Forum: Spelprogrammering

Forum huvudsida -> Programmering -> Spelprogrammering

Sidor: 1

Till botten

prog_anton 11:28 - 9:e December 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 9


Skicka PM
Hejsan!

Jag går andra året på gymnasiet och valde Matematik/Data som inriktning på NV-programmet. Sen i slutet av augusti har jag läst programmering A där vi jobbat med C++. Jag blev otroligt tagen av detta och vill gärna fortsätta med fokusering på spelprogrammering. Tyvärr har min lärare planer på att sluta lära ut C++ och istället fortsätta med Visual Basic.

Jag har tagit mig igenom kurserna om C++ på blinkenlights och undrar nu var jag bör fortsätta om jag vill inrikta mig på spelprogrammering på egen hand. ,,r C++ ens det rätta valet? Vilka sidor är att rekommendera? Jag har även kommit igång en aning med allegro men vet inte om jag är på rätt väg?

Jag uppskattar alla kommentarer Smiley Smiley .

Tack på förhand.

// Anton

-------------------------
"...There is only do"



Nissebosselasse 11:45 - 9:e December 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Jag tycker du ska fortsätta med C++ om du tycker det är ett roligt språk. Gör småspel tills du känner dig säker på språket, exempelvis textäventyr eller med något grafikbibliotek (du nämnde Allegro, men det finns massvis t.ex. SDL eller SFML).
Grafikbiblioteken (brukar) även ha en del tutorials för just nybörjare.

När du har gjort ett par spel så börjar du se en gemensam struktur över hur de fungerar (t.ex. en spelloop), och då är det inget pix att gå över till ett annat språk. Du vet ju vid det laget hur du ska lägga upp spelet; det är bara en fråga om att lära sig en annan uppsättning ord.



-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



prog_anton 06:59 - 10:e December 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 9


Skicka PM
OkejSmiley. Tack så mycket

-------------------------
"...There is only do"



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Spelprogrammering
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen