mig c++ lärde jag mig också assembly, php, mysql och lite skit. Jag har en tendens att kunna sitta och leta information timmar i sträck samt läsa artiklar timmar i sträck hur tråkiga de än är. ;D




Jeff 17:11 - 25:e April 2005 | Post #8
Medlem
Inlägg: 38


Skicka PM
Började med lite BASIC under mitten av 90-tal med min underbara C64. Efter det, i slutet av nittotalet så gav jag mig in på lite HTML, QBASIC och lite BlitzBASIC, efter något år blev det lite Java (Mest applets), och nu provade jag också på C++ för första gången. Inget av försöken att programmera hade hittills vart något seriöst. Det hade vart väldigt grundläggande saker som jag sysslat med och då jag nu har "startat om" med C++ tre gånger så har jag mer eller mindre fått lära mig allt igen, eftersom mina kunskaper var minst sagt begränsade. Numera så programmerar jag främst i C++, men även lite i Python och försöker att lära mig göra något vettigt i PHP.

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 17:12 - 25:e April 2005


Independence 20:10 - 25:e April 2005 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Min inkörningsport till programmeringen var nog HTML vilket jag började med i 4/5 eller något, och sedan C/C++ i 6an eller något sådant. Fortsatte progga C++ och började även lära mig ASP under början av högstadiet. Sedan fortsatte jag väl med det, och började sedan med PHP. Sedan började jag lite smått med Python och har gjort några program i det, och så har jag börjat lära mig Java och JSP nu på programmeringen i skolan.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Kuufukuji 21:33 - 25:e April 2005 | Post #10
Medlem
Inlägg: 59


Skicka PM
Var väl VB för ca 3 år sen.

-------------------------
Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.



nibbo 21:36 - 25:e April 2005 | Post #11
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
Html nån gång i 5:an

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



HärJ 23:31 - 25:e April 2005 | Post #12
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
QBASIC i 5:an eller 6:an (sommarn imellan om jag inte minns fel)
inte så seriösa projekt. progga, och proggar fortfarande, för att det är roligt. Hade en period när jag letade efter ett språk som passa mig. Det ledde ingenvart utom att jag blev lam Smiley Har dock gått över till Python sen oz sa att jag skulle det Smiley
men QB i mitt hjärta.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Rounin 05:21 - 8:e Oktober 2005 | Post #13
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
10 PRINT "BASIC SELVSAGT!!!" : PRINT
20 GOTO 10




Crazybanana 13:58 - 8:e Oktober 2005 | Post #14
Medlem
Inlägg: 12


Skicka PM
lärde mig grunderna i html när jag var 9. sedan så låg det still ända till 6:an där jag började göra sidor igen. Lärde mig sedan css, php och mysql. Och nu i 7:an håller jag på att lära mig programmera i c++. eftersom det var så likt php så kom jag in i det snabbt och började lite smått med Win32 API och har nu börjat med OpenGL Smiley

-------------------------
Varför slänger du bort din tid på att läsa denna helt meningslösa text?



jcvsgames 19:02 - 14:e Oktober 2005 | Post #15
Medlem
Inlägg: 20


Skicka PM
Jag började med HTML, sen gick jag vidare med Game Maker (och dess GML, Game Maker Language), sen kom väl liite javascript, och sen har jag smakat på C++, Pascal, C, VBS och kanske lite till.

-------------------------
// JCVS-Games
Min Hemsida



brainlessbob 09:01 - 29:e November 2005 | Post #16
Medlem
Inlägg: 69


Skicka PM
Jag började på mellanstadiet med lite HTML.
Inget avancerat utan det var bara lite på skoj.
Sen i 7:an började jag skriva lite Visual Basic var lätt men efter att jag hade lärt mig grunderna så skippade jag det.
Var inaktiv till 9:an då jag började med VB igen då en polare i klassen höll på.
Körde en snabb upprepning av grunderna sen orkade jag inte och började med C++.
Kan grunderna samt lite SDL. Håller på ganska mycket men ska börja programmera mer snart.
Om ungefär ett år får jag börja lära mig Java i skolan.

-------------------------
Idioter kan göra underverk!



Burglar 17:44 - 29:e November 2005 | Post #17
Medlem
Inlägg: 59


Skicka PM
Det var väl på mellanstadiet man satt med Basic på sin C64 och gjorde lite text-spel. Det blev ju en del html oxå några år senare. Sedan plockade jag upp c++ i gymnasiet någon gång och satt och pulade själv, jag kom en liten bit på vägen men sedan kom jag till _pekare_..... Då lade jag ner det HAHAHA. Efter att ha jobbat i några år så tyckte jag att det var dags att förverkliga min dröm om att bli spelutvecklare, så jag sökte till en högskola där jag nu har kodat XHTML/XML, softwareengineering (UML/UP/Patterns), c++ grundkurs, c++ objektorientering och lite java. Just nu håller vi på med nätverksprogrammering i Linux enligt POSIX.

-------------------------
,,hh signatur! jag är skeptisk!

Senast redigerad 17:45 - 29:e November 2005


renisis 20:58 - 20:e April 2006 | Post #18
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM
HTML i 4an :] och mer kan jag inte. eller jo, idag lärde jag mig att öppna ett fönster som skrev SUG! i bash. så det går frammåt. dock satsar jag på att lära mig python när jag får energi.

-------------------------
Passa dig för spiderman



Python 15:58 - 18:e December 2007 | Post #19
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Lärde mig _lite_ html för typ ett år sen. Sen i somras började jag med python. Sen för typ 3 månader sen började jag med C++ och det är nog det jag gillar mest hittils.

-------------------------
-------------------------



fritte 18:43 - 18:e December 2007 | Post #20
Medlem
Inlägg: 23


Skicka PM
Jag började med ST BASIC ungefär samtidigt som mina läskunskaper utvecklades för en herrans massa år sedan. Det var då min mor (!) som tyckte att jag skulle skriva program istället för att spela spel på min Atari.




HärJ 19:46 - 18:e December 2007 | Post #21
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av fritte:
Jag började med ST BASIC ungefär samtidigt som mina läskunskaper utvecklades för en herrans massa år sedan. Det var då min mor (!) som tyckte att jag skulle skriva program istället för att spela spel på min Atari.

om man ändå hade haft en sånn mor...

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Tesuki 20:31 - 18:e December 2007 | Post #22
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
började i VT 9:an (grundskolan) med att programmera C++ lekte med detta i ca två månader sedan hoppade jag runt mellan olika Quick Basic/Delphi/Pascal/JavaScript/java/C/ASM (x86) (hittade böcker på kungsbackas bibliotek), höll på fram till VT i 1:an (gymnasiet) (fick bredband då, så kunde hitta ännu mer) VT 2:an (gymnasiet) eller någon gång då, då började jag med C/C++ och java ordentligt. Har haft java och C/C++ som språken jag jobbar helst med. lärde mig haskell nu i HT 1:an (universitet)

mellan HT 1:an (gymnasiet) till nu har jag testat Ada, BASIC, C, C++, C#, Caml, Common Lisp, D, Delphi, Fortran 77, Haskell, J++, J#, Java, JavaScript, Kid''s Programming Language, Lua, Object Pascal, OCaml, Pascal, Perl och Python
sedan har jag lärt mig Och med stor glädje glömt: all form av BASIC.

sedan i 8:an jobbade jag med hemsidor HTML


Senast redigerad 20:34 - 18:e December 2007


sodapoppz 21:50 - 3:e Augusti 2008 | Post #23
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
Allt startade med HTML i 6e klass någon gång, då jag ville bli en riktig jäkel på att göra lunarstormsidor. Lade det åt sidan ganska fort och gjorde ingenting fram till första året i gymnasiet då jag tog upp Xhtml och Css. Vidare med lite PHP mot databas(MySQL) och nu jobbar jag med JavaScript. Sitter och väger om jag ska försöka mig på C++.





Sabbath 10:26 - 4:e Augusti 2008 | Post #24
Medlem
Inlägg: 26


Skicka PM
Java andra året på gymnasiet (dvs ca ett år sedan). Kan både applets och annan GUI (tycker dock inte om applets). Har börjat lära mig lite C++ men det går långsamt, jag har ju ingen lärare som skriker på mig och säger att jag ska jobbaSmiley.

-------------------------
(double)42/Math.pi==13,37

Senast redigerad 10:26 - 4:e Augusti 2008


ELF 18:20 - 4:e Augusti 2008 | Post #25
Medlem
Inlägg: 73


Skicka PM
Första gången jag programerade var i högstadiet då vi började med grunden i html.

Citat av Sabbath:
Java andra året på gymnasiet (dvs ca ett år sedan). Kan både applets och annan GUI (tycker dock inte om applets). Har börjat lära mig lite C++ men det går långsamt, jag har ju ingen lärare som skriker på mig och säger att jag ska jobbaSmiley.

Håller med dig. Var är läraren när man behöver den...

-------------------------
May the Elf be with you

Senast redigerad 18:20 - 4:e Augusti 2008


Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Övrigt -> Första språk
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen