Forum: Programmering C#

Forum huvudsida -> Programmering -> Programmering C#

Sidor: 1

Till botten

Eject 13:30 - 1:a November 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
Hejsan, har fasnat lite i C# som jag nyligen började plugga. Jag vet inte om de här e rätt forum att ställa frågor om detta men jag gör ett försök. Annars om ni kan nått forum om programmering i C# vore de jätte bra om ni kunde ge mig en länk dit isåfall.

Så här lyder uppgiften iallafall:

Skriv ett program som vid anrop läser en rad med tecken och räknar antalet incidenser, dvs hur många gånger det inträffar att ett inläst tecken är lika med föregående.

Tänk på att programmet måste fungera även om man matar in en tom rad (dvs trycker ENTER direkt).

-------

Programkörningsexempel:

Mata in en textrad: abgtty UUy44e

Det var 3 incidenser i den raden.

-------

,,r tacksam för all hjälp jag kan få.




FunkyChicken 13:53 - 1:a November 2007 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
När du postar på ett forum, här eller någon annan stans, måste du vara specifik med din fråga. VAD är egentligen problemet? Att du inte kan C#? Att du inte vet hur man läser från tangentbordet? Hur man hanterar strängar? Hur du ska få till det där med att stega sig igenom ett tecken i taget? Jag tror visst att du har all kunskap som krävs, det är en väldigt simpel uppgift.
Alla programmeringskurser för nybörjare brukar inledas med lite grundläggande om algoritmer och programkonstruktion, och ingen brukar vara intreserad. Sedan fastnar studenterna på enkla problem eftersom de inte vet vilken ände de ska börja i. Det tar ett tag att komma in i "programmeringstänket" men det är nyttigt att kunna, även inom helt andra områden.
Bryt ned problemet i små delar.
Tänk efter hur du skulle göra utan dator, formulera algoritmen med vanliga ord.
Fundera över i vilken ordning saker ska göras.
Ta varje delproblem, tex det där med att gå igenom strängen ett tecken i taget och jämföra med nästföljande. -versätt det till vad du lärt dig om C#: "Gå igenom...", aha, läge för en for-loop. "...är lika med...", kontrollerar man ju med en if-sats. Osv.
Ingen tjänar tyvärr på om du skulle bli serverad en färdig lösning.
Lycka till!





viblo 21:06 - 1:a November 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
Verkar inte som om det går så bra för Eject, han har försökt (förutom här) minst på sweclockers o gamedev.se med samma svar om att ingen vill göra hans läxa åt honom..

-------------------------
Ingen signatur!



add 22:37 - 1:a November 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 81


Skicka PM
varför skulle någon göra någon annans läxa?
Så långt någon sträker sig så är det till att hjälpa..
Men jag håller med funny..

-------------------------

Du misslyckas bara för att du ger upp, ge inte upp bara.
Som man brukar säga "Defeat is a state of mind" // NetNinja



Senast redigerad 22:37 - 1:a November 2007


Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Programmering C#
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen