Forum: Opera 8

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Nyheter -> Opera 8

Sidor: 1 2

Till botten

Independence 17:06 - 19:e April 2005 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Version 8 av den norska webbläsaren Opera är nu släppt, det har funnits betor en längre tid men nu är den riktiga versionen här.
Opera är en mycket snabb (test) webbläsare med en hel del intressanta funktioner som faktiskt är riktigt användbara. Vill ni testa på den nya versionen rekommenderar jag att ni tittar på SUNETs FTP-arkiv: ftp://ftp.sunet.se/pub/www/clients/Opera/
Operas hemsida

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 17:47 - 19:e April 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Ush och tvi! (du vet att jag måste Smiley )

-------------------------
Ljusblå



tobbez 21:43 - 19:e April 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
trevligt, då kan jag slänga betan Smiley




HärJ 22:09 - 19:e April 2005 | Post #4
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
fint Smiley
men jag föredrar nog firefox på en del fronter...
men Opera är absolut inte dåligt.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Independence 23:21 - 19:e April 2005 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
ozamosi: Ditt inlägg borde bli modererat pga troll, nyheten handlade ju om en ny version av webbläsaren, inte åsikter om webbläsaren eller funderingar kring vem som föredrar vad.
(Ot: fortsätter jag på såhär kanske jag får ordning på er innan millennieskiftet!)

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 23:38 - 19:e April 2005 | Post #6
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
har inte millenieskiftet redan varit??

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Independence 23:46 - 19:e April 2005 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av HärJ:
har inte millenieskiftet redan varit??

Det beror vilket man menar, det har väl varit en sisädär oändligt många millennieskift. Två om man räknar sedan man började våran tideräkning. Och det kommer nog ske ett par till i framtiden (dessa jag syftade på). Att du tar upp detta i den här tråden är dock inte särskilt vettigt..

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Jeff 00:08 - 20:e April 2005 | Post #8
Medlem
Inlägg: 38


Skicka PM
    Citat av Independence:
våran tideräkning.

Sedan beror ju detta på vilken tideräkning du menar som vår? Fnns flera olika i exempelvis religösa sammanhang osv.
On-topic igen: Hur har det blivit med adblockfunktionen? Det var en av de största anledningarna till att jag inte använda Opera tidigare. Har den blivit bättre?

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 00:18 - 20:e April 2005 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Vad jag vet så finns det ingen adblockfunktion i opera och har aldrig funnits.. Finns popupblock dock, kommer upp en liten notis i hörnet som säger att en popup blivit blockad och att man kan få fram den genom att klicka på notisen.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Jeff 06:58 - 20:e April 2005 | Post #10
Medlem
Inlägg: 38


Skicka PM
Ja, men det har ju pratats mycket om vad den egentliga skillnaden emellan en popupstoppare och en adblock-funktion är. De blokcerar båda reklam, och många i Opera-communityn vill se en adblockfunktion. Det finns alltså ingen implementerad än?

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 10:03 - 20:e April 2005 | Post #11
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag tror inte Opera vill stödja en adblock-funktion, folk som har annonser på sidorna har dem nog för en anledning och jag vet inte om Opera vill motverka det. Men det finns ju annars program som lägger till rader i hosts-filen som gör att vanliga annonsnätverk redirectas till localhost etc.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 18:24 - 20:e April 2005 | Post #12
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av Independence:
Att du tar upp detta i den här tråden är dock inte särskilt vettigt..

Det var du som börja.
men vore det inte bra med en adblocker?? Varför skulle inte opera vilja stödja det??

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!

Senast redigerad 18:24 - 20:e April 2005


tobbez 18:28 - 20:e April 2005 | Post #13
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
    Citat av HärJ:

men vore det inte bra med en adblocker?? Varför skulle inte opera vilja stödja det??


för att tills slut kommer ingen vilja annonsera längre och då kommer internet att dö. Detta medför att ingen vill köpa deras webläsare längre.
Smiley


Senast redigerad 18:29 - 20:e April 2005


HärJ 18:53 - 20:e April 2005 | Post #14
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
varför skulle intenet dö pga ingen reklam?? varför ska man köpa opera?? Jag vill ha fördelar med opera 8 jämfört med firefox. Konkreta fördelar, inte bara "jag tycker den är bra".

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Independence 19:04 - 20:e April 2005 | Post #15
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Internet är inte ett hobbyprojekt längre, det är något högst kommersiellt. Komersiella saker kräver en massa pengar.


Fördelarna som jag ser med Opera är:

    * Det känns snabbt och cleant
    * Det har inbyggda mouse-gestures, inklusive högerknapp+scroll som jag aldrig skulle klara mig utan
    * Inbyggd mailklient (som Gmail har försökt imitera vad jag har hört) som bland annat fixar trevliga saker som mailto-länkar på ett smidigt sätt (eftersom det integreras med webbläsaren)
    * Jag är van vid Opera och har mina inställningar där


Fördelar med Firefox:

    * Det är Open Source


Firefox stödjer nästan hälften av Operas funktioner om man sitter i ett par dagar och letar, installerar och konfigurerar extensions och andra program (thunderbird t ex).

Jag förstår om du gillar något annat bättre, du använder nog inte webbläsaren på samma sätt som jag och har inte samma behov som jag. Då passar en annan webbläsare dig bättre kanske. Men för vissa är Opera bäst, det är bara att acceptera.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 19:05 - 20:e April 2005 | Post #16
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Men vafan..? Vill man stoppa en majoritet av reklambannersarna så går ju det redan idag: betala eller ladda ner crack.

Låter liksom lite dumt att göra ett program som tar bort all reklam utom den som är irriterande...

-------------------------
Ljusblå



ozamosi 19:17 - 20:e April 2005 | Post #17
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av Independence:
Internet är inte ett hobbyprojekt längre, det är något högst kommersiellt. Komersiella saker kräver en massa pengar.


Fördelarna som jag ser med Opera är:

    * Det känns snabbt och cleant
    * Det har inbyggda mouse-gestures, inklusive högerknapp+scroll som jag aldrig skulle klara mig utan
    * Inbyggd mailklient (som Gmail har försökt imitera vad jag har hört) som bland annat fixar trevliga saker som mailto-länkar på ett smidigt sätt (eftersom det integreras med webbläsaren)
    * Jag är van vid Opera och har mina inställningar där


Fördelar med Firefox:

    * Det är Open Source


Firefox stödjer nästan hälften av Operas funktioner om man sitter i ett par dagar och letar, installerar och konfigurerar extensions och andra program (thunderbird t ex).

Jag förstår om du gillar något annat bättre, du använder nog inte webbläsaren på samma sätt som jag och har inte samma behov som jag. Då passar en annan webbläsare dig bättre kanske. Men för vissa är Opera bäst, det är bara att acceptera.

Har du testat kazehakase? Det är jävligt mycket mer cleant, och jag tror det i alla fall är lika snabbt.
Det har också inbyggda mouse gestures. Har inte tittat på dem så noga, men de jag råkat ut för Smiley är som operas.
Hur man kan påstå att något med mailklient, chatklient OCH browser i ett är cleant övergår mitt förstånd. Men det har inte kazehakase, det erkänner jag villigt. Till mail kör man sylpheed. Jag är övertygad om att de två programmen tillsammans bara tar en bråkdel av allt det minne opera slukar. Ja, det ser fult ut som standard, men det är för att det använder sig av standard-gtk2-ikoner som du enkelt byter ut själv.
Fler fördelar:

    * Smart interface där statusraden används till nedladdningar och sökningar så man spar plats
    * Adressfältet fungerar även som google-sökrad. På det viset slipper man en extra ruta och spar plats. För att inte störa användaren finns det "smart bookmarks" som är regexp-mönster som kollar vad det är användaren väljer
    * Flera nivåer på användning. Man kan välja mellan lätt, mellan och avancerat. På avancerat kommer man åt alla inställningar som finns. På lätt kommer man åt det som behövs för normal användning, och man slipper massa klottriga rutor
    * Open source

Tycker man opera är bäst har man testat för lite alternativ, så är det bara.

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 19:24 - 20:e April 2005


Independence 19:31 - 20:e April 2005 | Post #18
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hur länge sedan var det du använde Opera ozamosi? Smiley
Hur man sparar plats genom att lägga en sökruta i statusbaren (statusbaren syns bara när man laddar sidor i opera) förstår jag inte riktigt. I opera kommer sökfunktion, utseendefixare, zoom och alternativt flera inställningar fram om man klickar på ett öga efter adressbaren.
Regexps är alltid trevligt, men din förklaring på vad det gjorde var inte direkt övertydlig..
Att googla i adressbaren gör man i opera genom att skriva: g <sökord>
Men jag får väl testa den där webbläsaren någon gång, kanske finns funktioner i den som jag uppskattar som du inte nämner eftersom du inte gillar/använder dem.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 20:41 - 20:e April 2005 | Post #19
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
alltså jag körde opera förrut men börjar mer och mer glida över till firefox. Det händer ju att man surfar i lynx men det hör nog inte hit.
Fördelar jag ser hos firefox är:
* Det går snabbare att starta
* tabbar(älskar tabbar klarar mig inte utan)

men opera är bättre när man vill fortsätta surfa med de tabbarna man hade nyss. Kör opera för det mest i win(dvs laptopen)

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Jeff 00:41 - 21:a April 2005 | Post #20
Medlem
Inlägg: 38


Skicka PM
    Citat av Independence:
Jag tror inte Opera vill stödja en adblock-funktion, folk som har annonser på sidorna har dem nog för en anledning och jag vet inte om Opera vill motverka det.
På samma sätt som dom motverkar det med en popuppblockerare? ,,r inte 90% av alla popupp:er reklam? Dubbelmoral säger jag.
    Citat av Independence:
Internet är inte ett hobbyprojekt längre, det är något högst kommersiellt. Komersiella saker kräver en massa pengar.
Kommerisiella krafter såsom IBM eller Sun tillför ganska mycket till Internet idag redan, och de klarar sig ganska bra utan reklam. Att säga att Internet skulle dö utan reklam tycker jag är ganska dumt, för att folk har insett möjligheten till världsvid kommunikation, och det är inte något de kommer att ge upp i första taget, även om de då skall behöva betala serverkostnader och liknande själva.

Och att leta i flera dagar efter insticksmoduler och inställningar? WTF? Det tar mig max en kvart att göra en ren installation av Eldräven med alla de insticksmoduler jag vill ha, inklusive musrörelser, reklamstoppare, flik-sessions-sparare osv. Allt du behöver är: mozdev.org, addons.mozilla.org/extensions och extensionsmirror.nl. Det är så enkelt. Och det stödjer nog bra många fler funktioner än vad Opera har, om man skall se till alla insticksmoduler som finns. Hur klarar man sig utan en BugMeNot-modul med Opera exempelvis?

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 00:43 - 21:a April 2005


tobbez 07:51 - 21:a April 2005 | Post #21
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
    Citat av HärJ:
alltså jag körde opera förrut men börjar mer och mer glida över till firefox. Det händer ju att man surfar i lynx men det hör nog inte hit.
Fördelar jag ser hos firefox är:
* Det går snabbare att starta
* tabbar(älskar tabbar klarar mig inte utan)

men opera är bättre när man vill fortsätta surfa med de tabbarna man hade nyss. Kör opera för det mest i win(dvs laptopen)



1. ff går INTE snabbare att starta än opera, iaf inte under linux. Dessutom äter ff både cpu & minne om man jämför med opera. (det senare kanske inte är så relevant för andra, men i högsta grad om man sitter med 435mhz)

2. tabbar finns i opera också...?




HärJ 20:37 - 21:a April 2005 | Post #22
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
jo tabbar finns i opera. jag ville bara säga på ett annat sätt att jag avskyr IE.
enligt mig går ff betydligt snabbare att starta i linux. Mina 600MHz gillar ff och opera lika mkt så det du säger är bara tjurskit, enligt mig.
Det kan ju va så att jag är konstig, eller att min dator är konstig(ja det är den), eller att påven skiter iskogen. Men det är inte relevant. För mig går det snabbare att starta ff, i linux.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Granden 17:32 - 22:a April 2005 | Post #23
Medlem
Inlägg: 70


Skicka PM
Det var första gången jag tog mig tid att testa Opera och det verkar verklige najs asså, men finns det plugin man kan fåtag tilld det, något liknande sm fanns till FF där man kan välja att blockera vissa bilder. Tänkte så man kan få bort all reklam å typ aftonbladet sweclockers ock så.

sedna undrar jag om det går att ändra vilekt program Opera öppnar Sourcen i när man väljer att vissa den på en sida.

-------------------------
With great power, comes great opportunity to abuse that power

Senast redigerad 17:37 - 22:a April 2005


tobbez 18:29 - 22:a April 2005 | Post #24
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
source viewer:
tryck tools -> preferences -> advanced (tabben) -> programs (i listan till vänster)




Granden 20:06 - 22:a April 2005 | Post #25
Medlem
Inlägg: 70


Skicka PM
Tack tobbez


-------------------------
With great power, comes great opportunity to abuse that power



Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Nyheter -> Opera 8
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen