Forum: Slump + Avcheckning

Forum huvudsida -> Programmering -> Slump + Avcheckning

Sidor: 1

Till botten

freddiv 21:59 - 14:e November 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
Hejsan =) , Håller på med ett Texas Hold''em spel, men jag har fastnat på en sak... Jag undrar hur man lättast möjligast kan "spara" alla kort som redan kommit upp på bordet

Exempel:

Spelare 1 har: Hjärter tre

Sen slumpar slumpen fram Hjärter tre igen. Fast det vill jag att den inte ska göra , utan hjärter tre ska inte finnas kvar i slumpen.

Om någon förstår hur jag menarSmiley

Mvh.
Fredrik




FunkyChicken 22:55 - 14:e November 2007 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Du får spara kortleken i en array helt enkelt. Det finns nog lite olika sätt, att spara de kort som kommit upp är ett sätt som du säger.
Jag skulle börja med hela "kortleken" i en array som får representera högen man drar ifrån. Sedan slumpar man ordningen på korten i arrayen, "blandar leken", och sätter räknarvariabel att peka på det sista elementet ("översta kortet"). Varje gång man "drar" ett kort så blir det det kort som ligger på räknarens plats i arrayen, sedan minskas variabeln med ett. (Om du skriver i python eller riktigt högnivå i java eller .NET använder du förstås ArrayList-klassen eller liknande, de är gjorda för just sådana här saker.) Detta sätt är bra för det liknar "verkligheten".
Man kan också tänka sig att man sparar kortleken som en följd av tecken i en sträng eller så, eller ännu hellre en (flämt) länkad lista i C++ - det blir onödigt krångligt men just därför är det ett bra sätt att lära sig!




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Slump + Avcheckning
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen